تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۵

بحث درباره جایگاه بکام در تیم ملی انگلیس در جام جهانی 2010 به پایان رسید.

حالا سؤال این است که آیا او می‌تواند دوباره در بالاترین سطح بازی کند؟ به‌عنوان کسی که مدعی بود بکام نباید جزو برنامه‌های کاپلو در آفریقای جنوبی باشد، اظهار ناراحتی من (نگارنده) بابت غیبتش که پس از پارگی تاندون آشیلش در بازی میلان مقابل کیه‌وو قطعی شد، بسیار ریاکارانه خواهد بود ولی این بخش حرفه‌ای ماجراست. از نظر شخصی، این ماجرا برای یک حرفه‌ای در آخرین سال‌های دوران بازیگری‌‌اش بسیار دردناک است، به‌ویژه اینکه او با تمام وجود برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کرد و می‌خواست نخستین بازیکن انگلیسی‌ای باشد که در 4 جام جهانی بازی می‌کند. بدتر اینکه بسیار بعید است او بتواند به 115 بازی ملی‌اش، چیزی بیفزاید.

بکام در گذشته استقامت فوق‌العاده‌ای نشان داده و پس از حذف انگلیس از جام جهانی 2006 و خلع از کاپیتانی توسط استیو‌مک‌لارن، سرمربی وقت، توانست جایگاهش در تیم ملی را دوباره پیدا کند. ولی این مصدومیت یعنی بازگشت دیگری در کار نخواهد بود. او آرزو می‌کرد که در آخرین حضورش در یک تورنمنت بزرگ، نقش بزرگی ایفا کند. او امیدوار بود تقدیر اجازه بدهد که اخراجش مقابل آرژانتین در جام جهانی 98 فرانسه، نمایش کمرنگ‌اش در نتیجه مصدومیت در 2002 ژاپن، نمایش متوسط و پنالتی از دست‌رفته 2سال بعد در پرتغال و دقایق نسبتا کم بازی‌‌اش در آلمان را جبران کند.

با وجود سن بالا و نیروی رو به‌تحلیل بکام، هوادارانش تصوری رؤیاپردازانه درباره او دارند ولی او حالا حتی روی نیمکت تیم ملی در آفریقای جنوبی هم جایی نخواهد داشت. با توجه به محبوبیت بین‌المللی بکام، او بهترین سفیر تیم ملی انگلیس است و این تنها استدلال هوادارانش برای حضور او در جمع مردان کاپلو بود. حتی در ماه‌های اخیر که او جای ثابتش در ترکیب اصلی را از دست داده بود، همچنان محبوب‌ترین بازیکن انگلیس محسوب می‌شد. اکثر دوران ملی بکام به رفتن و آمدن‌های دراماتیک و گرم‌کردن در کنار زمین در میان تشویق‌های کرکننده تماشاگران گذشت؛ مثل بازی ماه گذشته مقابل مصر در ویمبلی.

البته لحظاتی هم وجود داشتند که اگر این مصدومیت به معنی پایان دوران فوتبالش باشد، برای همیشه در یاد بکام باقی می‌ماند؛ مانند ضربه ایستگاهی دقیقه پایانی مقابل یونان که انگلیس را به جام جهانی 2002 فرستاد و پنالتی‌ای که در همین جام وارد دروازه آرژانتین کرد.هواداران انگلیس هم بکام را با این صحنه‌ها به خاطر می‌آورند. ولی اگر حس همدردی را کنار بگذاریم، تیم ملی انگلیس از نظر فنی چه چیزی از دست داده است؟

گزینه‌های آماده برای کاپلو

شاید این واقعیت بی‌رحمی باشد ولی انگلیس یک بازیکن ذخیره‌‌اش را از دست داده که جز در حالت خاص، در هیچ‌کدام از بازی‌های جام جهانی در ترکیب اصلی قرار نمی‌گرفت. با در نظرگرفتن این موضوع، کسی نمی‌تواند مصدومیت بکام را دلیلی برای کم شدن شانس قهرمانی انگلیس بداند. در آفریقای جنوبی، انگلیس در هافبک راست بیشتر به سرعت و قدرت نفوذ تئو والکات و آرون‌لنون تکیه می‌کند و ناآمادگی هافبک تاتنهام پس از مصدومیتش قطعا برای کاپلو نگران کننده‌تر است تا غیبت بکام. کاپلوی عملگرا، بی‌تردید یک لنون آماده را به یک بکام آماده ترجیح می‌داد و در حال حاضر مصدومیت‌های مزمن اشلی‌کول و ریو‌فردیناند است که خواب او را آشفته کرده است. بکام در سال‌های جوانی‌‌اش هم بازیکن سریعی نبود و هرگز بر این باور نبودم که او می‌تواند حریفان جدی انگلیس در جام جهانی را به دردسر بیندازد.

با توجه به اصرار کاپلو در استفاده از 2مهاجم و انتقال جرارد به سمت چپ، جیمزمیلنر، هافبک آستون ویلا می‌تواند گزینه‌ای جدی برای هافبک راست باشد؛ البته اگر لنون آماده نشود و والکات سرعت سابقش را به دست نیاورد. میلنر تکنیک خوبی برای بازی در کنار زمین دارد و تا آن زمان می‌تواند به بازی در سمت راست عادت کند. بدین ترتیب غیبت بکام دغدغه بزرگی برای کاپلو نیست چرا که تیم اصلی‌‌اش را تقریبا انتخاب کرده است.  آیا نبودن بکام جا برای یک نام جدید را باز می‌کند؟ برای این کار کاپلو می‌تواند آدام جانسون، هافبک جوان منچستر سیتی را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرد.

بعضی‌ها هم عقیده دارند حضور بکام در کنار تیم با وجود مصدومیتش می‌تواند مؤثر باشد. ولی همه اعضای تیم بازیکنانی کاملا حرفه‌ای هستند که بیشتر به اندرزهای کاپلو نیاز دارند تا بکام. اگر من جای کاپلو بودم قبل از این مصدومیت هم بکام را به جام جهانی نمی‌بردم چون اعتمادبه‌نفس انگلیس باید به اندازه‌ای بالا باشد که احساس نکند تنها به خاطر ضربات ایستگاهی یا کرنرها ممکن است به بازیکنی نیاز پیدا کند.

قبلا هم گفتم که احترام من نسبت به بکام به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای کم نشده، به‌ویژه پس از اینکه جام جهانی آلمان را با چشمانی اشکبار ترک کرد و بعد از آن توانست به تیم ملی بازگردد ولی دوران او به‌عنوان یک ملی‌پوش تأثیرگذار به پایان رسیده است. این تحلیل فنی نمی‌تواند از احساس ناراحتی ما برای بکام که آرزوهایش به‌طور دلخراشی در یک ثانیه روی چمن سن سیرو از بین رفت، بکاهد. ولی برای کاپلو و تیم ملی انگلیس، زندگی ادامه دارد.

فیل مک نالتی، کارشناس فوتبال بی بی سی