گروه ورزشی: حواشی پس از بازی رفت مهرام- صبامهر در قزوین و متعاقب آن محروم شدن مهران شاهین‌طبع از سوی کمیته‌انضباطی و نبودن او روی نیمکت تیمش در بازی برگشت تهران همه اتفاقات دیگر بازی‌های برگشت مرحله اول پلی‌آف وصعود مهرام به فینال را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

رویارویی شاهین‌طبع با برادران مشحون و نوربخش پس از تصمیمات کمیته انضباطی مبنی بر محرومیت و جریمه 3 میلیون تومانی این مربی و تماشاگران قزوینی علنی شد و به نظر می‌ر‌سد که از این پس کشمکش میان فدراسیون و برخی از مربیان سرشناس و تحریم شده وارد مراحل حساس‌تری شود.

شاهین‌طبع که تا قبل از ماجرای اخیر همواره اعتراض خود را  به  سیاست‌های فدراسیون بسکتبال و حمایت آنها از تیم‌ها و مربیان خاص با سکوت نشان می‌داد، این بار بسیار صریح طی دو گفت‌وگوی جداگانه با دو خبرگزاری مهر و ایسنا به سکوت خود پایان داد و گفت: «کاسه صبرم لبریز شده است چون مسئولان (منظور گردانندگان اصلی فدراسیون) بیش از حد روی اعصابم راه می‌روند!»

فدراسیون با من مشکل دارد

سرمربی این فصل صبامهر که سابقه دو بار قهرمانی با صباباتری در جام باشگاه‌های آسیا و چندین قهرمانی در لیگ برتر و قهرمانی با تیم جوانان ایران در آسیا را دارد با انتقاد از بی‌توجهی سازمان تربیت‌بدنی نسبت به تبعیض‌های موجود در بسکتبال می‌گوید: «رفتار مسئولان فدراسیون با من بسیار توهین‌آمیز است. مسئولان بسکتبال، سال‌هاست با من مشکل دارند و دائما به هر بهانه‌ای مشکلات جدیدی ایجاد می‌کنند.»وی با اشاره
به اینکه تنها دوران بدون تنش مربیگری‌اش به زمان ریاست غضنفری برمی‌گردد، گفت: «هرگز در سال‌های اخیر مستقل نبوده‌ام و نمی‌توانم کارم را آن‌طور که برنامه‌ریزی کرده‌ام، پیش ببرم. چرا باید رئیس فدراسیون ابتدای فصل همه داوران را علیه یک مربی تحریک کند؟»

شاهین‌طبع با انتقاد از تعداد کم بازی‌های لیگ برتر گفت: «مثلث فدراسیون یعنی برادران مشحون و حسن نوربخش باعث تخریب بسکتبال شده‌اند. کدام لیگ با این تعداد بازی تمام می‌شود؟ آیا مهرام بیش از 3 میلیارد تومان هزینه می‌کند تا فقط 20 بازی انجام دهد؟
دلم برای این تیم و دیگر تیم‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، واقعا می‌سوزد.»

در واکنش به صحبت‌های تند شاهین‌طبع رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: «او آزادانه می‌تواند به اظهارنظرهایش ادامه دهد.»محمود مشحون افزود: «همه و حتی شاهین‌طبع برای بیان اظهارنظرهای خود آزاد هستند اما ای کاش صحبت‌هایشان کمی منطقی باشد.» وی یادآور شد: «متهم کردن مسئولان فدراسیون، کار هرساله شاهین‌طبع است و فدراسیون باید عادت کند که با این مسائل کنار بیاید.»رئیس فدراسیون بسکتبال در خصوص این بخش از صحبت‌های شاهین‌طبع مبنی بر اینکه مثلث فدراسیون باعث تخریب بسکتبال ایران شده‌ است، گفت: «لابد به همین دلیل است که امروز بسکتبال چنین موقعیت ممتازی در ورزش ایران و آسیا دارد. فقط همین را بگویم که افتخار بسکتبال ایران به همین مثلث است.»

به شاهین‌طبع تخفیف دادیم

مدیر تیم‌های ملی و ناظر بازی رفت مهرام و صبامهر درخصوص تصمیم کمیته انضباطی مبنی بر محرومیت شاهین‌طبع می‌گوید: «اشتباه سرمربی صبامهر سنگین‌تر از دو جلسه محرومیت است. ما در واقع به خاطر موقعیت حساس تیمش در مرحله پلی‌آف به او تخفیف دادیم.»

رضا مشحون در حالی که به گفته شاهین‌طبع پس از گذشت 15 دقیقه از بازی به عنوان ناظر با تاخیر وارد سالن شده است در مورد اتفاقات پیش‌آمده گفت: «همه چیز از آنجا آغاز شد که سرمربی مهرام به دلیل فاصه زیاد امتیازی تیمش بازیکنان ذخیره‌اش را به میدان فرستاد و صبامهر با حمایت تماشاگران و ضعیف‌تر شدن حریف  فاصله را نزدیک کرد و همین موضوع و اینکه شاید توانایی بردن بازی را هم پیدا کنند مشکل‌ساز شد.

یک دقیقه به پایان بازی یک توپ از طرف نیمکت ذخیره‌های صبا به خارج رفت اما بازیکنان ذخیره صبا به جای تحویل توپ به داور آن را به سمت بازیکن آمریکایی مهرام پرتاب کردند و «لوزن ودز» هم توپ را به پای بازیکن صبا که روی نیمکت نشسته بود، زد. در نتیجه نیمکت صبا دچار تشنج شد و سرمربی صبامهر به داور اعتراض کرد که باید بازیکن آمریکایی اخراج شود، اما تشخیص داور دو پنالتی و مالکیت توپ برای صبا بود. با این حال شاهین‌طبع توجهی نکرد و وارد میدان شد و ورود بدون اجازه او به زمین یک اشتباه بزرگ بود. پس از آن تماشاگران صبا اقدام به توهین به داور، بازیکنان و کادر فنی مهرام کردند.»

حضور چهارم مهرام در فینال

مهرام در بازی برگشت با صبامهر با وجود بازی ندادن به بازیکنان خارجی‌اش همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، توانست 92 بر 83 به پیروزی برسد و در پایان بازی دوم حضور چهارمش را در فینال لیگ برتر جشن بگیرد. صبامهر در غیاب شاهین‌طبع با هدایت محسن شاه‌علی، دو کوارتر دوم و چهارم را با فاصله کمی برد اما شکست با فاصله در کوارترهای اول و سوم باعث ناکامی این تیم در دو بازی رفت و برگشت شد.

در دیگر بازی این مرحله، ذوب‌آهن با برد 72 بر 64 مقابل پتروشیمی در بازی دوم سرنوشت دیگر فینالیست و حریف مهرام را به بازی سوم روز پنجشنبه کشاند. ذوب‌آهن با توجه به باخت با 4 امتیاز اختلاف در بازی رفت، میزبان بازی سوم دو تیم در اصفهان شد. در بازی برای به دست آوردن مقام های‌پنجم تا هشتم، توزین الکتریک کاشان و دانشگاه آزاد با شکست دوباره شهرداری گرگان و لوله آ.اس‌بوند شیراز برای مقام پنجم و ششم بازی خواهند کرد و شهرداری گرگان و لوله آ.اس‌بوند شیراز نیز برای به دست آوردن مقام هفتم و هشتمی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.