همدان – خبرنگار همشهری: مراسم چهارشنبه آخر سال یکی از آیین‌های ایرانیان در استقبال نوروز است که با برافروختن آتش‌ همراه است

اما گذشته از شادی و سرور در این شب باید مراقب بود تا این مراسم به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نشود. همانگونه که در سال‌های اخیر شاهد وقوع حوادث تلخ در کشور و استان بودیم، آنچه بیش از همه این حوادث را تلخ‌تر می‌کند، بر هم زدن آرامش و امنیت مردم از سوی برخی افراد سودجو و مخلان امنیت اجتماعی است که پیش از اجرای مراسم به‌عنوان یک جشن باستانی، با آتش بازی‌های خطرناک در سطح شهر رعب و وحشت ایجاد می‌کنند. از آنجا که این مراسم در هفته پایانی آخر سال برگزار می‌شود، باعث تلخ شدن کام بسیاری از خانواده‌ها در آغاز سال جدید می‌شود.

در این میان دادستان عمومی و انقلاب همدان ضمن اعلام این که به‌منظور جلوگیری از بروز تخلفات در این شب تدابیری خاص اندیشیده شده‌است، گفت:جلوگیری از توزیع مواد محترقه در سطح استان از جمله موارد مقرر شده است.

وی در ادامه از نیروی انتظامی خواست که به‌عنوان ضابط عام دستگاه قضایی، هرگونه هنجار شکنی را کنترل و با مخلان امنیت عمومی در شهر برخورد کند.دادستان عمومی و انقلاب همدان بیشترین مجازات برای مخلان امنیت عمومی در شب چهارشنبه آخر سال را حبس 6 ماهه اعلام کرد.

وی در همین زمینه پیشنهاد کرد که  شهرداری مکان خاصی را در نظر بگیرد  تا این مراسم باستانی طبق هماهنگی و با نظارت نیروی انتظامی به‌صورت سالم برگزار شود.

به‌دنبال پیشنهاد دادستان عمومی و انقلاب همدان مبنی بر مشخص کردن مکان خاص برای برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال، سید مسعود عسگریان ،  شهردار همدان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت:« ما تصمیم گیرنده نیستیم چرا که ابتدا باید این موضوع در شورای تامین و در جلسات هماهنگی که در فرمانداری همدان برگزار می‌شود مطرح شود.»

وی افزود:« اما اینکه خود شهرداری بخواهد پیشنهادی در این زمینه داشته باشد، امکان‌پذیر نیست، چرا که شهرداری یک نهاد اجرایی است و تنها دستوراتی را که مصوب و اعلام شود اجرا می‌کند که البته  تاکنون چنین درخواستی از شهرداری نشده است.»