تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۵

گروه ورزشی: هفته بیست‌و‌هشتم رقابت‌های لیگ‌برتر در حالی به پایان رسید که بسیاری از تیم‌ها به تصمیم‌های داوران بازی‌های حساس این هفته اعتراض داشتند.

رقابت‌های لیگ، با نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی حساس‌تر می‌شود و قضاوت داوران در سرنوشت قهرمانی یا وضعیت تیم‌های پایین‌جدولی تاثیرگذار است اما در اوج حساسیت‌ها افزایش اشتباهات تاثیرگذار و واضح داوری نگران‌کننده به نظر می‌رسد. مسئولان و مربیان تیم‌های لیگ برتری، معتقد بودند که‌دربازی‌های‌این‌هفته تصمیم‌های نادرست داوری حداقل در سرنوشت چهار مسابقه تاثیر سوء داشته و نتایج را تغییر داده است.

این در حالی است که اعتراض باشگاه استقلال به داوری بازی این تیم مقابل استیل‌آذین هم باعث تشدید اختلاف‌ها بین این باشگاه و مسئولان فدراسیون فوتبال شده است.شاید واضح‌ترین اشتباه داوری این هفته در بازی پرسپولیس و فولاد اتفاق افتاد؛ جایی که حمید غمزه کمک داور دوم مسابقه گل کاملا سالم هادی نوروزی را به دلیل آفساید،  مردود دانست. پرسپولیس البته در ادامه موفق به گلزنی و کسب 3 امتیاز مسابقه شد اما اگر خلیلی تیمش را نجات نمی‌داد تیم داوری، پرسپولیس را از 3 امتیاز خانگی محروم کرده بود. عنایت، رئیس کمیته داوران هم این موضوع را پذیرفت و به اشتباه کمک داور بازی اعتراف کرد.

شکایت از فغانی به کنفدراسیون

مسئولان و مربیان باشگاه صبای قم بیش از همه تیم‌های لیگ برتری به قضاوت‌ها اعتراض دارند. کربکندی که پیش از این داوری بازی‌های سپاهان را مشکوک خوانده بود ادعای خودش را بعد از بازی با راه‌آهن در خصوص داوری تکرار کرد. او به شدت قضاوت فغانی و کمک‌هایش را زیر سئوال برد. رئیس کمیته داوران در پاسخ به ادعای کربکندی گفته است: «اگر ایشان یا هر شخصی مدرکی دارد ما را هم هوشیار کند. ما در کمیته داوران اگر موردی مشاهده کنیم، قطعا با داور یا کمک‌داور متخلف برخورد خواهیم کرد.»

یک روز بعد از بازی، مرادی قائم مقام باشگاه صبا هم اعلام کرد این باشگاه از علیرضا فغانی به کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت خواهد کرد.  مرادی به نشانه اعتراض به تصمیم‌های داوری قصد داشت بازیکنان صبا را از زمین خارج کند اما خودش اخراج شد. او در این خصوص می‌گوید: «در دیدار صبای قم – راه‌آهن، کلکسیونی از اشتباه‌های داوری را شاهد بودیم؛ اشتباه‌هایی که من تا به امروز در هیچ مسابقه‌ای ندیده بودم.

من در آن لحظه می‌خواستم تیم را از زمین بیرون بکشم. دیگر تحمل این همه اشتباه و مشکلات را نداشتم و می‌خواستم بازیکنان را از زمین خارج کنم که داور من را از زمین اخراج کرد.» وی در ادامه افزود: «کمیته داوران باید به مشکلاتی که در بازی صبای قم – راه‌آهن رقم خورد، رسیدگی کند در غیراین صورت فیلم قضاوت علیرضا فغانی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال خواهیم کرد تا در آنجا به عملکرد این داور بین‌المللی رسیدگی کنند.»

صبای‌قم با یک گل، بازی را واگذار کرد اما بازیکنان و اعضای کادر فنی این تیم به همه تصمیم‌های داور معترض بودند. در مقابل راه‌آهن پس از بیست‌ویک هفته صاحب یک ضربه پنالتی شد که صبایی‌ها همین پنالتی را نیز قبول ندارند. شکایت مسئولان‌نماینده قم درلیگ‌برتربه کنفدراسیون منطقی و نتیجه‌بخش به نظر نمی‌رسد. در حقیقت AFC به مسائل و  اختلافات داخلی رسیدگی نمی‌کند و موضوع را به فدراسیون فوتبال ایران ارجاع می‌دهد اما ارسال فیلم بازی برای کنفدراسیون، می‌تواند باعث تخریب وجهه فغانی در آسیا شود.

