گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه درحالی‌که برای شرکت در نشست امنیت هسته‌ای به واشنگتن سفر کرده است ساعاتی قبل از شروع این نشست تاکید کرد

که کشورش تسلیحات هسته‌ای خود را کنار نخواهد گذاشت. سارکوزی که یکی از سران کشورهایی است که در نشست امنیت هسته‌ای به میزبانی آمریکا شرکت کرده‌اند‌ در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس با اشاره به اینکه دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم شرایط خطرناکی دارد، گفت: من نمی‌توانم با چنین کاری امنیت کشورم را به خطر بیندازم.

وی تاکید کرد: در جهان خطرناکی که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم فرانسه نمی‌تواند به‌صورت یکطرفه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کند.سارکوزی همچنین اعلام کرد که کشورهایی مانند آمریکا و روسیه با در اختیار داشتن مقدار زیادی ذخایر هسته‌ای باید به جای انتظار از فرانسه برای کاهش تسلیحات هسته‌ای پیشقدم باشند. وی گفت: شما باید درک کنید که ما کشوری با 65 میلیون نفر جمعیت هستیم و مقدار بسیار کمتری تسلیحات نسبت به آمریکا، روسیه و چین در اختیار داریم.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین برای توجیه در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای این کشور افزود: من وارث تلاش مقام‌های این کشور برای تبدیل فرانسه به یک قدرت هسته‌ای هستم و نمی‌توانم تا زمانی که از تبدیل شدن جهان به مکانی امن و باثبات مطمئن شوم از تسلیحات هسته‌ای فرانسه چشم‌پوشی کنم.

محور اصلی نشست دو روزه امنیت هسته‌ای واشنگتن که به وسیله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار شد، ایمن‌سازی‌ مواد اتمی در سراسر جهان برای جلوگیری از افتادن تسلیحات هسته‌ای به دست گروه‌های تروریستی بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا بزرگ‌ترین تهدید علیه کشورش را امکان دستیابی سازمان‌های تروریستی به سلاح اتمی می‌داند و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور می‌گویند شبکه القاعده بارها برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در این نشست که با حضور 47 نفر از سران کشورهای مختلف و نماینده‌های سازمان‌‌های بین‌المللی برگزار شد اعلام کرد که نظامی حقوقی و بین‌المللی برای جلوگیری از قاچاق مواد هسته‌ای باید در نظر گرفته شود. وی در سخنرانی خود گفت: باید از اینکه تروریست‌ها به مواد رادیواکتیو دست پیدا کنند به‌طور جدی جلوگیری کنیم.

به گفته مرکل، جامعه‌ جهانی اکنون فاقد یک سیستم حقوقی مشترک و مشروع برای تامین امنیت لازم جهت جلوگیری از دست یافتن تروریست‌ها به مواداولیه هسته‌ای است.
صدراعظم آلمان با هشدار نسبت به دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های اتمی از این مسئله به‌عنوان یک مشکل واقعی یاد کرد و خواستار تقویت سازمان‌های بین‌المللی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

آکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که کشورهای جهان باید فعالیت بیشتری برای حفاظت از مواد اتمی انجام دهند. وی گفت: تقریبا هر 2 روز یکبار اطلاعات جدیدی درباره سرقت یا قاچاق مواد هسته‌ای به دست ما می‌رسد.

روز گذشته همچنین رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اوکراین ذخیره اورانیوم غنی شده با غلظت بالای خود را تا سال ۲۰۱۲ میلادی برمی‌چیند.

به‌دنبال دیدار ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین با باراک اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن، گیبس در نشستی خبری تاکید کرد که دولت اوکراین برنامه دارد بخش بزرگی از ذخیره اورانیوم با غلظت بالای خود را در سال‌جاری از دور خارج کند. آمریکا بیش از 10سال بود که خواهان برچیده شدن ذخیره اورانیوم غنی شده با غلظت بالای اوکراین بود.

این در حالی است که هنوز هیچ جزئیاتی از نحوه انجام این موضوع اعلام نشده است.
نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن شب گذشته در حالی به پایان رسید که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌دنبال احساس خطر از مطرح شدن مسئله تسلیحات هسته‌ای این رژیم از شرکت در این نشست امتناع کرد.

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌داد ترکیه و مصر قصد دارند در این نشست مسئله تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را طرح کرده و خواستار بازرسی تاسیسات هسته‌ای این رژیم از سوی بازرسان آژانس شوند.

اخیرا یک نشریه معتبر نظامی در گزارشی این رژیم را در جدول کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای در رده ششم قرار داده است. نشریه جینز تخمین زده است که رژیم صهیونیستی درحالی‌که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی‌) را امضا نکرده است دارای 300 کلاهک هسته‌ای است.

پاسخ ‌ چین به اوباما

مسئله ارزش واحد پولی چین از موارد مورد مناقشه با آمریکاست.رئیس‌جمهوری چین در دیدار با باراک اوباما تاکید کرد: چین براساس منافع اقتصادی و تجاری خود درخصوص ارزش یوان تصمیم‌گیری خواهد کرد.این نخستین دیدار رسمی روسای جمهور آمریکا و چین پس از تشدید تنش‌های تجاری و اقتصادی در روابط 2کشور است. آمریکا و کشورهای غربی فشار زیادی بر دولت چین وارد می‌کنند تا ارزش یوان خود را در برابر دلار افزایش دهد.

رئیس‌جمهوری چین تاکید کرد که کشورش تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد و ارزش یوان را تنها براساس نیازهای اقتصادی خود تعیین خواهد کرد. تثبیت ارزش یوان در برابر دلار موجب شده تا مازاد تجاری چین با آمریکا به‌شدت افزایش پیدا کند.