ادامه یافتن عملیات گسترده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولایت هلمند افغانستان با وجود هشدارهای سازمان‌های امدادی، سرانجام باعث کشته‌شدن حداقل 12 غیرنظامی این کشور شد

26بهمن مقام‌های ناتو تایید کردند که حداقل 12 غیرنظامی افغان بر اثر اصابت اشتباه 2 راکت به خانه‌ای در منطقه مرجاه کشته شده‌اند. پیش از این سازمان‌های امدادی هشدار داده بودند که  عملیات موسوم به «مشترک» که بزرگ‌ترین عملیات نظامی نیروهای ائتلاف در افغانستان به حساب می‌آید، عواقب شدیدی برای غیرنظامیان در این منطقه خواهد داشت.

نیروهای ناتو26بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که راکت‌های شلیک شده‌ای که قرار بود گروهی از شبه نظامیان را هدف قرار دهد به خانه‌ای مسکونی اصابت کرده است و بر اثر آن حداقل 12 نفر کشته شده‌اند.

عملیات هلمند که به نام عملیات مشترک موسوم است با حضور بیش از 15 هزار نیروی نظامی بزرگ‌ترین تهاجم نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان به حساب می‌آید که هدف اصلی آن تحت کنترل درآوردن منطقه مرجاه به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم طالبان است.

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان به‌دنبال این مسئله به ابراز تأسف بسنده کرد و گفت: ما تلاش خواهیم کرد از اتفاقات مشابه در آینده جلوگیری کنیم.
حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان قبل از شروع این عملیات از فرماندهان افغان و نیروهای خارجی خواسته بود که به‌طور جدی مراقب جان غیرنظامیان باشند.

دفتر حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که دولت افغانستان خواستار اجرای تحقیقات در مورد این تلفات شده است. وحید عمر، سخنگوی کرزی اعلام کرد:‌ رئیس‌جمهوری به خاطر آنچه رخ داده بسیار غمگین است. انتشار خبر انجام این عملیات گسترده در هفته‌های گذشته باعث شد که صدها نفر از ساکنان این منطقه از خانه‌های خود فرار کنند. با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر مردم هنوز در این منطقه باقی مانده‌اند.

سر جاک استیراپ، رئیس نیروهای مسلح انگلیس هم26بهمن در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی کشته‌شدن این غیرنظامیان را تنها یک حادثه خواند و اعلام کرد که چنین اشتباهاتی غیرقابل اجتناب است. 

بسیاری عقیده دارند که کشته شدن این غیرنظامیان یک شکست بزرگ برای عملیات نیروهای ائتلاف به حساب می‌آید و مردم افغانستان را بیش از گذشته از حضور آنها در این کشور خشمگین می‌کند.

نیروهای ائتلاف پیش از این اعلام کرده بودند که راهبرد این عملیات بر حفاظت از غیرنظامیان متمرکز است. این در حالی است که تجربه عملیات‌های گذشته نیروهای خارجی در افغانستان نشان می‌دهد که بدون شک تلفات غیرنظامیان با گسترده شدن عملیات در منطقه هلمند افزایش خواهد یافت.

26بهمن باب اینسورث، وزیر دفاع انگلیس که 4 هزار نفر نیروی نظامی کشورش در عملیات مشترک حضور دارند هم تاکید کرد که این عملیات برای موفقیت به چندین ماه زمان نیاز دارد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که بمب‌گذاری منطقه توسط شبه‌نظامیان طالبان نفوذ نیروهای ائتلاف را بسیار سخت کرده است. یک ژنرال آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه بمب‌گذاری‌ها در منطقه بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها انجام شده است اعلام کرد که پاکسازی منطقه از مین و بمب‌های کنار جاده‌ای، بیش از 30 روز وقت نیاز دارد.

باب اینسورث، وزیر دفاع انگلیس هم26بهمن با اعلام وارد شدن عملیات مشترک به مرحله دوم تاکید کرد که بمب‌های کار گذاشته شده از سوی شبه نظامیان منبع اصلی تهدید علیه نیروهای ائتلاف است.

تاکنون مرگ حداقل 3 سرباز نیروهای ائتلاف در این عملیات تایید شده است. این عملیات نخستین عملیات مهم نیروهای تحت امر آمریکا در افغانستان از زمان صدور دستور اعزام 30 هزار نیروی آمریکایی بیشتر به افغانستان است.

حامد کرزی امیدوار است که انجام این عملیات باعث تضعیف شبه‌نظامیان طالبان شود و آنها را مجبور به پذیرفتن توافق صلح با دولت کند. محمد حنیف اتمر، وزیر کشور افغانستان26بهمن  در نشستی خبری اعلام کرد: اکنون بهترین گزینه شبه نظامیان طالبان پذیرفتن برنامه صلح و آشتی ملی است؛ آنها هیچ راهی برای پیروز شدن ندارند.

دولت افغانستان اعلام کرده است که افراد خود را برای پست‌های مختلف دولتی در منطقه مرجاه پس از پایان عملیات نیروهای ائتلاف تعیین کرده است تا بازگشت شبه‌نظامیان به منطقه غیرممکن شود؛ هرچند هنوز کسی نمی‌تواند موفقیت و زمان پایان این عملیات را پیش‌بینی‌کند.