تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۸

رقابت‌های جام‌جهانی بسکتبال 2010 از 28 اوت تا 2 سپتامبر( 6 تا 21 شهریور ماه 1389) در ترکیه برگزار خواهد شد.

 این مسابقات را فدراسیون جهانی بسکتبال و فدراسیون بسکتبال ترکیه برگزار می‌کنند. در این مسابقات برای نخستین‌بار از سال 1986، 24 تیم شرکت خواهند کرد که 8 تیم بیشتر از دوره‌های پیشین است. به همین خاطر است که بازی‌ها در 4شهر برگزار خواهد شد؛ استانبول، آنکارا، ازمیر و قیصریه. بازی‌های تیم ایران در استانبول برگزار خواهد شد؛ این  شهر همچنین میزبان دور پایانی مسابقات هم خواهد بود. بازی‌ها در 4گروه 6 تیمی برگزار خواهد شد و 16 تیم ‌ به دور بعد راه پیدا خواهند کرد. از میان تیم‌های راه‌یافته به دور نهایی مسابقات جام‌جهانی 2010 بسکتبال استانبول، آمریکا به‌عنوان قهرمان المپیک 2008 پکن و ترکیه به‌عنوان میزبان، بدون انجام مسابقات مقدماتی در استانبول حاضر خواهند بود. بیشتر تیم‌های دیگر، در مسابقات انتخابی قاره‌ای شرکت کرده‌اند (3نماینده از آفریقا، 3نماینده از آسیا، 2نماینده از اقیانوسیه، 4نماینده از آمریکای لاتین و 6 نماینده از اروپا). فیبا همچنین 4 تیم را هم با استفاده از وایلد کارت به بازی‌ها دعوت کرده است. این تیم‌ها آلمان، لیتوانی، لبنان و روسیه هستند.

با آنکه حامد حدادی، بازیکن ایرانی تیم ممفیس گریزلیز آمریکا در دومین فصل حضور خود درNBA برای دقایق طولانی به میدان نمی‌رود با این حال نگاهی کاملا مثبت به آینده خود در لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا دارد. حامد حدادی در مورد همگروه شدن تیم ملی بسکتبال ایران با تیم‌های آمریکا، اسلوونی، برزیل، کرواسی و تونس در رقابت‌های قهرمانی جهان در ترکیه می‌گوید: ما کاملا مصمم هستیم که بهترین بازی‌ها را در رقابت‌های قهرمانی جهان مقابل تیم‌های سرشناس انجام بدهیم. البته می‌دانیم که نمی‌توانیم تمام تیم‌های همگروه خود را شکست بدهیم اما مطمئن باشید که دست‌کم به یک پیروزی دست خواهیم یافت اما هدف اصلی ما کسب دو پیروزی مقابل رقیبان است.کارشناسان بسکتبال جهان معتقدند که همانگونه که یائومینگ توانست بسکتبال چین را در جهان مطرح کند حامد حدادی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در مطرح کردن بسکتبال ایران در سطح جهان خواهد داشت. حدادی در این رابطه می‌گوید: شاید تا دو سه سال آینده بتوانم بازیکنی مانند یائو شوم. البته به شرطی که بتوانم تا آن زمان به‌طور ثابت در NBA  بازی کنم.

نخستین تجربه ایران در جام جهانی بسکتبال

تیم ملی بسکتبال ایران به‌عنوان قهرمان آسیا به جام‌جهانی بسکتبال 2010 راه پیدا کرده است. پیش از این ایران هرگز در مسابقات جهانی شرکت نکرده است. ایران در آسیا 2بار در بازی‌های آسیایی به مدال برنز دست پیدا کرده است (1951 دهلی نو و 2006 دوحه) و موفق شده است به‌عنوان نخستین تیم پس از چین 2بار متوالی قهرمان مسابقات آسیا شود (2007 ژاپن و 2009 چین).

ایران 2بار هم در المپیک شرکت کرده است؛ یک بار در مسابقات 1948 لندن و یک بار هم در المپیک پکن در سال2008.

بازیکنان: بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران در حال حاضر از بهترین بازیکنان تاریخ بسکتبال کشور به شمار می‌روند. امیدهای ایران در مسابقات جام جهانی حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و ارسلان کاظمی هستند. حامد حدادی نخستین بازیکن ایرانی است که به لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) راه پیدا کرده است و در پست‌سنتر بازی می‌کند.

نیکخواه بهرامی که در پست 3 (فوروارد ) بازی می‌کند مدتی در تیم‌های فرانسوی بازی کرده است. ارسلان کاظمی هم پس از درخشش در مسابقات جوانان آسیا به آمریکا رفته است و در تیم‌های دانشگاهی بازی می‌کند.  سرمربی تیم ملی احتمالا از کاظمی در پست 3 استفاده خواهد کرد. مهدی کامرانی هم که در تیم مهرام تهران بازی می‌کند باتجربه‌ترین و بهترین بازیکن گارد تیم ملی است.

