گروه شهری: تهران ظرف 15 سال آینده به 3میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد.

به گزارش همشهری، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه تشکیل ستاد هماهنگی سیاست‌های اقتصادی، تولید و عرضه مسکن شهر تهران ضمن اعلام این مطلب در مورد ضریب استحکام ساختمان در شهر تهران گفت: عمر مفید ساختمان در تهران حدود 20تا30سال است و ما بازهم با چند سال بیشتر 50سال را اعلام کرده‌ایم.  وی افزود: همچنین ضریب تخریب و نوسازی در واحدهای مسکونی 16درصد است و به عبارتی برابر هر 100هزار ساخت و ساز 16هزار واحد تخریب یا نوسازی می‌شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تهران 6تا 7درصد خانه‌های تهران را خالی از سکنه اعلام کرد و گفت: در افق طرح جامع، جمعیت تهران 10 میلیون و 500 هزار نفر در نظر گرفته شده است و تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز، سالانه 60 هزار واحد برآورد شده است.

خادم با استناد به گزارش سازمان ثبت احوال از ازدواج سالانه 55 هزار زوج در تهران سخن گفت و افزود: تعداد واحدهای مسکونی لازم برای تامین نیاز زوج‌های جوان با احتساب ضرایب ذخیره و استهلاک سالانه بیش از یک میلیون و 100 هزار واحد است.

تشکیل ستاد هماهنگی سیاست‌های اقتصادی تولید و عرضه مسکن شهر تهران

به گزارش همشهری، ستاد هماهنگی سیاست‌های اقتصادی تولید و عرضه مسکن با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی، استانداری تهران، رئیس مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران به‌عنوان دبیر ستاد تشکیل می‌شود.

استفاده از اراضی ذخیره در اختیار شهرداری، اعمال معافیت‌های مؤثر در کاهش هزینه تولید مسکن، تدوین نظام حقوقی و ضوابط اجرایی مناسب برای واگذاری واحدهای مسکونی تولید شده به مالکان واحدهای فرسوده، بهره‌گیری از فناوری روز، حمایت از انبوه‌سازان و ایجاد بانک اطلاعاتی از وضعیت مالکیت زمین و مسکن از جمله موضوعات درنظر گرفته‌شده برای این ستاد است. 

17فروردین  در جریان تصویب این لایحه رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه «تا‌کنون توانسته‌ایم 400 واحد مسکونی ساخته و به دست مردم بدهیم که این رقم مناسبی نیست» خواستار آن شد تا نظریه‌ها و مصوبات و طرح‌های حمایتی ساخت مسکن با در نظر گرفتن محدودیت‌ها واقع بینانه‌تر باشد.

شکیب گفت: برای تشکیل ستاد هماهنگی سیاست‌های اقتصادی، تولید و عرضه مسکن شهر تهران، اسامی وزرا و معاونان گنجانده شده است که شاید سالی یک بار هم نتوانند گرد هم جمع شوند.

تقدیر شورای شهر از برنامه‌های زیبا‌سازی‌ و فضای سبز شهرداری در تعطیلات نوروز

17فروردین  در پایان دویست و هفتادمین جلسه شورای شهر حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران ضمن تقدیر از فعالیت‌های شهرداری تهران در ایام نوروز خصوصا در زمینه زیبا‌سازی‌ و توسعه فضای سبز گفت: در این روزها با وجود تعطیلی همه ادارات، شهرداری تهران با تلاش مضاعف بیش از 500 هزار اصله درخت در بزرگراه‌ها کاشت. 

در این باره مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر نیز طی سخنانی با قدردانی از اقدامات شهرداری تهران در ایام نوروز گفت: یکی از اقدامات با ارزش شهرداری تهران استفاده از نام ائمه اطهار در طراحی فضای سبز شهری است که باز خوردهای فرهنگی ارزنده‌ای در میان مردم و نیروهای ارزشی جامعه داشته است. وی خواستار ادامه این رویکرد از سوی شهرداری تهران شد.

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز ضمن قدردانی از تلاش چندین‌ساله مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خواستار آن شد تا در جریان تعیین تکلیف فضای سبز حاشیه بزرگراه چمران، سلامت کار حفظ شده و حقی از ساکنین قدیمی این محدوده‌ها ضایع نشود.

کمک رسانی به باغ داران ده ونک به‌منظور آبیاری و حفظ درختان کهنسال و گونه‌های با ارزش گیاهی نیز از سوی مسجد جامعی مورد تاکید قرار گرفت. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز از شورای شهر خواست تا در جهت حفظ درختان تهران که بعضا 50 سال از عمرشان می‌گذرد تلاش کند.

تأکید بر تعیین تکلیف عملکرد مالی سال‌های 82 تا84 شهرداری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: هنوز جلسه تعیین تکلیف عملکرد مالی شهرداری در سال‌های 82 تا 84 تشکیل نشده است. محمد علی نجفی دیروز در جریان بررسی لایحه مجوز واریز اسناد فاقد اعتبار سنوات قبل شهرداری تهران و 4سازمان غیرمستقل طی سال‌های 84 و 85 خواستار آن شد تا عملکرد مالی این سال‌ها هرچه زودتر مشخص شود.

وی گفت: تا علامت‌های سؤال مربوط به فعالیت مالی شهرداری در این سال‌ها پاک نشود، مشکل حل نخواهد شد. بنا براین با توجه به اینکه لایحه مجوز واریز اسناد فاقد اعتبار سنوات قبل شهرداری تهران و 4سازمان غیرمستقل در سال‌های 84 و 85 وحسابرسی سال 84 شهرداری تهران در 17شهریور سال 87 و حسابرسی سال 85 شهرداری در یکم مهر ماه 86 به تصویب شورای شهر تهران رسیده، بررسی موضوع مذکور موضوعیت نداشته و به این وسیله این لایحه رد شد.