محمدرضا منصوریان: کشتی آزاد ایران که از سال 1995 میلادی در مسابقات جام جهانی شرکت کرده و از آن تاریخ تاکنون به چهار عنوان قهرمانی، چهار نایب‌قهرمانی و یک عنوان سومی دست یافته، این بار نیز پنجمین نایب‌قهرمانی خود را در رقابت‌های جام جهانی 2010 در مسکو به دست آورد.

 تیم ایران که در چهار دوره این مسابقات نیز غایب بوده در خارج از خانه و در جمع 8 تیم برتر جهان، نتایج قابل‌قبولی به دست آورد. 3 پیروزی برابر تیم‌های آذربایجان، آمریکا و ازبکستان، تیم ما را به دیدار نهایی رساند اما در مسابقه آخر تیم روسیه (قهرمان جهان)‌ با بهره‌مندی از ستارگان سرشناس خود مقابل تیم ایران به برتری 5 بر 2 رسید تا عنوان نایب‌قهرمانی در جام‌جهانی برای مردان کشتی کشورمان یک‌بار دیگر تکرار شود.

تیم ایران شروعی بسیار عالی در مبارزه‌های جام جهانی داشت؛ دو پیروزی برابر تیم‌های آذربایجان و آمریکا و برتری قاطع 6 بر یک مقابل ازبکستان نشان از آمادگی بالای کشتی‌گیران اعزامی ایران به روسیه داشت. آذربایجانی‌ها که در دوره قبل در تهران با خوش‌شانسی، فینال این مسابقه‌ها را از ما برده بودند، با یکی دو تغییر برابر تیم ما قرار گرفتند تا شاید بتوانند دوباره پیروزی خود را تکرار کنند اما شاگردان غلامرضا محمدی از همان آغاز بسیار عالی ظاهر شدند.

حسن رحیمی در وزن 55 کیلوگرم یاشار علی‌اوف را مغلوب کرد. سعید احمدی که در جام جهانی، جانشین مراد محمدی در تیم ملی شده بود، برابر سلیم‌خان حسین‌اوف نایب‌قهرمان جهان 4 بر 4 به تساوی رسید اما به دلیل پیروزی حسین‌اوف در دو تایم، این کشتی‌گیر آذربایجانی برنده این میدان شد. در وزن 66 کیلوگرم امین عزیزاوف مقابل مهدی تقوی (قهرمان سال 2009 جهان) بسیار ضعیف ظاهر شد و شکست خورد. در وزن 74 کیلوگرم جدال تماشایی صادق گودرزی (دارنده مدال برنز جهان) با شمس الواریف نفر دوم جهان به سود گودرزی به پایان رسید.

مبارزه احسان لشگری (قهرمان آسیا) با نوروز تمرزاوف کشتی‌گیر صاحب‌نام آذربایجان در وزن 84 کیلوگرم اگرچه در تایم اول یک بر صفر به سود تمرزاوف به پایان رسید اما لشگری در دو تایم بعدی چنان کشتی گرفت که وی مجبور شد تسلیم شود. در وزن 96 کیلوگرم، رضا یزدانی مقابل ختاک گازیموف ضعیف کشتی گرفت و نتیجه را واگذار کرد و در نهایت در وزن 120 کیلوگرم فردین معصومی (نفر دوم دنیا) انتقام شکست در جام جهانی گذشته مقابل علی عیسی‌اوف را از او گرفت و با نتیجه 10 بر 3، این کشتی‌گیر را مغلوب کرد.

آمریکا تسلیم شد

کشتی‌گیران ایران در دومین مسابقه خود در جام جهانی مسکو، مقابل کشتی‌گیران آمریکایی صف‌آرایی کردند. آمریکایی‌ها که از بنیانگذاران اصلی جام‌جهانی کشتی هستند و در چند دوره نیز به مقام قهرمانی دست یافته‌اند، برابر تیم ایران 5بر2 شکست خوردند. این تیم که بعد از پیروزی 5 بر2 مقابل ازبکستان به مصاف نمایندگان کشتی ایران آمده بود در اوزان 55، 60، 66، 74 و 96کیلوگرم شکست خورد و در وزن‌های 84 و 120کیلوگرم، صاحب برتری شد. در 55کیلوگرم، حسن رحیمی توانست سام هیزونیکل جانشین هنری اسهودو را شکست دهد.

