تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۸

گروه بین‌الملل: مردم عراق سرانجام 16 اسفنددر میان انفجار بمب‌ و شلیک خمپاره‌ برای انتخاب 325 نماینده پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند

تا قدم بلند خود را برای تعیین دولت آینده این کشور در 4 سال آینده بردارند.

گروه‌های تروریستی همانطور که وعده داده بودند حملات خود را در مناطق مختلف برای مختل کردن روند انتخابات عراق ساعت 7 صبح و همزمان با باز شدن حوزه‌های رای‌گیری آغاز کردند که در مجموع باعث کشته شدن حداقل 34 نفر و زخمی شدن 89 نفر دیگر شد.

در مرگبارترین حمله درحالی‌که 200 هزار نیروی امنیتی وظیفه تامین امنیت پایتخت عراق را بر عهده داشتند انفجار بمب در یک خانه مسکونی در شمال بغداد باعث کشته‌شدن حداقل 14 نفر شد.

مقام‌های وزارت کشور عراق اعلام کردند که گروه‌های تروریستی برای انفجار این خانه چند طبقه از دینامیت استفاده کردند که باعث تخریب کامل این ساختمان شد. 16اسفندهمزمان با ورود مردم به حوزه‌های رای‌گیری صدای شلیک خمپاره هم در مناطق مختلف بغداد شنیده می‌شد. 

به گزارش شبکه الجزیره، در این حملات پراکنده 4 خمپاره به منطقه حفاظت شده سبز بغداد که ساختمان پارلمان و وزارتخانه‌های عراق در آن قرار دارد اصابت کرد. همچنین در نخستین ساعات صبح 2انفجار در نزدیکی حوزه‌های رای‌گیری در فلوجه رخ داد.

شبه نظامیان وابسته به القاعده و حزب منحل شده بعث همچنین با شلیک چند خمپاره در منطقه صلاح‌الدین و رمادی و انفجار 5 بمب در نزدیکی حوزه‌های رای‌گیری در بعقوبه، تلاش کردند که با ایجاد جو ترس و وحشت، مانع از حضور مردم عراق در انتخابات شوند.

شبه نظامیان وابسته به القاعده پیش از این بارها مردم عراق را درباره حضور در انتخابات تهدید کرده بودند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که عراقی‌ها روز گذشته بدون ترس، پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با محکوم کردن عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق این حملات را تنها سر و صداهایی دانست که هدف آن ترساندن مردم برای عدم‌شرکت در انتخابات است. مالکی تاکید کرد: این اتفاقات عزم مردم عراق را برای شرکت در انتخابات جدی‌تر می‌کند.

نخست‌وزیر عراق همچنین در هنگام انداختن رای خود در صندوق مستقر در هتل الرشید، مردم کشورش را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کرد. جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق هم خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شد و با سرنوشت‌ساز خواندن این انتخابات تاکید کرد: امروز یک روز تاریخی است و برنده این انتخابات هم ملت عراق خواهد بود.

طالبانی همچنین اعلام کرد: تصور نمی‌کنم این انتخابات نقشه سیاسی عراق را تغییر دهد. همچنین معتقدم که گروه‌های اصلی که در حال حاضر در دولت هستند، در آینده با دیگر گروه‌ها همکاری خواهند کرد. وی همچنین پس از انداختن رای خود به صندوق تاکید کرد که گروه‌های زیادی خواستار ادامه فعالیت او به‌عنوان رئیس‌جمهوری هستند.

موفق الربیعی یکی از نمایندگان شیعه‌ پارلمان عراق هم 16اسفند اعلام کرد که نسبت مشارکت مردم در دومین انتخابات پارلمانی عراق پس از سرنگونی صدام بیش از 70 درصد خواهد بود.  وی گفت: مردم از صبح زود برای دادن رای، پای صندوق‌های رای رفتند و انفجارها در مناطق مختلف بر عزم و اراده‌ آنها جهت مشارکت در انتخابات تاثیرگذار نبود. 19‌میلیون عراقی برای انتخاب 325 نماینده پارلمان عراق از میان بیش از 6 هزار نامزد واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند.

نمایندگان جدید پارلمان باید رئیس‌جمهوری عراق را انتخاب کنند و سپس وی از رهبر حزب یا ائتلافی که اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد خواهد خواست کابینه جدید این کشور را تشکیل دهد. کمیسیون انتخابات عراق قرار است نتایج اولیه این انتخابات را 10 تا 11 مارس(19تا20 اسفند) با شمارش حداقل 30 درصد آرا اعلام کند.

چه کسی نخست‌وزیر جدید عراق می‌شود؟

3جریان ائتلاف ملی عراق، ائتلاف دولت قانون و العراقیه بیشتر از دیگر گروه‌ها شانس پیروزی در انتخابات عراق را دارند و نظرسنجی‌ها 6نفر را نامزد رسیدن به مقام نخست‌وزیری نشان می‌دهد.

  نوری مالکی:  60 سالهنخست‌وزیر فعلی عراق که از می 2006 در قدرت بوده
 و  رهبر ائتلاف  دولت قانون

عادل عبد المهدی:68 ساله، معاون فعلی نخست‌وزیر و عضو برجسته مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق

باقر جبرالزیدی:64 ساله، وزیر دارایی فعلی و  از اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی و ائتلاف ملی عراق

ایاد علاوی: 64 ساله نخستین نخست‌وزیر عراق پس از سرنگونی صدام و رهبر ائتلاف العراقیه

احمد چلبی: 65 ساله معاون نخست‌وزیر عراق بین سال‌های 2005 و 2006و از اعضای ائتلاف ملی عراق

جواد البولانی: 50 ساله وزیر کشور فعلی عراق و از اعضای ائتلاف اتحاد عراق