گروه بورس: رئیس شورای رقابت 22 اسفند رای نهایی این شورا در مورد معامله 8 میلیارد دلاری مخابرات را اعلام کرد

و گفت: معامله سهام شرکت مخابرات ایران در بورس در فضای غیررقابتی انجام شد.

به گزارش همشهری، در ماه‌های گذشته معامله‌ای در بورس تهران انجام شد که بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس لقب گرفت. در آن معامله 50درصد به علاوه یک سهم از سهام شرکت مخابرات در بورس تهران حراج شد و طی آن کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، وابسته به بنیاد تعاون سپاه به‌عنوان تنها خریدار موفق به خرید این میزان سهام شد.

درست چند ساعت پیش از آغاز این معامله یک متقاضی دیگر به نام کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد از جریان رقابت کنار گذاشته شد و به این ترتیب تنها متقاضی سهام شرکت مخابرات بدون دغدغه موفق به خرید سهام این شرکت شد. پس از پایان این معامله، جنجال‌های زیادی در مورد رقابتی بودن آن شکل گرفت و تمام طیف‌های اقتصادی کشور از بخش خصوصی گرفته تا دولت و نمایندگان مجلس را در برگرفت.

بر همین اساس قرار شد موضوع رقابتی بودن این معامله و نحوه واگذاری سهام شرکت مخابرات به بخش خصوصی در شورای رقابت مورد بررسی قرار بگیرد و درصورتی که این شورا رای به ابطال معامله بدهد، برنامه دیگری برای فروش سهام شرکت مخابرات درنظر گرفته شود اما 22اسفند رئیس شورای رقابت نظر نهایی این شورا را اعلام کرد و با وجود آنکه این معامله را غیررقابتی تشخیص داده است، رای به ابطال معامله نداد.  به‌نظر می‌رسد این شورا نتوانسته است از پس فشار‌های ناشی از تایید معامله سهام این شرکت بر بیاید و در نهایت رای به ابطال معامله سهام شرکت مخابرات نداد.

در همین رابطه روز گذشته جمشید پژویان درباره نظر نهایی شورا گفت: از نظر شورا، معامله سهام شرکت مخابرات غیررقابتی بوده و فقط یک انحصار دولتی به یک انحصار شبه دولتی منتقل شده است؛ چرا که نمی‌توان نام خریدار سهام شرکت مخابرات را بخش خصوصی گذاشت.

وی با بیان اینکه بخش تعاون اقدام به خرید سهام شرکت مخابرات کرده است، ادامه داد: شورای رقابت نه رای به تثبیت این معامله داد و نه به قطعی و غیرقطعی‌بودن این معامله اما در نهایت قرار شد تا کنترل رقابتی بودن بازار مخابرات و تعیین تعرفه‌ها از این پس توسط شورای رقابت مشخص شود تا از ایجاد انحصار در بخش بازار مخابرات جلوگیری شود. به گفته رئیس شورای رقابت، اساسا در معامله سهام شرکت مخابرات رقابتی وجود نداشته است که شکسته یا نقض شود.

وی تاکیدکرد: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که یک انحصار منتقل شده و منافع میلیون‌ها نفر در این رابطه مطرح است؛ بنابر این شورای رقابت تاکید دارد قیمت‌گذاری و کنترل بازار مخابرات توسط این شورا انجام شود.

هزینه ابطال سنگین بود

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که با توجه به‌نظر شورا در مورد غیررقابتی بودن معامله مخابرات، پس چرا این معامله باطل اعلام نشد، گفت: باطل‌کردن این معامله هزینه سنگینی در بر دارد و یکی از وظایف شورا کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه است بنابراین ابطال معامله سهام شرکت مخابرات باعث تحمیل هزینه‌های سنگینی می‌شود.

وی در مورد وظایف این شورا گفت: شورای رقابت دارای اختیاراتی است و در مرحله اول یک شورای فراقوه‌ای است؛ به این دلیل که از هر 3 قوه نمایندگانی با حکم روسای 3قوه و رئیس‌جمهوری عضو هستند. به گفته پژویان، چار چوب اهداف و وظایف شورا حفظ شرایط رقابت در تمام بازار‌ها و جلوگیری از ایجاد انحصار است.

سهم دولت از درآمد مخابرات

همزمان با اعلام نظر شورای رقابت در مورد فروش سهام شرکت مخابرات، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: اطلاعات ارائه شده درباره پیش‌بینی سود سال89 و سهم دولت از درآمد مخابرات ابهامی ندارد و با توجه به روزهای پایانی سال، سهم سال‌جاری دولت از این شرکت افزایش نمی‌یابد.

به گزارش فارس، صابر فیضی، در پاسخ به این پرسش که آیا رقم درآمد دولت از درآمد سال‌جاری مخابرات و موضوع سهم هزار و 100 میلیارد تومانی مشخص شده است یا خیر، پاسخ داد: هنوز این موضوع قطعی نشده اما با توجه به اینکه اطلاعات و اعداد و ارقام ارائه شده مصوبه هیأت‌مدیره است، بنابراین اطلاعات مربوطه تضمین شده است.