گروه حوادث: شلوغی روزهای پایانی سال فرصت مناسبی بود تا 2 کلاهبردار حرفه‌ای که از مدت‌ها قبل تحت تعقیب پلیس بودند، بار دیگر فعالیت‌های مجرمانه خود را از سر بگیرند

این دو متهم با استفاده از چک‌های رمزدار جعلی اقدام به خرید خودروهای مدل بالا می‌کردند و از این طریق تاکنون میلیاردها تومان به جیب زده‌اند.اواسط دی‌ماه سال گذشته به‌دنبال شکایت چند فروشنده خودرو در دادسرای ناحیه 10 تهران، کارآگاهان پلیس در جریان فعالیت 2 مرد تبهکار حرفه‌ای قرار گرفتند که با استفاده از چک‌های رمزدار جعلی دست به کلاهبرداری از فروشندگان خودرو می‌زدند.

بررسی‌ها نشان می‌داد متهمان بعد از شناسایی افرادی که با چاپ آگهی در روزنامه قصد داشتند خودروی زانتیا یا خودروهای مدل بالای خود را بفروشند، با آنها وارد معامله می‌شدند و برای خرید خودرو با طعمه‌های خود قرار می‌گذاشتند.

متهمان سپس در ساعتی که بانک‌ها تعطیل بود، به محل قرار می‌رفتند و بعد از معرفی خود به‌عنوان دکتر یا مهندس از فرنگ برگشته، فروشنده‌ها را فریب داده و خودروی آنها را می‌خریدند اما به جای پرداخت پول نقد، یک فقره چک رمزدار در اختیار فروشنده‌ها قرار می‌دادند.

روز بعد وقتی فروشنده‌ها برای نقد کردن چک به بانک می‌رفتند، متوجه می‌شدند چک جعلی بوده و آنها فریب 2کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌اند.  این در حالی بود که مردان کلاهبردار بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده بودند.

با این اطلاعات به دستور بازپرس پرونده، گروهی از کارآگاهان پایگاه 5 پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات پلیسی برای شناسایی مردان کلاهبردار آغاز شد.

درحالی‌که تنها سرنخ پلیس از متهمان، تصویر ضبط شده آنها در دوربین مداربسته یک صرافی در پایتخت بود، این تصویر به دستور قاضی عموزاده، بازپرس شعبه 13 دادسرای ناحیه 3، در روزنامه‌ها منتشر شد تا کسانی که از مخفیگاه مردان کلاهبردار خبر دارند، ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

تغییر شغل کلاهبرداران

به‌دنبال چاپ این تصویر، ده‌ها شاکی جدید که خودروی بنز، بی‌ام‌و، آزرا و زانتیای آنها از سوی این دو متهم به سرقت رفته بود، به دادسرا رفتند و از آنها شکایت کردند. از سوی دیگر، متهمان وقتی دیدند شگردشان برای خرید زانتیا، لو رفته است، تصمیم گرفتند نقشه خود را عوض کنند و این بار به سراغ یک مرد صراف رفتند تا بزرگ‌ترین کلاهبرداری خود را رقم بزنند.

متهمان برای اجرای نقشه خود چند بار به صرافی مورد نظر رفتند و بعد از خرید ارز از 100 هزار تا 200 هزار دلار و یورو، پول آن را از طریق چک‌های رمزدار پرداخت ‌کردند. صاحب صرافی هم بعد از نقد کردن چک‌ها، به تصور اینکه مشتریان‌ خوبی نصیبش شده، اعتمادش نسبت به آنها جلب شد تا اینکه متهمان تصمیم گرفتند نقشه خود را عملی کنند.

آنها این بار به همان صرافی رفتند و بر خلاف دفعات قبلی سفارش خرید 2 میلیون دلار ارز را دادند. مرد صراف هم با اعتمادی که به آنها داشت، این مبلغ ارز را در ازای دریافت یک چک رمزدار به متهمان پرداخت کرد اما زمانی که چک رمزدار را به بانک برد متوجه جعلی بودن آن شد.

به‌دنبال این کلاهبرداری بزرگ، تحقیقات برای دستگیری مردان تبهکار ادامه یافت. با دستور قضایی، تصویر متهمان یک بار دیگر در روزنامه‌ها به چاپ رسید اما باز هم تحقیقات برای دستگیری آنها بی‌نتیجه ماند.

متهمان که می‌دانستند پلیس سایه‌ به سایه در تعقیب آنهاست، بعد از کلاهبرداری 2 میلیون دلاری دست از فعالیت‌های مجرمانه خود برداشتند تا وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، فعالیت‌های مجرمانه خود را ادامه دهند.

آنها که در این مدت توانسته‌ بودند از ده‌ها نفر، میلیون‌ها تومان کلاهبرداری کنند برای ادامه نقشه‌های خود، روزهای آخر سال را بهترین موقعیت دیدند.  متهمان که می‌دانستند در این روزها بیشتر مردم سرگرم خریدهای آخر سال هستند با همان ترفند قبلی دست به کار شدند و شروع به شناسایی فروشندگانی کردند که از طریق آگهی روزنامه قصد فروش خودروهای مدل بالای خود را داشتند.

متهمان در روزهای آخر بهمن تا آخر اسفند، با شناسایی بیش از 8 نفر که قصد فروش خودروهای بنز، بی‌ام‌و، لکسوز، اپیروس، پرادو و زانتیای خود را داشتند، با آنها وارد معامله شدند و با معرفی خود به‌عنوان دکتر و مهندس اقدام به خرید خودروهای طعمه‌هایشان کردند.

آنها این بار نیز به جای پرداخت پول از چک‌های رمزدار جعلی برای انجام معامله استفاده کردند و ظرف یک ماه صدها میلیون تومان کلاهبرداری را رقم زدند و بار دیگر ناپدید شدند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: گرچه پلیس جست‌وجوی گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری این دو کلاهبردار حرفه‌ای در دستور کار خود قرار داده اما متأسفانه هنوز سرنخی از آنها به دست نیامده است. 

وی با اشاره به اینکه متهمان احتمالا به فعالیت‌های مجرمانه خود با این شگرد ادامه خواهند داد، افزود: از آنجا که اطلاعات مردمی مهم‌ترین سرنخ در دستگیری این کلاهبرداران خواهد بود، از تمامی هموطنان درخواست می‌شود درصورت مشاهده این افراد یا داشتن اطلاعاتی از آنها با شماره تلفن‌های 51055513 یا 51055613 تماس بگیرند و پلیس را در جریان قرار دهند.