 پنالتی گمشده در تبریز

مسئولان باشگاه تراکتورسازی تبریز هم به قضاوت جهانبازی در بازی این تیم مقابل سپاهان اعتراض دارند. حساسیت‌های زیادی روی داوری بازی‌های سپاهان در این فصل وجود داشته است. این بار هم تبریزی‌ها بر این عقیده هستند که یک پنالتی آشکار روی بازیکن آنها نادیده گرفته شده و تراکتورسازی به حق خودش در بازی با تیم صدرنشین نرسیده است. شفق، مدیرعامل این باشگاه می‌گوید: «سازمان لیگ 18 امتیاز به تراکتور به خاطر داوری‌ها بدهکار است که اگر این امتیاز به تیم ما داده شود، ما سهمیه آسیا را می‌گیریم. در بازی سایپا و تراکتور بازی قطع می‌شود و دوباره به جریان می‌افتد؛ ما نمی‌دانیم چرا باید بازی از سوی داور قطع شود و دوباره ادامه پیدا کند.

اگر تراکتور یک گل زده بود، باز هم در آن هوای نامساعد این اتفاق می‌افتاد و بازی ادامه پیدا می‌کرد؟ما از فدراسیون خواستیم که به خاطر تماشاگران تراکتور، داورهای خوبی برای بازی‌های این تیم بگذارند که البته دو، سه بار این کار انجام شد ولی همچنان داوری‌ها ضعیف است.» بازی سپاهان و تراکتورسازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید اما اگر تیم اصفهانی شکست می‌خورد یک امتیاز کمتر، می‌توانست در تعیین قهرمان سرنوشت‌ساز باشد خصوصا با توجه به پیروزی تعقیب‌کنندگان سپاهان در صدر جدول.

تصمیم‌های سرنوشت‌ساز در بازی استیل‌آذین و سایپا

مسعود مرادی، داوری بازی حساس تیم‌های استیل‌آذین و سایپا را برعهده داشت. درگیری او با کریمی در بازی استیل‌آذین مقابل پرسپولیس، می‌توانست دلیل موجهی باشد برای عدم انتخاب مرادی در این مسابقه. اما عنایت معتقد است مدت زیادی از آن بازی گذشته و انتخاب مرادی برای داوری در بازی‌های استیل‌آذین نادرست نیست.

رئیس کمیته داوران می‌گوید: «بازی استیل‌آذین- پرسپولیس در هفته پانزدهم برگزار شد و این هفته، هفته بیست‌وهشتم بود. از آن بازی، 13 هفته گذشته است. آیا نباید بعد از
 13 هفته مرادی بازی استیل‌آذین و تیمی که علی کریمی در آن بازی می‌کند را قضاوت می‌کرد؟»

مرادی البته در این بازی هم کریمی را از زمین اخراج کرد؛ هرچند در موضوع اخراج کریمی، بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.

دیگر نکته قابل‌توجه در داوری بازی سایپا و استیل‌آذین اعلام دو پنالتی بود. به نظر می‌رسید مرادی در هر دو صحنه دچار اشتباه شده و خطایی در این برخوردها روی نداده بود. مایلی‌کهن هم به شدت از داوری مرادی در این مسابقه انتقاد کرد. سرمربی سایپا حتی قصد داشت بازیکنانش را از زمین بیرون بکشد.

رئیس کمیته داوران، البته تاکید دارد که به دلیل کمبود داور نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد و او با همه توانش برای بالا رفتن کیفیت قضاوت‌ها تلاش می‌کند. عنایت معتقد است کمیته داوران به اندازه کافی برای قضاوت در لیگ، داور ندارد.

با این وجود بالا گرفتن اعتراض‌ها و نزدیکی به هفته‌های پایانی لیگ، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. فدراسیون فوتبال باید راه‌حل مناسبی برای خروج از بحران داوری در بازی‌های حساس هفته‌های پایانی لیگ پیدا کند.