گروه بین‌الملل: حمله هوایی نیروهای ناتو 3 اسفندبار دیگر باعث قربانی شدن ده‌ها غیرنظامی افغان شد تا خشم مردم این کشور از حضور نیروهای خارجی دوباره تازه شود

دولت افغانستان 3اسفنداعلام کرد که هدف قرار گرفتن یک کاروان از خودروهای حامل غیرنظامیان در حمله هوایی نیروهای ناتو در منطقه ارزگان باعث کشته شدن حداقل 33 نفر از جمله ده‌ها زن و کودک شده است.

مقام‌های ناتو 3 اسفند با تایید انجام این حمله مانند گذشته تنها به ابراز تأسف در این باره اکتفا کردند و کشته شدن این غیرنظامیان را ناشی از یک اشتباه دانستند.

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله با احتمال اینکه این کاروان متعلق به شبه‌نظامیان است صورت گرفت اما واحدهای زمینی پس از آن متوجه شدند که در اثر این حمله هوایی، چند نفر از جمله تعدادی زن و کودک کشته و زخمی شده‌اند.

این در حالی است که والی ارزگان تاکید کرده است که تمامی افراد کشته شده در این حمله، غیرنظامیان بوده‌اند. شورای وزیران افغانستان3اسفندبا انتشار بیانیه‌ای این حمله هوایی را محکوم کرد و کشته شدن غیرنظامیان افغان را غیرقابل توجیه دانست.

گفته می‌شود این حمله هوایی در ارزگان ارتباطی با عملیات گسترده نیروهای ائتلاف در استان هلمند موسوم به عملیات مشترک نداشته است. 15‌هزار نظامی خارجی به همراه نیروهای پلیس افغانستان با هدف تصرف شهر مرجاه به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی طالبان در حال انجام بزرگ‌ترین عملیات نیروهای خارجی در افغانستان هستند.

راهبرد اصلی این عملیات تمرکز برای کم بودن تلفات غیرنظامیان اعلام شده است اما تاکنون ده‌ها غیرنظامی در درگیری‌های اخیر کشته شده‌اند. پیش از این سازمان‌های امدادی مختلف هشدار داده بودند که انجام چنین عملیاتی می‌تواند تلفات زیاد غیرنظامیان افغان را به‌دنبال داشته باشد.

ارزگان از مناطق ناامن افغانستان است و از سال 2006 تاکنون سربازان هلندی در آن مستقر هستند. با سقوط دولت هلند به احتمال زیاد این کشور تا ماه آگوست نیروهای خود را  از این منطقه خارج خواهد کرد. اختلاف درباره ادامه حضور نظامیان هلندی در افغانستان باعث شد که دولت ائتلافی این کشور سقوط کند.

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان هم به‌دنبال خشم مردم و مقام‌های دولت افغانستان3اسفندبا انتشار بیانیه‌ای از تلفات غیرنظامیان در این حمله هوایی ابراز تأسف کرد.

وی همچنین اعلام کردکه در این رابطه با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت‌وگو کرده است. مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که مک کریستال دستور انجام تحقیقات همه جانبه در مورد این حمله را داده است.

پیش از این هم در حملاتی مشابه، دستور چنین تحقیقاتی صادر شده بود اما هیچ‌کدام از آنها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. عدم‌اعتماد مردم افغانستان به نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا یکی از مشکلات اصلی نیروهای خارجی به حساب می‌آید که به عقیده بسیاری ممکن است حتی درصورت پیروزی نظامی در نهایت، شکست عملیات مشترک را رقم بزند