تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۰

اسم این پدیده «پول‌شویی» هم بد در رفته و برخی خیال می‌کنند هرچه پول کثیف‌تر باشد، بهتر است

حال آنکه پول‌های کثیف و مملو از نوشته‌های گوناگون به هیچ‌عنوان وجهه بهداشتی و فرهنگی ندارد. انتقال انواع و اقسام میکروب‌، قارچ، باکتری و غیره به دلیل بی‌دقتی در نگهداری از اسکناس‌ها باعث می‌شود روزانه بیماری‌های گوناگونی به وسیله آنها منتقل شود.

حال آنکه برای جلوگیری از این مورد می‌توان آنها را تمیز و پاکیزه نگه‌داشت و از فرسوده شدن آنها نیز جلوگیری کرد. با این تمهیدات برای خرج‌کردن اسکناس‌ها نیز مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید دچار دردسر نمی‌شویم.

خرید یک کیفی جیبی که اسکناس‌ها را به شکل صاف و مستقیم در خود نگهداری می‌کند نخستین گام برای حفاظت از این سرمایه ملی است. در مقابل، مچاله کردن اسکناس‌ها در جیب‌ها هنگام تعمیر خودرو و غیره با دست‌های روغنی کاری است که گاهی ما را از حفظ این سرمایه دور می‌کند.

طبیعت‌گردی با فرهنگ

تعطیلات نوروزی امسال که گذشت اما از آنجا که هر چه به روز‌های گرم سال نزدیک می‌شویم میزان مسافرت‌ها نیز بیشتر می‌شود، بهتر است برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ دست به کار شویم.

برای اجرای طرح‌های فراگیر پاکسازی محیط از مسئولان که خبری نشد، بنابراین بهتر است هر یک از ما طبیعت‌دوستان ،خودمان دست به کار شویم و به آنچه می‌خواهیم برسیم. راهکار آن نیز بسیار ساده است؛

به طوری که می‌توانیم هر بار که برای مسافرت به دل طبیعت رفتیم علاوه بر کیسه زباله خود،‌ یک کیسه هم برای زباله‌های دیگران ببریم. البته لازمه این کار دوری از الفاظ و افکار کلیشه‌ای مانند « به من چه مربوط» و غیره است.

به طور حتم تعداد طبیعت‌دوست‌ها از زباله‌انداز‌ها بیشتر است و در عرض چند ماه می‌توان حتی طبیعت کنار جاده‌ها را به سوژه‌ عکس‌های طبیعت بدل کرد. البته ما همچنان منتظر طرح‌های تشویقی و تنبیهی مسئولان نیز هستیم.

فقط قیمت، شکلاتی

اینکه فقط قیمت یک کیک، شکلاتی وگران باشد و در عوض داخل بسته‌بندی آن یک کیک ساده باشد گاهی پیش می‌آید و معمولا ما آن‌را به پای خرابی دستگاه‌های خودکار کارخانه می‌گذاریم اما اینکه انواع پیچ و مهره یا حشرات مشابه و فسیل‌های سنگی را در مواد‌غذایی بیابیم و از روابط عمومی تولید‌کننده آن یا بدتر از آن، مسئولان بهداشتی حرف‌های به اصطلاح «قلمبه سلمبه» بشنویم، دیگر جای گذشت باقی نمی‌گذارد.

به گواه تجربه نگارنده هر هفته تلفن‌های مربوط به ستون در شهرچه‌خبر  چندین و چندبار توسط شاکیان اینچنینی زنگ می‌زند. ما نیز تنها کاری که از دستمان برمی‌آید انتقال این درددل‌هاست که گاهی مثل امروز درددل خود ما نیز هست.

حال آنکه در تمام دنیا رسم بر این است که پس از تحقیقات، چنانچه مجرم بودن تولید‌کننده ثابت شود آنها با جریمه‌های سنگین و گاهی تعطیلی موقت کارخانه مواجه می‌شوند. تعارف که نداریم همین پیگیری‌هاست که میزان سهل‌انگار‌ی‌های تولید‌کننده‌های خارجی را کاهش می‌دهد.

چیدن گل ممنوع 

گل کاشتن کارگران زحمتکش شهرداری و کندن آنها توسط برخی شهروندان، ماجرای پلنگ صورتی و باغبان را به ذهن تداعی می‌کند. با این تفاوت که پلنگ صورتی فقط رنگ گل‌ها را نمی‌پسندید و به محض کندن آنها گل‌های صورتی می‌کاشت اما این معدود شهروندان بی‌انصاف، گل‌ها را کنده و جای خالی آنها را به امان خدا رها می‌کنند.

جالب اینجاست که همه ما می‌دانیم جای گل در باغچه است و به قول معروف گل در باغچه زیباتر است. اما برخی با نگاهی به فهرست قیمت‌های گلفروشی سر محل دیگر نمی‌توانند برای کندن گل‌های رنگارنگ فضای سبز، جلوی خود را بگیرند و شروع به کندن آنها می‌کنند. در پایان یادآوری این نکته نیز ضروری است که عواقب گل کندن فرزندان نیز به عهده والدین آنهاست.