گروه سلامت - مریم غفاری: برنامه خدمات سلامت زنان 45 تا 60 سال کشور تحت عنوان «برنامه یائسگی» تقریبا به10 اولویت سلامت زنان میانسال از جمله علائم یائسگی و تمام مشکلات آنها در دوران یائسگی می‌پردازد.

دکتر ربابه علامه، رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت با اشاره به پایلوت یکساله برنامه خدمات سلامت زنان در 5دانشگاه علوم پزشکی کشور از سال گذشته تا امسال، گفت: نتایج این اجرای آزمایشی مشخص  و شرایط برای تصمیم‌گیری و تعمیم کشوری آن فراهم شده است.

گزارش پایلوت این برنامه، هفته گذشته به سیاستگذاران ارشد وزارت بهداشت ارائه و با پایلوت فاز دوم این برنامه در چند دانشگاه علوم پزشکی دیگر موافقت شده است. به این ترتیب پس از برطرف شدن نقایص، این برنامه تا پایان سال آینده به کل کشور تعمیم می‌یابد.

دکتر علامه ابراز امیدواری کرد که برنامه یائسگی بتواند سلامت زنان 45 تا 60 ساله کشور را در مهم‌ترین اولویت‌های این گروه سنی تأمین کند و خدمات لازم را به آنها ارائه دهد.
وی در ادامه بر لزوم برخورداری از شیوه زندگی سالم برای افراد جامعه تأکید کرد و به ایسنا گفت: تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی مناسب و در مجموع بهره‌گیری از شیوه زندگی سالم، موجب پیشگیری از علائم و عوارض دوره یائسگی در زنان می‌شود.

زنان بیش‌ترازمردان 

براساس آمارهای اعلام شده ازسوی اداره سلامت میانسالان معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع افسردگی در زنان کشور 3برابر بیش از مردان است. همچنین شیوع اضطراب در زنان 3 تا 5برابر، دیابت یک تا 4برابر و چاقی 2 تا 3برابر بیش از مردان است.

دکتر علامه، مشکلات استخوانی- عضلانی و به‌ویژه پوکی استخوان را از عوارض ناشی از کمبود استروژن در زنان عنوان کرد و افزود: همچنین مشکلات قلبی -عروقی در دوران بعد از یائسگی زنان به‌دلیل کمبود هورمون استروژن بیشتر بروز می‌کند.

رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت، تمام اختلالات مربوط به یائسگی زنان و مجموعه علائم آن از قبیل گرفتگی و خونریزی‌های غیرطبیعی، اختلالات خواب، اختلالات اضطرابی و خلقی و مجموعه مسائل مربوط به سلامت روان زنان، شیوه زندگی سالم از قبیل تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی مناسب،

مسائل مربوط به سلامت استخوانی - عضلانی به‌ویژه پوکی استخوان و مسائل مربوط به مشکلات قلبی - عروقی و شیوه پیشگیری از آنها و جدا کردن گروه‌های پرخطر را از جمله برنامه‌های مهم و محوری برای سلامت زنان 45 تا 60 ساله کشور عنوان کرد.

نیازسنجی وضعیت سلامت سالمندان، ضروری است

پیش از این، رئیس مرکز تحقیقات طب سالمندان کشور از اجرای طرح ملی نیاز سنجی از وضعیت سلامت سالمندان ایران خبر داد که هدف این طرح، سنجش نیازهای بهداشتی، اجتماعی و روانی سالمندان است تا به‌عنوان مبنایی برای برنامه‌ریزی‌های کشوری قرار بگیرد.

براساس این طرح شناسایی جمعیت زیر خط فقر سالمندان انجام می‌شود چرا که مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که حدوداً نیمی از مردان سالمند بیمار و یک‌سوم از زنان سالمند بیمار به‌علت مشکلات مالی به پزشک مراجعه نمی‌کنند که عده‌ای از آنها همان 25 درصد سالمندی هستند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

وی با اشاره به اینکه در ایران هر فردی‌که‌بالای 60 سال باشد سالمند محسوب می‌شود، خاطرنشان‌کرد: براساس آخرین آمارها 7/5 تا 7 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و براساس تعریف سازمان ملل متحد، کشوری که بیش از 7درصد کل جمعیتش سالمند باشد، کشور سالمند به حساب می‌آید.

وی نیازهای اساسی سالمندان را 3 گروه، نیازهای بهداشتی- درمانی، اجتماعی- اقتصادی (بیمه حقوق) و نیازهای روانی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: در بیشتر کشورها سالمندان به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا می‌شوند و پس از آن سرطان‌ها و تروما (حوادث) قراردارد.

گفتنی‌است، 19 تا 26 درصد سالمندان درطی یکسال دچار نوعی حادثه می‌شوند که باعث شکستگی استخوان می‌شود. در 5 تا 10سال آینده تعداد افراد بالای 60 سال کشور ما مساوی تعداد افراد زیر 5سال خواهد بود ولی نتایج مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد در مقایسه با تعداد زیاد متخصصان کودکان، متخصصان طب سالمند ما انگشت شمارند.

زنان 5 درصد بیشتر از مردان به بیماری‌‏ آلزایمر مبتلا می‌‏شوند

در 40سال آینده بیش از 26میلیون سالمند به جمعیت سالمندان کشور اضافه خواهد شد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از راه‌اندازی 4 قطب درمان آلزایمر تا پایان سال‌جاری در کشور خبر داد و گفت: یکی از این مراکز در تهران و 3مرکز نیز در استان‌های دیگر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،دکتر حسن آقاجانی‌تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر در کشور را بین 300 تا 350 هزار نفر اعلام کرد و اظهارداشت: همچنین‌هر‌قدر جمعیت کشور پیرتر می‌شود،

میزان افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بیشتر خواهدشد.به گفته وی، احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالای 65سال بیشتر است و به ازای هر 5سال افزایش سن، احتمال ایجاد این بیماری دو برابر می‌شود. دکتر آقاجانی افزود: براساس آمار رسمی اعلام شده، در هر 7ثانیه یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود که این نشان‌دهنده شیوع بالای بیماری است.

وی گفت: تخمین زده می‌شود که در سال2040 تعداد مبتلایان به این بیماری به 81میلیون نفر در جهان برسد. به گفته دکتر آقاجانی 66درصد موارد آلزایمر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

آقاجانی با اشاره به اینکه علت ابتلا به این بیماری هنوز کاملاً مشخص نیست، تصریح کرد: علل خانوادگی و ژنتیک، علل محیطی، عفونت‌های ویروسی، دیابت و فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود.

آقاجانی خاطرنشان کرد: خدمات مربوط به طب سالمندی به‌عنوان مواد درسی برای تمام پزشکان در تمام سطوح در نظر گرفته شده است و باید آسایشگاه‌هایی برای نگهداری سالمندان مبتلا به آلزایمر در کشور در نظر گرفته شود.

به گفته‌وی‌نتایج تحقیقات نشان می‌‏دهد که زنان 5درصد بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند و در حال حاضر 54درصد مبتلایان زن و 46درصد مرد هستند. علل شیوع این بیماری بین زنان مشخص نیست و در حال انجام تحقیق کاملی برای بررسی عوامل بروز بیماری و آمار تعداد مبتلایان هستیم.