گروه ورزشی- محمدجواد پاینده: فدراسیون فوتبال همچنان با قدرت از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کند اما انعقاد این جمله در ادبیات فوتبال ایران به معنی برکناری قریب‌الوقوع سرمربی تیم ملی است.

 نام سرمربی موردنظر هم تفاوت چندانی ندارد؛چه امیر قلعه‌نویی باشد که معتقد است به اندازه کافی فرصت نداشته چه علی دایی که صبح از او حمایت شد و بعدازظهر اخراج و چه افشین قطبی که همچنان گفته می‌شود در جام ملت‌های آسیا 2011 سرمربی تیم ملی ایران خواهد بود.

بعد از رقابت‌های جام جهانی 2006 و برکناری برانکو، فوتبال ملی ایران به مربیان وطنی سپرده شد و البته از این اعتماد نتیجه خوبی نگرفت. با توجه به شرایط بحرانی فوتبال ملی در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد نگاه مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش هم تغییر کرده و فعلا برنامه استفاده از مربی داخلی در تیم ملی پروژه‌ای شکست‌خورده تلقی می‌شود. پروژه جذب مربی خارجی باز هم در دستور کار قرار می‌گیرد و مهدی تاج برای مذاکره با دو مربی سرشناس فوتبال ترکیه تهران را به مقصد استانبول ترک می‌کند.

تکذیب فدراسیون تایید روزنامه‌های ترکیه

مذاکره نایب رئیس فدراسیون فوتبال با دنیزلی و تریم همان‌طور که انتظار می‌رفت، تکذیب شد. کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال هم با قدرت این موضوع را رد کرده و گفته فدراسیون از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کند و اگر قرار بر جذب مربی خارجی باشد برای حضور در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی است اما روز گذشته سه روزنامه و یک سایت معتبر خبری ترکیه این خبر را تایید کردند. روزنامه آکشام چاپ ترکیه نوشت: «فاتح‌تریم، سرمربی سابق ترکیه نسبت به پیشنهاد مسئولان فدراسیون فوتبال ایران تردید دارد.»

مسئولان ایرانی مذاکراتی را با فاتح‌تریم داشته‌اند، در حالی که آنها قبل از پیشنهاد به این مربی مذاکراتی را با مصطفی دنیزلی انجام دادند که سرمربی سابق پرسپولیس به این پیشنهاد جواب منفی داد و اعلام کرد تا پایان قراردادش در تیم بشیکتاش فعالیت خواهد کرد. دنیزلی پس از این پاسخ منفی، فاتح تریم را به مسئولان ایران معرفی کرد تا مذاکراتی را با وی انجام دهند. تریم پیشنهاد ایرانیان را تأیید کرده و برای پاسخ به این موضوع تردید دارد.

همچنین روزنامه ملیت با انتخاب تیتر  «پیشنهاد ایرانی برای فاتح تریم» نوشته است: «ابتدا بحث حضور دنیزلی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران و جانشین افشین قطبی مطرح شد اما به دنبال پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شد فدراسیون فوتبال ایران مایل به جذب فاتح‌تریم است.»  سایت هبر ترکیه نیز از تریم به عنوان معلم فوتبال ترکیه یاد کرده و نوشته است: «مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با این مربی مذاکراتی را انجام داده‌اند.» همچنین روزنامه ملیت نیز به مذاکره سران فدراسیون فوتبال ایران با فاتح‌تریم اشاره کرده است.
به نظر نمی‌رسد روزنامه‌های ترکیه انگیزه‌ای برای دروغگویی و خبرسازی در مورد مذاکره فدراسیون فوتبال ایران و مربیان ترک داشته باشند.

سرمربی تیم ملی در جام جهانی 2014

 باور کردن ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال در مورد انتخاب مربی خارجی برای حضور در جام جهانی 2014 آسان نیست. حداقل همه شواهد موجود نشان می‌دهد که باز هم فدراسیون فوتبال در این زمینه با چراغ خاموش حرکت می‌کند. بیش از 4 سال به جام‌جهانی بعدی باقی مانده و در این سال‌ها اتفاقات فوتبال ایران قابل پیش‌بینی نیست. رئیس فدراسیون از ماندن خودش در این جایگاه تا آن زمان اطمینان ندارد و طبیعتا از حالا برای انتخاب سرمربی چهار سال بعد مذاکره نمی‌کند.

