تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۶

علی شاکری- دوحه: پانزدهمین دوره بازیهای آسیایی نیمی از راه خود را پیمود و به نیمه راه رقابت‌های خود رسید.

در شرایطی که چینی‌ها شمار مدال‌های طلایشان از مرز 100 هم در حال گذشتن است، کاروان ورزشی ایران همچنان پس از طلای حسین رضازاده دل به مدال‌های در راه ورزش‌های رزمی (تکواندو، کاراته، ووشو و کشتی) بسته است تا با جهشی تدریجی بتواند موقعیت خود را در میان کشورهای آسیایی استحکام بخشد.

عصر پنج‌شنبه یکی از بخت‌های مسلم مدال طلا، رنگ مدالش به برنز تغییر یافت و هادی ساعی قهرمان شاخص ما در بازی‌های المپیک آتن نتوانست برآورنده انتظارات باشد. حال جدا از آنکه مسئولان تکواندو مصدومیت‌ هادی را پس از مبارزه با قهرمان اردنی و ناداوری را دلایل ناکامی این قهرمان ارزنده اعلام کردند باید گفت: ساعی تمرکز و آمادگی آرمانی همیشگی را نداشت و این واقعیت بخوبی در خلال پیکارهایش با قهرمانان چین تایپه و کره‌ای دیده شد.

با نگاهی به جدول مدال‌ها باید یادآور شد که 13 کشور بالای جدول توزیع مدال‌ها با مشارکت جدی بانوان  ورزشکارخود توانسته‌اند موقعیت بهتری برای خود دست و پا کنند. بانوان ورزشکار ایران تا پایان روز هفتم رنگ مدال و عنوان را به خود ندیدند و نتوانستند بدرخشند. تازه در برخی از رشته‌ها چون بدمینتون ورزشکاران آن اصلا آمادگی حضور در چنین رویداد مهمی را نداشتند.

داستان ناکامی‌های ورزش ما در رشته‌های پرمدال بماند برای بعد، اما پیش‌بینی می‌شود که با شروع پیکارهای کشتی فرنگی و آزاد، کاراته، ووشو وضعیت کاروان ورزشی ایران بهبود می‌یابد.

از سوی دیگر در ورزش‌های اجتماعی و گروهی اگرچه هیچ چیز به طور قطعی روشن نیست، اما می‌توان به فوتبال، بسکتبال، والیبال و واترپلو خوش‌بین بود. فوتبال امروز در مرحله یک چهارم نهایی به دیدار چین می‌رود. به جز ایران، تایلند، قطر، ازبکستان، عراق، کره جنوبی و شمالی هم به این مرحله رسیدند که برخورد دو کره می‌تواند جذاب‌ترین بازی مرحله یک چهارم نهایی باشد.

در بسکتبال تیم ایران با وجود دو باخت و حضور در جدول حذفی یک چهارم نهایی می‌تواند با یک برد شیرین مقابل چین یا ژاپن جبران مافات کند. ایران در برابر قطر خوب ظاهر نشد جالب است بدانید که اردن حریف روز اول ما تیم کره جنوبی را شکست داد تا در کنار قطر یکی از بخت‌های راهیابی به مرحله نیمه پایانی باشد.

در کبدی تیم ایران که یکبار بنگلادش را برده بود بر سر کسب مدال برنز مغلوب این تیم شد تا واقعیت‌ها در این ورزش بیشتر نمایان شود. در هندبال در شروع بازی‌های مرحله دوم به قطر باختیم ولی دلخوش به برتری مقابل عربستان و سوریه هستیم. اگر اینچنین شود دومین بار است که هندبال به مرحله نیمه نهایی بازی‌های آسیایی صعود خواهد کرد.

در سپک تاکرا که خیلی روی آن و موفقیتش تبلیغ شده است در گام نخست مغلوب تیم میانمار شدیم.

در آغاز رقابت‌های دوومیدانی دیروز محمد ارزنده در پرش طول پس از دو خطا با پرشی به طول 92/6 و کسب مقام هشتم از راهیابی به مرحله نهایی باز ماند. در دوومیدانی همه نگاهها به احسان حدادی و عباس صمیمی است، ضمن آنکه بوغدار، مهاجر شجاعی و سجاد مرادی از کسب مدال و عنوان صحبت می‌کنند.

در پرورش اندام مافیای حاکم بر این رشته بیت‌الله عباسپور را به دلایل واهی حذف کرد و سامان سرابی امروز شنبه به مرحله نهایی راه یافت. و در آغاز پیکارهای کشتی فرنگی علی اشکانی، داود عابدین زاده و مسعود هاشم زاده در اوزان 60، 74 و 96 کیلوگرم به روی تشک می‌روند.

هر سه کشتی گیر در زمره کشتی‌‌گیران باتجربه‌اند و از جمله بخت‌های مدال این رشته به حساب می‌آیند.

پیروزی بر چین دشوار نخواهد بود

تیم فوتبال امید ایران برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی باید امروز به مصاف چین برود. چین صدرنشین گروه پنجم پس از سه پیروزی در مقابل عراق، مالزی و عمان توانست با 9 امتیاز به مرحله یک‌چهارم برسد.

چینی‌ها شش گل زدند و دو گل خوردند. ایران نیز با سه پیروزی در مقابل مالدیو، هنگ‌کنگ و هندوستان و با کسب 9 امتیاز و هفت گل زده و دو گل خورده صعود کرد. در مقایسه با چین، ایران حریفان آسانتری داشت.

عراق، عمان و مالزی به مراتب قوی‌تر از مالدیو، هنگ‌کنگ و هندوستان به حساب می‌آیند. چین با آرایش (2- 4-4) به میدان می‌آید. ژئوهابین با شماره 20 و گائولین با شماره 9 دو مهاجم چین خواهند بود. بهترین گلزن چینی‌ها ژئوهابین است که در مقابل عراق و مالزی موفق به زدن گلهای حساس شد.

رائومیر دویکوویچ مربی چین است. چینی‌ها در خط دفاع نیز از وانگ‌والید درون دروازه و لیویو، ژیاتینگ، ژائومینگ و کی‌ژانگ استفاده خواهد کرد. ژائوژوری، ژنگ ژی، چین تائو، سان‌ژیانگ نیز در خط میانی بازی می‌کنند.

شکست‌دادن این تیم چین کار دشواری نیست، خط دفاعی کم‌سرعت این امکان را به برهانی و اولادی خواهد داد که خود را راحت‌تر به دروازه حریف نزدیک کنند. تیم امید ایران بدون شیث رضایی که دو اخطاره است از ماهینی و حسینی در دفاع میانی بهره‌خواهد برد. کار خط میانی ما به رهبری زارع می‌تواند برتری را به تیم ما بدهد.

در صورت پیروزی بر چین در نیمه‌نهایی به دیدار برنده قطر و تایلند می‌رویم. امید داریم که امروز تیم ما در ورزشگاه الریان در ساعت 30/16 به وقت تهران به پیروزی برسد.