تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۵

علی شاکری: مهرام فینال دوم را هم مقابل ذوب آهن با نتیجه 93 بر 75 برد تا ضمن کسب مقام قهرمانی لیگ برتر بسکتبال، رکوردی جدید را در تاریخ رقابت های این رشته ثبت کند.

اگر سرنوشت قهرمانی به بازی سوم کشیده می شد هر دو تیم که باید در تهران در مسابقات غرب آسیا شرکت کنند دچار مشکل می شدند اماخوشبختانه این اتفاق نیفتاد تا دو تیم قهرمان و نایب‌قهرمان دو فصل اخیر لیگ‌برتر، حداقل با دو روز استراحت، بتوانند خود را آماده رویارویی با دیگر حریفان آسیایی کنند.

مهرام یک گام تا رکورد صبا و ذوب‌آهن

مهرام در بازی برگشت نیز با وجود از دست دادن کوارتر دوم با نتیجه 18 بر 10 و با وجود کوارتر سوم که فاصله به حداقل 3 امتیاز 59 بر 56 رسیده بود در مجموع با برخورداری از موقعیت بهتر به عنوان نخستین قهرمان بی‌شکست 12 دوره اخیر لیگ برتر بسکتبال موفق به تکرار قهرمانی دو دوره قبلی خود در این مسابقات شد.

این سومین قهرمانی پیاپی مهرام در لیگ برتر ایران بود که هنوز برای رسیدن به رکوردقهرمانی ذوب‌آهن در رقابت‌های داخلی و همچنین رکورد قهرمانی صباباتری در آسیا نیاز به یک قهرمانی‌درهرکدام‌ازاین دوجام دیگر دارد. مهرام به عنوان قهرمان آسیا، سالی متفاوت با دوره‌های قبلی‌اش را در فصل جاری لیگ برتر ایران تجربه کرد و هیچگاه همانند سال قبل وارد حاشیه نشد. جذب بازیکنان خارجی کارآمد از همان شروع لیگ کمک کرد تا مصطفی هاشمی یکی از بی‌دغدغه‌ترین دوره‌های مربیگری چندین‌ساله‌اش را در لیگ برتر تجربه کند.

برتری قابل‌توجه نسبت به همه حریفان با استفاده از کارآمدی هاشمی و گروه سرپرستی، اجازه حضور را از تمامی رقبا گرفته بود. در واقع مهرام از مدعیان قهرمانی شامل ذوب‌آهن، پتروشیمی، صبامهر و شهرداری گرگان قوی‌تر بود و هیچ تیمی هم توانایی مقابله با این تیم را در طول رقابت‌های رفت و برگشت جدول دوره‌ای و بازی‌های پلی‌آف (حذفی) پیدا نکرد. این قاطع‌ترین قهرمانی یک تیم در طول برگزاری 12 دوره از لیگ برتر ایران بود.

مشکلات ذوب‌آهن

ذوب‌آهن مانند فصل پیش تلاش زیادی کرد تا شاید بتواند مانع از قهرمانی تیم قدرتمند مهرام شود اما تفاوت سطح فنی دو تیم، این اجازه را از فرزاد کوهیان گرفت و او با وجود همفکری و مشورت با سعید ارمغانی برای بار دوم در لحظات پایانی از بردن جام قهرمانی( با گذشت یک دهه از آخرین قهرمانی ذوب‌آهن) به اصفهان محروم ماند.

مصدومیت مهره‌های کلیدی ذوب‌آهن -کرم احمدیان و اوشین ساهاکیان-  از یک‌سو و ریسک کردن در بازی دادن به محمدرضا اکبری در بازی برگشت با وجود مصدوم بودن، باعث شد تا ریتم بازی ذوب‌آهن که تیمی سرعتی است در بسیاری از دقایق کند شود، ضمن آنکه بازیکنان خارجی ذوب‌آهن قابل‌مقایسه با خارجی‌های مهرام نبودند و بازیکنان این تیم، پرتاب‌های ناموفق زیادی در بازی برگشت داشتند. امتیاز تیم ذوب‌آهن در کارهای دفاعی بود.

صمد، مرد اول میدان

برعکس ذوب‌آهن، تیم مهرام در طول بازی، با حفظ ریتم بازی‌اش و با استفاده از بازیگردانی کامرانی و میدانداری صمد نیکخواه، بسیار مسلط عمل می‌کرد و هرگاه که بازیکنان این تیم اراده می‌کردند، حریف را با کار گروهی و تکنیک بالا تحت تاثیر خود قرار می‌دادند. در این بازی نیز صمد نیکخواه مرد اول میدان بود که همانند بازی رفت با کسب 31 امتیاز بهترین گلزن بازی فینال در مجموع دو بازی در اصفهان و تهران شد. بعد از صمد، آیدین کبیر با 13، جکسون ورومن با 12 و ریشم رایت با 10 امتیاز در تیم مهرام بیشترین امتیازها را به دست آوردند. در تیم ذوب‌آهن، جیمز ادوارد و بیلی‌رایت، دو خارجی این تیم هرکدام به ترتیب 13 و 12 امتیاز کسب کردند.

قهرمانی مهرام خواست خدا بود

سرمربی تیم بسکتبال مهرام پس از کسب سومین قهرمانی متوالی تیمش در رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‎های کشور گفت: «این خواست خدا بود که اینگونه نتیجه تلاش خود را ببینیم.» مصطفی هاشمی با تمجید از عملکرد بازیکنان در طول مسابقات لیگ‌برتر و به خصوص دیدار برگشت فینال مقابل ذوب‌آهن ادامه داد: «بازیکنانم تمام تلاش خود را کردند تا به اینجا رسیدند. آنها با تمام وجود بازی کردند.»

همچنین سرمربی تیم بسکتبال ذوب‌آهن اصفهان پس از نایب‌قهرمانی تیمش در رقابت‎های لیگ برتر گفت: «اعتراف می‎کنم که مهرام برای قهرمانی قوی‌تر از ما بود.» فرزاد کوهیان با تاکید بر اینکه مهرام بدون حتی یک باخت قهرمان مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه‎های کشور شد، گفت: «مهرام با چنین عملکردی قدرت خود را نشان داد.»