در 60 کیلوگرم سعید احمدی در 3 تایم شان بانچ را برد. در 66 کیلوگرم، مصطفی حسین‌خانی جانشین مهدی تقوی در تیم ایران با برتری کامل تیون‌ور را مغلوب کرد. در 74کیلوگرم، سیدنی پوئتا برابر صادق گودرزی تسلیم شد. در 84 کیلوگرم احسان لشگری
2 بر یک به هربرت آمریکایی باخت. در 96 کیلوگرم، رضا یزدانی شکست مقابل گازیموف آذربایجانی را جبران و دانیل برگمن آمریکایی را مغلوب کرد و در وزن 120 کیلوگرم فردین معصومی به‌رغم پیروزی قبلی‌اش مقابل دلاگنف آمریکایی در مسابقه‌های قهرمانی جهان دانمارک، این بار مغلوب این کشتی‌گیر شد.

سومین پیروزی کشتی کشورمان در جام جهانی 2010، مقابل تیم ازبکستان به دست آمد. ازبک‌ها که پیش از این برابر تیم‌های آمریکا و آذربایجان متحمل دو باخت شده بودند، برابر تیم ایران نیز 6 بر یک شکست خوردند. عباس دباغی تنها کشتی‌گیر کشورمان بود که در وزن 55 کیلوگرم مغلوب اوبیک کامولوف شد. در سایر اوزان مصطفی آقاجانی در 60 کیلوگرم، مهدی تقوی در 66 کیلوگرم، سعید ریاحی در 74کیلوگرم و محمدرضا آذرشکیب در 120 کیلوگرم همگی موفق به شکست حریفان ازبک خود شدند.

تیم ازبکستان در اوزان 84 و 96 کیلوگرم، هیچ کشتی‌گیری را روی تشک نفرستاد و به همین دلیل احسان لشگری و رضا یزدانی صاحب دو پیروزی آسان شدند. به این ترتیب از گروه دوم این مسابقه‌ها، تیم کشتی آزاد ایران با 3 پیروزی برابر تیم‌های آذربایجان، آمریکا و ازبکستان به فینال رسید و در گروه اول نیز تیم روسیه میزبان مسابقه‌ها به همین شکل و با کسب 3 پیروزی مقابل تیم‌های بیلوروسی، اوکراین و ترکیه، حضور خود در فینال را مسجل کرد. روس‌ها، بیلوروسی را 5 بر 2 و تیم‌های اوکراین و ترکیه را 6 بر یک شکست دادند.

روسیه، قهرمان جام جهانی کشتی آزاد

در دیدار نهایی جام‌جهانی، تیم روسیه میزبان مسابقه‌ها با استفاده از تمامی شرایط میزبانی با پیروزی 5 بر 2 مقابل ایران، جام قهرمانی را به دست آورد تا با کسب عنوان نایب‌قهرمانی برای کشتی‌گیران کشورمان آخرین دستاورد بین‌المللی برای کشتی در سال 88 ثبت شود.

در این مسابقه حسن رحیمی در وزن 55 کیلو و رضا یزدانی در 96 کیلوگرم حریفان روسی خود نریمان اسرافیلوف و گئورگی کیتایف را شکست دادند و سعید احمدی، مهدی تقوی، صادق گودرزی، احسان لشگری و محمدرضا آذرشکیب، نتیجه کشتی را به حریفان خود واگذار کردند. مهدی تقوی قهرمان جهان در وزن 66کیلوگرم مقابل آدام باتیروف و محمدرضا آذرشکیب در وزن 120کیلو برابر بلال ماخوف ضربه فنی شدند. صادق گودرزی در وزن 74کیلوگرم تنها در فاصله 3 ثانیه تا پایان کشتی مقابل انورگدویف بازنده شد. در مسابقه رده‌بندی نیز، تیم آذربایجان با پیروزی 5 بر 2 مقابل اوکراین صاحب رتبه سوم شد.