درپی تصویب18اسفند بودجه 347 هزار میلیارد تومانی دولت برای سال 89، برای نخستین بار 5 پیشنهاد از 11پیشنهاد ارائه شده شرکت بورس اوراق بهادار در کمیسیون تلفیق مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی بورس تهران، کلیات بودجه 347 هزار میلیارد تومانی دولت برای سال 89 در حالی روز گذشته مورد تصویب مجلس قرار گرفت که بررسی مقایسه‌ای پیشنهادهای بورس اوراق بهادار تهران و مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان می‌دهد که از 11 پیشنهاد ارائه شده توسط شرکت بورس اوراق بهادار 5مورد تصویب شده است.

در یکی از پیشنهادهای بورس اوراق بهادار تهران آمده بود« براساس حکم بند ج ماده 10قانون برنامه چهارم، دولت موظف شده تا بدهی خود به بانک‌ها را در قالب بودجه‌های سنواتی بازپرداخت کند».

اگر چه این حکم طی سال‌های برنامه چهارم توسعه اجرا نشد ولی باید در نظر داشت که این موضوع مشکلات فعلی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تولیدی را نیز رفع خواهد کرد.

لذا با توجه به واگذاری بانک‌ها از طریق بورس پیشنهاد شده بود تا ضمن تعیین مبالغ بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها در لایحه بودجه سال89، اولویت بازپرداخت با بانک‌هایی باشد که واگذار شده یا در فهرست واگذاری قرار دارند.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت مکلف است بدهی خود را به بانک‌هایی که حداقل 50 درصد از سهام آنها را به اشکال گوناگون ازجمله سهام عدالت واگذار کرده، حداکثر تا پایان شهریور ماه89 از محل سهام دولت در شرکت‌ها به بانک طلبکار بپردازد (یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آن) و یا از محل وجوه اداره‌ شده و یا تسهیلات پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی با عاملیت آن بانک تسویه کند.