گیلان سرزمین گردشگران است و این بار در میان جاذبه‌های رنگارنگ، چشمه‌های آب معدنی نیز طبیعت گردان خاص خود را فرا می‌خوانند.

 چشمه در فرهنگ و تاریخ و  جغرافیای کشور دارای اهمیت فراوانی است و به‌عنوان یک منبع شفا‌دهنده در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد. محل خروج طبیعی آب از زمین را چشمه می‌گویند و منبع آب چشمه آبهای ذخیره شده در چینه‌های نفوذپذیر زمین است. خواص آب‌های درمانی به عوامل گوناگونی چون درجه حرارت، خواص فیزیکی و شیمیایی ترکیبات شیمیایی اصلی و مواد ثانوی و گازهای مختلف بستگی دارد.

به علاوه اقامت و گردش در مناطق زیبا و با صفای مؤسسات آبهای معدنی و زندگی در یک محیط سالم و دور از غوغا و سر و صدا به درمان کمک مؤثر می‌کند.آب‌های معدنی با توجه به ترکیبات شیمیایی آنها و خواص درمانی به آب‌های بی‌کربناته، آب‌های سولفاته، آب‌های سولفوره، آب‌های کلروره، آب‌های آهن‌دار، آب‌های رادیو اکتیویته تقسیم‌بندی می‌شوند.

چشمه آب معدنی زمزمه ماسوله

 شهرک ماسوله در جنوب غربی شهرستان فومن و در ارتفاع حدود یک‌هزار و 500 متری از سطح دریا واقع شده و دارای آب و هوای کوهستانی است. مهم‌ترین رود آن ماسوله رودخان یا قوروبارس است که اهالی ماسوله آن را خلشتربا می‌گویند. این رود از نظر طبیعی دارای بستری کوهستانی با آبشارهایی زیباست و چشمه آب معدنی زمزمه در کنار این رود قرار گرفته است.

چشمه آب معدنی علی زاخونی ماسوله

این چشمه بالاتر از بازار ماسوله قرار دارد و دارای بی‌کربنات است و در مداوای ناراحتی‌های جهاز هاضمه تاثیر قابل توجهی دارد.

چشمه آب شور لاکان

لاکان در جنوب رشت واقع شده و در انتهای جاده رشت – لاکان راهی است که این نقطه را به شهر صنعتی متصل می‌سازد و در اواسط جاده مزبور روستای آقا دانا پیر قرار دارد که در شرق آن جنگلی انبوه چشمه آب شور لاکان را در میان گرفته است.

مردم منطقه این چشمه را مقدس دانسته و در فصل تابستان برای درمان بیماریهای پوستی با آب چشمه استحمام می‌کنند.

چشمه چشماگل طالم سه‌شنبه سنگر

«طالم سه‌شنبه» روستایی است از توابع بخش سنگر که در جنوب شرقی رشت در 12کیلومتری جاده رشت – قزوین واقع شده است و چشمه آب معدنی چشماگل در کنار رودی به همین نام قرار دارد.

چشمه آب معدنی سنگرود

سنگرود روستایی از توابع دهستان عمارلو بخش رودبار است و در شمال شرقی پل لوشان قرار دارد. روستای سنگرود در دره‌ای که جهت شمالی – جنوبی دارد واقع شده و در دو طرف این دره‌سنگ‌های کربناته سخت وجود دارد و در عمق دره رودی جریان دارد که آب چشمه پس از طی مسیر نسبتا کوتاهی به آن می‌ریزد.

چشمه آب گرم ماستخور منجیل

چشمه آب گرم ماستخور منجیل در 5 کیلو متری رودبار و در جبهه غربی سد منجیل قرار دارد. اهالی منطقه معتقدند که استحمام در آب گرم این چشمه بسیاری از بیماری‌های چشم و ناراحتی‌های استخوانی و رماتیسمی را درمان می‌کند.

چشمه آب معدنی سجیران

چشمه سجیران در منطقه اشکور علیا در بالادست روستاهای نیلو، جیرکل سجیران قرار دارد. گفته می‌شود که آب معدنی مزبور سنگ کلیه را از بین می‌برد. این گزارش برای معرفی جاذبه دیگری از هزاران جاذبه گردشگری گیلان به استناد کتاب گیلان نوشته شده
است.

همشهری استانها