تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴

در بعدازظهر پنجشنبه آفتابی کوبام (زمین تمرین چلسی) بالاک همه سؤالات را صادقانه پاسخ داد.

با وجود هفته دشوار تیم‌های انگلیسی و حذف زودهنگام آنها از لیگ قهرمانان، هافبک آلمانی این را اتفاق خوبی برای این مسابقات می‌داند. او صبح آن روز فرانک لمپارد و جوکول را دیده بود که در فردای حذف منچستر یونایتد مقابل بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان به حرف‌های سرآلکس فرگوسن می‌خندیدند. سرمربی یونایتد با اشاره به صحنه اخراج رافائل به خاطر خطا روی ریبری گفته بود که آلمانی‌ها استاد دوره‌کردن داور و تأثیرگذاشتن روی تصمیم او هستند. بالاک که بازی را از یک شبکه آلمانی دیده بود، متوجه جنجال ناشی این ماجرا نشده بود؛ «لمپارد و جو(کول)داشتند به این ماجرا می‌خندیدند و من هم با شنیدن حرف‌های فرگوسن همین کار را کردم. در آن صحنه هیچ بازیکن آلمانی نزدیک داور نبود، نه؟»

بالاک ادامه داد: «این نتیجه خوبی برای بایرن بود. ولی برای فوتبال انگلیس نه. یونایتد با توجه به بازی‌اش می‌توانست 5 بر صفر پیش بیفتد، ولی در پایان حذف شد. فوتبال همین است. آخرین‌باری که هیچ تیم انگلیسی نتوانست به نیمه نهایی برسد کی بود؟ این به جذابیت مسابقات کمک می‌کند، همان‌طور که 4تیم از کشورهای مختلف به این مرحله رسیده‌اند. من برای بایرن خوشحالم. 4سال در آنجا بازی کردم، آلمانی هستم و به نظر من آنها شایسته صعود بودند. آنها قوی و منسجم هستند و حالا می‌توانند بوی موفقیت را حس کنند.» وضعیتی که برای چلسی هم صدق می‌کند.

کورس‌قهرمانی لیگ برتر در فصل جاری شرایط متفاوتی دارد. تیم‌های مدعی در سالیان اخیر عادت کرده بودند که در رقابتی دوجانبه شرکت کنند و همزمان به فکر قهرمانی لیگ قهرمانان هم باشند. ولی حالا هر سه تیم صدر جدولی از لیگ قهرمانان کنار رفته‌اند و تمام تمرکزشان روی قهرمانی لیگ برتر است. چلسی به دلیل بازی نیمه نهایی جام حذفی مقابل آستون‌ویلا، بازی‌اش مقابل بولتون را امشب انجام می‌دهد و در صورت پیروزی می‌تواند با خیال راحت صدر نشین شود. آنها اگر بر اعصاب‌شان مسلط باشند و 5 بازی بعدی‌شان را ‌ ببرند، جام قهرمانی به آنها می‌رسد.

بالاک هنوز در حسرت این مدال قهرمانی است، چون انتقال او از بوندس لیگا با شروع سیطره منچستر یونایتد بر لیگ برتر همزمان شد. نتیجه حضور او در فوتبال انگلیس تا به امروز، 2 قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در جام اتحادیه است. اگر فصل جاری هم که تیم آنچلوتی اکثرا در صدر جدول بوده، تنها با قهرمانی جام حذفی به پایان برسد، نمی‌تواند برای چلسی موفقیت تلقی شود. بالاک می‌گوید: «برای من، این نمی‌تواند کافی باشد. باشگاه در 3سال اخیر 2 بار قهرمان این جام شده هرچند این جام هم ارزشمند است، بازیکنان چلسی به دنبال افتخار بزرگ‌تری هستند. ما حالا قهرمانی لیگ برتر را می‌خواهیم.»

تأثیر حذف از لیگ قهرمانان

بالاک ادامه می‌دهد: «این تبدیل به هدف اصلی ما شده. معمولا ما پس از ماه فوریه برای 3 جام می‌جنگیدیم و برای باشگاه‌های بزرگی مثل یونایتد، چلسی و آرسنال، هدف اصلی همیشه لیگ قهرمانان است. البته شما به دنبال قهرمانی در لیگ داخلی هم هستید که عنوانی بسیار صادقانه است (قهرمانی در سایر مسابقات با توجه به بازی‌های کمتر، آسان‌تر است)، ولی بیشترین توجه تیم‌ها به لیگ قهرمانان است. حذف زودهنگام در اروپا، ما را در وضعیت غیرمتعارفی قرار داد و به ما اجازه داد روی فتح جامی تمرکز کنیم که در 3سال اخیر نبرده‌ایم. این انگیزه‌بزرگی برای ماست.»

بالاک می‌گوید: «در این راه ما امتیازاتی هم داریم. ‌بازیکنان با تجربه‌ای داریم و آنها عطش زیادی برای پس گرفتن این جام دارند. ولی باید این واقعیت را هم درنظر بگیرید که وقتی عنوانی را چندبار متوالی می‌برید، مانند کاری که یونایتد در چند سال اخیر انجام داده، اعتماد به نفسی پیدا می‌کنید که تا آخرین ثانیه آخرین بازی همراه شماست و اینکه تیم سومی هم در کورس است، معادلات را بازهم تغییر می‌دهد. دو حریف منتظرند تا شما اشتباه کنید و باید به یاد داشته باشیم که در فوتبال گاهی به آنچه استحقاقش را دارید، نمی‌رسید.»

