گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: براساس خبری که ایسنا 10 اسفند منتشر کرد، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت بدهی این سازمان به بیمارستان‌ها خبر داده است.

 او 10اسفنددر حالی که گروهی از کارکنان ستاد مرکزی این سازمان در اعتراض به عدم دریافت مزایای خود تجمع کرده بودند،گفته که تا هفته آینده پرداخت‌های درمان غیرمستقیم به حالت طبیعی باز خواهدگشت و سازمان تا پایان سال 88 تمامی پرداخت‌های تعهدی خود را انجام خواهد داد.

او در تنها جلسه خبری که در آبان سال‌جاری با خبرنگاران گذاشته بود به روشنی اعلام کرد که سازمان تأمین اجتماعی بدهی به بیمارستان‌ها ندارد و در برابر این پرسش خبرنگاران که وزیر بهداشت از بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها خبر داده است، تأکید کرد که سازمان متبوعش هیچ بدهی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ندارد.

حالا بعد از چند ماه، گفته که بدهی‌های بخش درمان غیرمستقیم تا پایان سال پرداخت خواهد شد؛ در این حالت به‌نظر می‌رسد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی فراموش کرده که پیش از این خبر بدهکار بودن این سازمان را غیرواقعی خوانده و به صراحت اعلام کرده بود که خبرهای منتشرشده در زمینه بدهی سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها صحت ندارد و کار را تا آنجا پیش برد که در همان نشست اعلام کرد که وزارت بهداشت به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و این بدهی مربوط به خرید داروهایی است که وزارت بهداشت از کارخانه‌های داروسازی سازمان تأمین اجتماعی داشته و هنوز پول داروها را پرداخت نکرده است.

اما این بار، تاخیرها را هم پذیرفته و به ایسنا گفته که در 2مرحله تاخیر داشتیم که دلیل آن، تاخیر در نقد شدن سهام مخابرات بود و همچنین تاخیری هم که در بهمن ماه ایجاد شد، ناشی از پرداخت همزمان حقوق بهمن و اسفندماه بازنشستگان بود که منجر به کاهش نقدینگی سازمان شد و تا هفته آینده پرداخت‌های درمان غیرمستقیم به حالت طبیعی بازخواهد گشت و سازمان تا پایان امسال تمامی پرداخت‌های تعهدی خود را انجام خواهد داد.

بحران هست یا نیست؟

علی ذبیحی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به نمایندگان مجلس نیز گفته که این سازمان در وضع بحرانی قرار دارد.این نخستین بار است که ذبیحی به بحران در سازمان متبوعش اشاره کرده است. به گفته عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، او با شرکت در جلسه این کمیسیون گفته که شرایط ایده‌آل سازمان‌های تأمین اجتماعی در دنیا 21 به یک است ولی این نسبت در ایران 7 به یک است که این نسبت شرایط بحران را نشان می‌دهد.

مهرداد لاهوتی به خبرگزاری خانه ملت گفته که بنا به گفته‌ ذبیحی نسبت 7 به یک نشان می‌دهد هزینه‌های سازمان بیشتر از درآمدهایش شده است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید داشت که برای برون‌رفت از بحران مدیریتی و مالی باید دولت بدهی‌‌اش به این سازمان را پرداخت کند.

ذبیحی در جلسه خبری که با حضور خبرنگاران در محل سازمان تأمین اجتماعی برگزار شده بود اعلام کرده بود که اوضاع مالی سازمان تأمین اجتماعی کاملا مناسب است و هیچ بحرانی هم در کار نیست. اما حالا بعد از چند ماه نظرش عوض شده و به نمایندگان مجلس گفته که اوضاع بحرانی است.

حرف‌هایی که دوتا می‌شود

در فاصله چند ماه، سخنانی از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی منتشر می‌شود که حکایت‌های دیگری از اوضاع این سازمان را نشان می‌دهد. او که در حلقه خبرنگاران اصرار داشت که اعلام کند اوضاع سازمان تأمین اجتماعی خوب و رضایت‌بخش است ناگهان تغییر عقیده داده و وضعیت سازمان را از عالی به بحرانی معرفی کرده‌است.

اگر این سازمان در شرایط بحرانی قرار دارد مدیرعامل چه اصراری داشته که در حضور خبرنگاران اوضاع را کاملا خوب و قابل‌قبول توصیف کند؟ آیا پنهانکاری بخشی از سیاست حاکم بر سازمان است؟