همشهری آنلاین: رسانه‌ها برای تبلیغ پذیره‌نویسی نیازی به اخذ مجوز از بورس ندارند.

به گزارش ایرنا حسین فهیمی عضو و نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب  گفت: از آنجا که مسئول اصلی ناشر اوراق بهادار است، اشتراک لفظی کلمه ناشر سبب ایجاد اشتباه شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس بند یک ماده ‪ ۱۲‬قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، ناشر شخص حقوقی است که اوراق بهادار را به نام خود منتشر می کند.

به گفته وی، شخص حقوقی در واقع شرکتی است که برای ورود به بازار اولیه برای جمع آوری وجوه از طریق اوراق مشارکت و یا افزایش سرمایه اقدام به پذیره نویسی و یا دریافت وجه می‌کند.

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در حقیقت منظور قانون بازار اوراق بهادار، صدا و سیما، مطبوعات، انتشاراتی‌ها و شرکت تبلیغاتی نیست و نمی‌توان این گروه را (برای درج تبلیغات پذیره‌نویسی) موظف به اخذ مجوز از بورس کرد.

وی یادآور شد: هر اقدام‌کننده ای که شروع به تبلیغ برای پذیره‌نویسی کند باید قبل از اقدام، اطلاعات لازم را به سازمان بورس ارایه و در نهایت مجوز اخذ کند.

فهیمی در پایان گفت: شخصی که برخلاف مقررات پذیره نویسی کند، علاوه بر مسوولیت در برابر زیان دیدگان و خسارت دیدگان، تحت پیگرد قانونی هم قرار می‌گیرد.

پیش از این بهروز زارع  مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داده بود: بر اساس قانون اوراق بهادار، هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون اقدام به انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌نویسی به منظور عرضه عمومی اوراق بهادار کند به حبس تعزیری از سه تا پنج ماه جزای نقدی و دو تا پنج برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

وی از رسانه‌های جمعی خواسته بود، آگهی‌های پذیره‌نویسی را پس از ارایه مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی ناشر اوراق بهادار، به چاپ برسانند و از سرمایه‌گذاران نیز درخواست کرد در پذیره‌نویسی‌‌هایی که مجوز سازمان بورس ندارد شرکت نکنند تا در مقابل مشکلات بعدی بیمه شوند.