یکی از نگرانی‌های تیم ملی مصدومیت پای اوست.دیگر بازیکنان ایران هم با تجربه‌ای که در المپیک کسب کرده‌اند می‌توانند حضور شایسته‌ای در بازی‌های جام‌جهانی داشته باشند.

تیم‌های همگروه ایران

کرواسی : کرواسی یکی دیگر از تیم‌هایی است که پس از تجزیه یوگسلاوی در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند. تیم ملی بسکتبال این کشور پس از فروپاشی ‌ همچون تیم ملی یوگسلاوی سابق یکی از تیم‌های خوب اروپا و جهان بود و توانست در المپیک 1992 بارسلونا به مدال برنز دست پیدا کند. 2سال در مسابقات جهانی، کرواسی مدال برنز را از آن خود کرد. در سال‌های 93 و 95 هم برنز مسابقات قهرمانی بسکتبال اروپا به این کشور رسید. اما پس از آن دوران افول این تیم شروع شد و کرواسی دیگر نتوانست به هیچ  مقام مطرحی در سطح بین‌المللی دست پیدا کند.

برزیل : برزیل یکی از پرافتخارترین تیم‌های ملی بسکتبال جهان  است. تیم ملی بسکتبال این کشور 2مدال طلای مسابقات جهانی (1959 و 1963)، 3مدال برنز المپیک (1948، 1960 و 1964) و 3مدال طلای مسابقات قاره‌ای آمریکا و 5مدال طلای مسابقات پان آمریکن را دارد. بازیکنان این تیم بیشتر در برزیل، آمریکا و NBA (لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا) بازی می‌کنند.

تیم فعلی بسکتبال برزیل تنها شبحی از تیم پرافتخار دهه‌های میانی قرن گذشته است و در مسابقات جام جهانی 2006 ژاپن پایین‌تر از تیم لبنان در مقام نوزدهم جای گرفت.

تونس : تونس تیم سوم قاره آفریفا است. بهترین نتیجه بین‌المللی این تیم مقام دومی در مسابقات بسکتبال قهرمانی آفریقا در سال 1965 بوده است.

اسلوونی : اسلوونی یکی از کشورهایی است که پس ازتجزیه یوگسلاوی استقلال یافته است. تیم ملی بسکتبال این کشور در اروپا توانسته در سال 2009 به مقام چهارم برسد. تیم ملی بسکتبال اسلوونی را می‌توان برداشتی ضعیف‌تر از بسکتبال یوگسلاوی دانست.
این تیم در دوره پیش جام جهانی بسکتبال به مقام دوازدهم دست پیدا کرد.

آمریکا : تیم ملی بسکتبال آمریکا پرعنوان‌ترین تیم بسکتبال جهان است. این تیم در تمامی المپیک‌هایی که شرکت داشته است همیشه یکی از 3 تیم برتر بوده (13 مدال طلا، یک نقره، 2برنز) و 3بار قهرمان مسابقات جهانی بسکتبال شده است (3 مدال طلا، 3نقره و 4برنز). از همه اینها که بگذریم ‌ قوی‌ترین لیگ ورزشی جهان (NBA) متعلق به ورزش بسکتبال، در این کشور است.

این تیم در دور پیشین مسابقات نتوانست به فینال راه پیدا کند و با شکست آرژانتین در مسابقه رده‌بندی به مقام سوم رسید.

ستاره‌ها

جام جهانی بسکتبال محلی است که در آن، بیش از اندازه ستاره‌های هر تیم به چشم می‌آیند. از ستاره‌هایی که احتمالا در جام جهانی ترکیه خواهند درخشید می‌توان به کوبی برایان و دواین وید از آمریکا، جینو بلی از آرژانتین و پو گاسول از اسپانیا اشاره کرد. با این حال در نظرسنجی‌ای که از سوی سایت رسمی مسابقات انجام شده است، از بازیکنانی که نام برده شد کوبی برایان و جینو بلی در لیست پنج ستاره اول مسابقات قرار نگرفته‌اند.

لبرون جیمز

تیم ملی:  آمریکا
قد: 203 سانتی متر
وزن: 108 کیلوگرم
پست: فوروارد

تونی پارکر

تیم ملی: فرانسه
قد: 188 سانتی متر
وزن: 100 کیلوگرم
پست: گارد راس

پو گاسول

تیم ملی:‌اسپانیا
قد: 214 سانتی متر
وزن: 115 کیلوگرم
پست: سنتر فوروارد