«ممکن است فوق‌العاده بازی کنید و تنها در چند بازی سطح‌تان افت کند و امتیازاتی از دست بدهید که شما را عقب بیندازد. در شروع فصل همه فکر می‌کردند که چلسی یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ قهرمانان است. ما هم این موضوع را باور داشتیم ولی ما یک روز بد داشتیم؛ نه یک روز کاملا بد، بلکه یک روز نه‌چندان خوب و مقابل اینتر حذف شدیم. همین اتفاق می‌تواند در لیگ هم بیفتد. کافی است کمی ضعف نشان بدهید، تیم بعدی از شما جلو می‌زند و کار تمام است. این می‌تواند تنها یک بدشانسی جزئی باشد یا تصمیم داوری اشتباهی که برد را به تساوی تبدیل می‌کند و همین برای تعیین سرنوشت قهرمانی کافی است. ممکن است شایستگی زیادی داشته باشید ولی در پایان، قهرمانی را به رقیب تقدیم می‌کنید.»

نقش آنچلوتی

تقویم مسابقات هم کاملا به نفع چلسی بوده. با شوک ناشی از حذف مقابل اینتر، چلسی مقابل بلکبرن هم به تساوی رسید و به نظر می‌رسید این امتیازات از دست رفته حیاتی باشند. ولی آبی‌های لندن بازگشت فوق‌‌العاده‌ای داشتند. آنها توانستند پورتس موث و آستون‌ویلا را خرد کنند و در آخرین بازی‌شان هم در اولدترافورد به پیروزی رسیدند که می‌تواند تأییدی بر پایان حکمرانی منچستر یونایتد در جزیره باشد. بازیکنان چلسی بازگشت‌شان به صدر جدول را پیامد حذف از اروپا و نداشتن بازی‌های میان هفته می‌دانند، با این وجود سرمربی تیم هم شایسته تقدیر است. آنچلوتی در هفته‌های گذشته توانسته با اخلاق خوب و آرامشی که به تیم تزریق کرده، از فشار روی بازیکنان بکاهد. ممکن بود مربیان قبلی واکنش متفاوتی نشان می‌دادند، ولی سرمربی ایتالیایی با لبخندش به بازیکنان اطمینان می‌دهد.

بالاک می‌گوید: «مربی به ما نشان می‌دهد که باید در چه جهتی حرکت کنیم و همه از او پیروی می‌کنند. اورئیس است. البته در اینجا او بازیکنان باتجربه و وظیفه‌شناس زیادی دارد که نیاز زیادی به تذکر ندارند. بنابراین این موفقیتی گروهی است و هماهنگی بین ما هر روز بیشتر می‌شود. برای این باشگاه یا هر باشگاه دیگری بسیار مهم است که برای مدتی طولانی با یک مربی کار کند و از این ثبات بهره ببرد.

آنچلوتی، مربی‌ای باسابقه درخشان است که برای زمان حال و آینده می‌تواند فوق‌العاده باشد.»بالاک ادامه می‌دهد: «همه چیز خوب پیش می‌رود. ولی اگر رابطه بین بازیکنان و مربی خوب باشد، باید بتوانید به افتخاری برسید. باید به همه نشان بدهید که وضعیت خوب درون تیم واقعیت دارد. ولی اگر نتیجه نگیرید، انتقادات شروع می‌شود و فضا تغییر می‌کند. این برای همه باشگاه‌ها یکسان است. به همین دلیل می‌خواهیم به قهرمانی برسیم. او ما را به همان سطحی بازگردانده که چند ماه قبل نشان دادیم، وقتی همه واقعا آرامش داشتند. شاید نداشتن بازی‌های میان هفته هم به ما کمک کرده. در ماه اخیر، ما تنها یک هفته انگلیسی (2بازی در هفته) داشتیم و در این هفته هم در 7روز 3 بازی داریم. علاوه بر این ما در آخر هفته‌ها بازی می‌کنیم و این کمک می‌کند به خوبی خودمان را آماده کنیم. هر وقت ما فرصت کافی برای تمرینات داشته‌ایم، قدرتمان را نشان داده‌ایم.»

قرارداد بالاک در استمفورد بریج تابستان امسال به پایان می‌رسد و مذاکره برای اینکه اقامت او در غرب لندن به سال پنجم برسد، ادامه دارد. بالاک می‌گوید: «رابطه من با این باشگاه هنوز به پایان نرسیده، ولی اگر روزی که از چلسی جدا می‌شوم، قهرمانی لیگ برتر را تجربه نکرده باشم، خیلی ناراحت خواهم بود. با چنین تیمی، شما شانس زیادی برای قهرمانی در هر رقابتی دارید. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.» بالاک با پایان حرف‌هایش به سرعت دور می‌شود، چون ظاهرا قرارش دیر شده. نه، او شبیه آلمانی‌ها نیست.