گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با آنکه به‌دلیل اجرای سیاست‌های نادرست، معلم ورزش از مدارس ابتدایی حذف شده اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که ورزش شنا در دوره ابتدایی اجباری می‌شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، زنگ ورزش از سال تحصیلی آینده در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود و دانش‌آموزان در زنگ ورزش برای ورزش کردن به حیاط مدرسه می‌آیند.

حمید‌رضا حاجی بابایی اخیرا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا ورزش را در مدارس احیا کنیم؛ به همین منظور اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش را به قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی و سلامت ارتقا دادیم.

خانه از پای بست ویران است...

اغلب مدارس ابتدایی معلم ورزش ندارند و عملا زنگ ورزش در همه مدارس به زنگ مطالعه یا دروس دیگر اختصاص می‌یابد.زنگ ورزش در مدارس فدای دروس دیگر مانند ریاضی‌ و علوم شده و از سوی دیگر با توجه به تراکم دانش‌آموز و کمبود سرانه ورزش دانش‌آموزی، ورزش کردن برای دانش‌آموزان امکان پذیر نیست.

همچنین مدارس از حداقل تجهیزات و امکانات ورزشی محرومند و بحث ورزش مانند آزمایشگاه در مدارس به فراموشی سپرده شده است.آیا بهتر نیست در مرحله نخست بحث ورزش مدارس را به جایگاه گذشته خود برگردانیم و پس از آن ورزش شنا را در دوره ابتدایی اجباری کنیم؟

ورزش دانش‌آموزی در مدارس که هزینه چندانی برای آموزش و پرورش ندارد به‌دلیل اجرای برخی سیاست‌ها مانند طرح ساماندهی نیرو، فراموش شده است.البته ورزش شنا در اسلام بسیار سفارش شده اما نه در جایی که اصل ورزش نابود شده باشد.

18 هزار و 500 معلم برای 14میلیون دانش‌آموز

به گفته وزیر آموزش و پرورش، هم‌اکنون 18هزار و 500 معلم ورزش داریم که اخیرا هم رئیس‌جمهوری مجوز استخدام 20 هزار معلم ورزش جدید را داده است. استخدام معلمان با مدرک لیسانس به بالا در آموزش و پرورش از سال آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حاجی بابایی تصریح کرد: با استخدام معلمان جدید ورزش، مشکل معلمان ورزش در دوره ابتدایی به‌طور کامل رفع می‌شود. البته وزیر آموزش‌و‌پرورش مشخص نکرده که این 20 هزار معلمی که برای ورزش مدارس استخدام می‌شوند فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی هستند یا رشته‌های دیگر.

از سوی دیگر به فرض استخدام 20 هزار معلم ورزش طی کمتر از یکسال، تازه مشکل معلم ورزش در مدارس ابتدایی حل خواهد شد، مشکل معلم ورزش مدارس دوره‌های راهنمایی و دبیرستان چه می‌شود؟

تعیین قائم‌مقام، راه حل ورزش مدارس

تا چند سال پیش «زنگ ورزش» برای دانش‌آموزان جزء اوقات شاد بود و این ماهیت ورزش و بازی است که شادی و نشاط را به‌دنبال دارد.اکنون ورزش در مدارس جایگاهی ندارد و با وجود احیای معاونت پرورشی و الحاق ورزش به آن به‌دلیل کوتاهی وزارت آموزش و پرورش در احیای معاونت پرورشی به تبع آن ورزش هم مورد کم لطفی قرار گرفت.

ورزش در مدارس کشور ما متأسفانه هنوز جدی گرفته نشده است؛ هر چند وزیر آموزش‌و‌پرورش برای رساندن ورزش مدارس به جایگاه واقعی‌اش پست قائم مقامی وزیر برای این کار تعیین کرده است.