تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۸

گروه ورزشی: لیگ برتر بسکتبال ایران با همه فراز و فرودهایی که تیم‌ها در این فصل از رقابت‌ها در مراحل مقدماتی و حذفی داشتند در هفته آخر به همان نقطه پایانی سال پیش رسید؛ یعنی رویارویی مهرام و ذوب‌آهن در فینال و مصاف پتروشیمی- صبامهر در بازی رده‌بندی.

با کاهش تیم‌ها و آمدن تیم‌های جدید، اتفاقی در لیگ برتر بسکتبال نیفتاده و برای تعیین تیم‌های اول تا چهارم این فصل دوباره همان حریفان رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند.تنها تغییر در این فصل حضور تیم تازه‌وارد توزین الکتریک کاشان بود که بر سر کسب مقام پنجم و ششم میزبان تیم دانشگاه آزاد است. دو تیم لوله آ.اس‌بوند شیراز و شهرداری گرگان نیز همانند گذشته برای تعیین تیم‌های هفتم و هشتم مسابقه می‌دهند.

اصفهان، میزبان فینال اول

بازی رفت هفته پایانی لیگ برتر بسکتبال در حالی برای کامل شدن رده‌بندی تیم‌ها در این فصل امروز برگزار می‌شود که هر تیم بنا به موقعیت بهترش در جدول دوره‌ای، حق انتخاب میزبانی یا میهمان بودن را داشت. در این بین و در مهم‌ترین بازی‌های هفته پایانی، مهرام مانند گذشته ترجیح داد که فینال اول در اصفهان انجام شود اما پتروشیمی در اقدامی تعجب‌برانگیز بازی در خانه را مقابل صبامهر قزوین در دیدار رده‌بندی انتخاب کرد. البته کسایی‌پور، سرمربی پتروشیمی هم دراین‌باره برای خود دلایلی دارد که مهم‌ترین آن، بحث برد در بازی اول و نبود امکانات لازم برای ریکاوری تیمش پس از گذشت 10 روز از بازی‌های سریالی با ذوب‌آهن بود.

مقدمه‌ای برای غرب آسیا

مهرام و ذوب‌آهن در حالی امروز در سالن ملت اصفهان برای بار سوم در این فصل در راه تصاحب جام قهرمانی روبه‌رو می‌شوند که هفته بعد نیز به عنوان نمایندگان ایران در غرب آسیا، رقابت سختی برای حضور در مرحله نهایی جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا خواهند داشت. مصطفی هاشمی و فرزاد کوهیان به عنوان تصمیم‌گیرندگان اصلی دو تیم تمرکزشان بیشتر روی فینال‌های امروز و پنجشنبه است.

هر دو تیم چند مصدوم دارند که رسیدن هرکدام از آنها می‌تواند معادلات را برهم بزند.جکسون ورومن در تیم مهرام و محمدرضا اکبری و اوشین ساهاکیان در ذوب‌آهن از آن جمله‌اند. با این وجود هر دو تیم دارای مهره‌های ارزنده و تاثیرگذاری در بسکتبال ایران هستند. مهرام به جز «لورن وودز» و «ورومن» بهترین‌های تیم ملی(مثلث کامرانی، آفاق و صمد نیکخواه) را در اختیار دارد.

ذوب‌آهن هم به جز سه بازیکن خارجی‌اش (مارلون گارنت، برند رایت و جیمز می) به تجربه کرم احمدیان و درخشش آرن داودی، علی باهران و جابر روزبهانی دل بسته است. وجه تمایز مهرام و ذوب‌آهن در این فصل این نکته است که مهرام تاکنون در لیگ برتر رنگ شکست را به خود ندیده و این در حالی است که ذوب‌آهن 4 شکست داشته.

مهرام پس از قهرمانی در جام بین‌المللی امارات با روحیه‌تر به لیگ برتر کشورمان بازگشت و با درخشش ستاره‌هایش به راحتی به دیدار پایانی رسید. هرچند برخی پیش‌بینی می‌کردند خستگی حضور در جام شیخ راشد روی بازیکنان این تیم تاثیر منفی خواهد گذاشت، اما کادر فنی مهرام توانست به خوبی تیمش را آماده حضوردرمسابقات لیگ برتر کند.

در بازی رده‌بندی، صبامهر در غیاب شاهین‌طبع محروم جدال دشواری با پتروشیمی در ماهشهر دارد.در پی بروز مشکلات میان مهران شاهین‌طبع و مسئولان فدراسیون، سرمربی صبامهر از همراهی تیمش محروم است و در دو دیدارحساس مقابل پتروشیمی نمی‌تواند تیمش را از کنار زمین هدایت کند.