گروه اقتصادی: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اصرار دولت بر اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را یک اصرار غیرقانونی دانست.

‌احمد توکلی در حاشیه‌ جلسه علنی 5اسفندمجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: دولت با صراحت اعلام کرده است که پیشنهاد قوه مجریه برای درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها 40 هزار میلیارد تومان است و البته هر طور که مجلس تصمیم بگیرد، عمل می‌کند.

وی افزود: اما مجلس طبق قانون مصوب بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان برای درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها در سال اول اجرا مطرح کرده است که البته من شخصا پیشنهاد دادم 10 هزار میلیارد را در نظر بگیریم تا وضعیت رکودی فعلی، سال بعد تشدید نشود.

توکلی درباره ‌این توجیه دولت که امسال سال اول و سال آینده سال دوم اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها محسوب می‌شود، گفت: این توضیح که امسال سال اول است بسیار خنده‌دار است و هیچ‌کس هم آن را نمی‌پذیرد و کمیسیون تلفیق هم قطعا این مسئله را نخواهد پذیرفت،

البته فکر نمی‌کنم دولت در کمیسیون تلفیق روی این موضوع اصرار کند.وی با یادآوری اینکه اجرای قانون 2 محور دارد، خاطرنشان کرد: ‌یک محور دریافت از مردم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی است و محور دوم بازتوزیع است که هیچ کدام از این موارد امسال اتفاق نیفتاده است.

نماینده تهران در مجلس یادآور شد که در قانون قید شده باید در بودجه سنواتی این موارد انجام شود؛ بنابراین اگر دولت بخواهد امسال را سال اول تلقی کند، باید پیش از این متمم می‌آورد.

وزیر اقتصاد: ‌چانه نمی‌زنیم

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد درباره اختلاف مجلس و دولت بر سر میزان درآمد هدفمندکردن یارانه‌ها که رقم آن 40 هزار میلیارد یا 20 هزار میلیارد تومان باشد، گفت:‌ ما در مجلس چانه‌زنی نمی‌کنیم بلکه مبانی بحث‌ها را ارائه می‌کنیم و آنها می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند.

وی افزود: 14 ماه پیش‌ هم که طرح هدفمندکردن یارانه‌ها مطرح شد سؤال‌هایی می‌شد که اجرای این طرح نشان از عدم‌خوشبینی به این طرح بود اما الان در آستانه اجرای آن قرار داریم.