معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد: تورم هیچ‌یک از مدل‌های اجرای هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت قطعی مشخص نیست

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مناظره با الیاس نادران نماینده مجلس که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار داشت: تورم مدل دولت با 40هزار میلیارد تومان یا 20هزار میلیارد تومان به‌طور قطعی مشخص نیست.

وی افزود: آنچه رئیس بانک مرکزی گفته، ‌این است که در سناریوی 40هزار میلیارد تومان درآمد، در نهایت 15 درصد تورم ایجاد خواهد شد و تورم 20 هزار میلیارد تومان کمتر خواهد بود.

وی افزود: طبق مطالعات 2ساله صورت گرفته روی این طرح، حداکثر 13درصد بر پایه تورم موجود اضافه خواهد شد و اینکه الان برخی از آقایان مردم را می‌ترسانند که تورم 60 درصدی ایجاد خواهد شد منصفانه نیست. از طرفی تورم انتظاری رقم 20 و 40 هزار میلیارد تومانی به هم نزدیک است.

راه‌ حل بدهید

میرتاج‌الدینی خطاب به نادران گفت: شما که‌این همه انتقاد می‌کنید راه‌حل بدهید، زیرا نه در مجلس هفتم و نه در مجلس هشتم حتی یک راه‌حل ندادید.

قانون را اجرا کنید

نادران در واکنش به‌این سخنان گفت: مشکل ما با دستگاه مجری این است که دولت مجری است نه قانونگذار و باید قانون را اجرا کند. وی افزود: از زمان ابلاغ قانون تا 26 فروردین 89 دقیقا 3 ماه می‌گذرد و آیین‌نامه اجرایی آن باید تمام شده باشد و قانون اجرا شود.

کارهای مقدماتی انجام شده است

میرتاج‌الدینی در ادامه گفت: دولت کارهای مقدماتی و اجرایی را شروع کرده است و می‌خواهد حساب برای مردم باز کند و این مقدمات ابعاد مختلفی دارد و یارانه‌ها هیچ‌وقت حذف نمی‌شود و وقتی همه شرایط قانون برای اجرا آماده شد آن را اجرا می‌کند که به نفع مردم باشد.

میرتاج‌الدینی افزود: دولت بسته‌های مختلف سیاستی مانند حمل‌ونقل، بازرگانی، صنعت و کشاورزی را آماده کرده و قانونی که اجرا شود همه‌این بسته‌ها را اجرا می‌کند و نباید مردم نگران آثار روانی آن باشند.  از طرفی برای تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون 3ماه فرصت لازم است. میرتاج‌الدینی در پاسخ به‌این سؤال که‌ آیا دولت از پیشنهاد 35 هزار میلیارد تومان نمایندگان استقبال می‌کند، گفت: بله دولت این پیشنهاد را نزدیک به پیشنهاد خود می‌داند و نگران از اجرای قانون نیست چون به نفع مردم است.

دولت پاسخگو باشد

نماینده مردم تهران نیز در خانه ملت، خاطرنشان کرد: پاسخ مشکلات موجود را اقتصادیون مجلس نباید بدهند بلکه باید کسانی پاسخ بدهند که به سخن اقتصاددانان توجه نکرده‌اند. 
وی با بیان اینکه هیچ مانع قانونی برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از سوی دولت وجود ندارد،

خاطرنشان کرد: تاخیر در اجرا تا کی باید صورت گیرد و ما تا کی باید منتظر باشیم که دولت بنا به صلاحدیدهای خود اجرای قانون را به تاخیر اندازد؟ اگر احیانا با وجود تمام رایزنی‌ها مجلس به رای خود اصرار ورزید آیا وارد دور باطلی خواهیم شد که باز هم کشمکش است یا نظر مجلس برای دولت فصل‌الخطاب خواهد بود؟

دولت بر اجرای قانون مصر است

میرتاج‌الدینی در ادامه مناظره با نادران در دانشگاه امام صادق، بر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: دولت مصر است این قانون را اجرا کند چرا‌که 3سال روی آن کار کرده است. 20هزار میلیارد یا 40هزار میلیارد که محل بحث مجلس و دولت است نیز مربوط به شیب اجرای این قانون است. دولت پیشنهاد داشت که در 3سال این لایحه را اجرا کند اما در کمیسیون ویژه 5 سال زمان برای اجرای این لایحه در نظر گرفته شد تا دست دولت در نحوه‌ اجرا بازتر باشد.

فعلاً رفراندوم مطرح نیست

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره رفراندومی‌که رئیس‌جمهور از آن سخن گفته بود، گفت: دولت فعلا راه‌های دیگری برای پیشبرد نظراتش را دنبال می‌کند و فعلا رفراندوم مطرح نیست.