از سویی روزنامه‌های ترکیه گزارش دادند دنیزلی پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران را نپذیرفته و تا پایان مهلت قراردادش در بشیکتاش می‌ماند اما قرارداد دنیزلی پیش از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 به پایان می‌رسد. پس طبیعتا این مربی پیشنهاد هدایت تیم ملی ایران در جام جهانی را رد نکرده بلکه با توجه به تعهدی که به باشگاه بشیکتاش دارد در جام ملت‌های آسیا که سال 2011 برگزار می‌شود قادر به همراهی تیم ملی ایران نیست و به همین دلیل فاتح‌ تریم را به مسئولان فدراسیون معرفی کرده که پس از جدایی از تیم ملی ترکیه، شغلی ندارد.

کفاشیان در مصاحبه دیگری تاکید کرده که اصلا فاتح‌تریم را نمی‌شناسد و فدراسیون هیچ مذاکره‌ای با مربیان خارجی نداشته اما حالا به شکل دیگری موضوع مذاکرات تایید شده اما رئیس فدراسیون تاکید دارد که برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ممکن است فدراسیون فوتبال یک مربی خارجی به خدمت بگیرد.

با بررسی همه جوانب موضوع می‌توان نتیجه گرفت که اگر یکی از گزینه‌های خارجی فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی ایران موافقت خود را اعلام کند، مسئولان فدراسیون فوتبال برای ایجاد تغییر در کادر فنی تیم ملی تعلل نخواهند کرد. تنها مشکل فدراسیون در سال‌های اخیر ناتوانی در جذب مربی خارجی بوده اما اگر یک مربی نامدار در حد تریم، دنیزلی و یا گونش پیشنهاد هدایت تیم ملی را بپذیرد، عبور از مربیان داخلی دشوار نخواهد بود.

 مرخصی قطبی، بدون بازگشت؟

فشار انتقادها از قطبی و عملکرد تیم ملی در بازی‌های اخیر و واکنش‌های منفی به فهرست‌های اعلام شده از سوی سرمربی تیم ملی  زیاد شده و در این شرایط سرمربی تیم ملی هم شرایط روحی خوبی ندارد. قطبی پیش از این در پرسپولیس هم فشار انتقادها را تحمل نکرد و در میانه فصل به همکاری خودش با این مجموعه خاتمه داد.

این در حالی است که قطبی به تازگی حمایت یکی از افراد بانفوذ فدراسیون فوتبال را هم از دست داده است. منابع خبری از مرخصی دو هفته‌ای افشین قطبی و سفر سرمربی تیم ملی به هلند خبر دادند. کفاشیان هم اعلام کرد این مربی از ما خواسته به مرخصی برود و اعلام کرده به این فرصت نیاز دارد. ما هم با درخواست سرمربی تیم ملی موافقت کردیم. حتی گفته شد قطبی از ایران خارج شده اما روز گذشته مدیر برنامه‌های سرمربی تیم ملی گفت: «قطبی در ایران است و در تعطیلات عید هم به شمال می‌رود.»

وی ادامه داد: «صحبت‌های علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و دیگر مسئولان آن تناقضی با توافقات قبلی‌شان با قطبی ندارد چراکه وقتی قرارداد او تا پایان جام ملت‌های آسیاست، به طور طبیعی اگر تیم ملی در این مسابقات نتایج خوبی نگیرد، می‌تواند سرمربی تیم تغییر کرده و مثلا مربی خارجی بیاورند. این منطقی‌ترین صحبتی است که می‌تواند از سوی مسئولی در فدراسیون مطرح شود.»

با این وجود به نظر می‌رسد قطبی قصد خروج از کشور را دارد و در صورت توافق مسئولان فدراسیون فوتبال با مربی خارجی جدید حتی ممکن است او به ایران بازنگردد؛ خصوصا با توجه به سوابقی که در فوتبال ایران داشته و به صورت یک‌جانبه پیش از این، قراردادش را با باشگاه پرسپولیس فسخ کرده است، این احتمال وجود دارد که باز هم قطبی به اقدامات غیرقابل پیش‌بینی دست بزند.