همشهری آنلاین: صندوق بین‌المللی پول با وجود رشد غیرمنتظره اقتصادی در جهان، درباره خوش‌بینی بیش از حد هشدار داد.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، دومینیک استراس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: "بهبود اوضاع اقتصادی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، پیش آمده است. اما هنوز از مانع عبور نکرده‌ایم و باید محتاط باشیم."

به گفته وی، تقاضا در بخش خصوصی هنوز به اندازه کافی قوی نیست تا بتواند سیگنالی برای پایان رکود طولانی‌مدت باشد. گرچه بازگشت رشد اقتصادی به طور کلی مشهود است، اما در همین حال می‌توان مشاهده کرد که ارقام رشد اقتصادی به خاطر حمایت بخش عمومی به دست آمده است.

پیش از این روز یکشنبه رسانه‌های ایتالیایی به نقل از پیش‌نویس جدید چشم‌انداز اقتصادی صندوق بین‌المللی پول گزارش دادند که اقتصاد جهانی ممکن است سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، رونق بگیرد.

4.1 درصد رشد جهانی
بر اساس این گزارش، توان اقتصادی جهانی در سال جاری میلادی 4.1 درصد افزایش می‌یابد که به این ترتیب 0.2 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها ماه ژانویه خواهد بود. این در حالی است که بر اساس این گزارش توان اقتصادی منطقه یورو نه تنها در سال 2010 بلکه در سال 2011 کمتر از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت، تقویت خواهد شد.

عقب‌ماندگی اروپا
ارزیابی صندوق بین‌المللی پول در مورد اروپا برای سال 2010 رشد 0.8 درصدی، برای 2011 رشد 1.5 درصدی است. این آمار 0.1 درصد کمتر از پیش‌بینی‌های اخیر است. این بدان معناست که اروپا آهسته‌تر از دیگر مناطق از رکود بیرون می‌آید. یکی از دلایل کندی بهبود اقتصادی در این قاره، وضع اقتصادی یونان است.