تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۴

آزاده بهشتی: اسفندماه 1304 برای تهران آرام و بی‌سروصدای آن سال‌ها که چرت نیمروزش با عبورومرور گاه‌وبیگاه یکی، دو اتومبیل از خیابان‌های اصلی آن نیز پاره نمی‌شد

آبستن خاطره فرود نخستین هواپیمای ایرانی با صدای مهیب و لرزش زمین بود که در آن بعد از ظهر سوت و کور، ساکنان پایتخت را به پشت‌بام‌ها و حیاط خانه‌ها کشاند تا شاهد فرود خلبانی باشند که تا سال‌ها بعد یدک‌کش عنوان اولین خلبان ایرانی با هواپیمای ایرانی بود.

شهر تهران این روزها با جمعیت چندمیلیونی، دیگر نمی‌تواند یک شهر با چند خیابان و دروازه کوچک و بزرگ باشد و همراه با توسعه شهر و شهرنشینی نیازمند ارائه خدماتی است که ساکنان آن در ترافیک نمانند، خدمات شهری به بهترین نحو ممکن صورت گیرد و شهروندان از امکانات تفریحی و رفاهی خوبی برخوردار باشند.

 همین دلایل کافی است تا مدیریت شهری از راه‌های مناسب به دنبال گسترش ارائه این خدمات مطابق با نیاز شهروندان خود باشد. پادگان قلعه‌مرغی که این روزها در دل تهران قرار گرفته از جمله فضاهایی است که نیاز به بازنگری و بازسازی ویژه دارد.عبادا...

تح‌اللهی، شهردار منطقه‌ای است که بیشترین چالش را با حضور پادگان قلعه‌مرغی در منطقه خود داشته و دارد؛ منطقه19 یکی از مناطقی است که به مرور زمان و با گسترش شهر از پدیده‌ای به نام بافت فرسوده رنج بسیار برده و به‌دلیل تراکم جمعیت و گسترش شهرنشینی در سال‌های اخیر با کمبود فضاهای فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، آموزشی و فضای سبز روبه‌رو شده است.

 از این رو به نظر می‌رسد با تحویل این پادگان به شهرداری و اختصاص بخش عمده‌ای از این فضا به‌عنوان فضای باز می‌توان بخش قابل‌توجهی از مشکلات منطقه را کاهش داد و از سوی دیگر همسایگی آن با مناطق15 و 17 می‌تواند به ارائه خدمات جنبی به ساکنان این محلات نیز کمک کند.

 عباد‌ا... فتح‌اللهی در مورد مشکلاتی که منطقه19 تا به حال به دلیل حضور پادگان قلعه‌مرغی با آن دست به گریبان بوده و ساکنان همواره خواستار جابه‌جایی و توجه ویژه به این موضوع بوده‌اند، می‌گوید: پادگان قلعه‌مرغی در سال‌های بسیار دور به‌عنوان پایگاه و منطقه‌ای بود که در حاشیه شهر تهران قرار داشت اما با گسترش پایتخت به اطراف و به‌ویژه گسترش چشمگیر جنوب تهران، به مرور به دل شهر کشیده شد.

 با قرار گرفتن این پادگان در کنار بافت شهری و به‌ویژه همجواری آن با بافت‌های مسکونی منطقه به‌مرور شاهد مشکلاتی بودیم که هر سال بیشتر و بدتر از سال قبل می‌شد.

مشکلات مهم قلعه‌مرغی برای منطقه 19

شهردار منطقه19 آلودگی هوا، آلودگی صوتی، زشتی منظر و دید محلات، افزایش بار ترافیکی منطقه در کنار وقفه در تغییرات ساختار خیابان‌ها مطابق با نیاز منطقه به دلیل گسترش شهرنشینی و به دنبال آن محدود شدن دسترسی ساکنان محلی و افراد را از عمده مشکلات حضور پادگان قلعه‌مرغی در منطقه19 می‌داند که برای رفع آن باید هر چه سریع‌تر تصمیم درست و به‌موقعی گرفته شود.

او بر اساس این دلایل، شکل‌گیری کمیته‌ای متشکل از معاونت‌های تخصصی و مشاورین ذی‌صلاح را که کار راهبری، طراحی و اجرا را بر عهده دارند و به دنبال راه‌حلی برای رفع مشکلات حضور این پادگان در منطقه هستند

 ضروری دانست و ادامه داد: به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته از سوی شهردار تهران و تدبیر به‌موقع و صحیح در مورد در اختیار گرفتن پادگان قلعه‌مرغی از سوی شهرداری، شهرداری منطقه19 نیز با کمک کمیته راهبردی خود برای این زمین 300هکتاری برنامه‌ریزی و نقشه ویژه‌ای را طراحی کرد.

 در نهایت با کمک مشاور این منطقه که از تجربه داخلی و خارجی لازم در زمینه ساختار شهری برخوردار بود، مجموعه‌ای مدرن و زیبا که با تکنولوژی‌های مدرن روز تجهیز می‌شود، در نظر گرفته شد که به‌زودی جایگزین این پادگان خواهد شد.

شهردار منطقه19 با بیان این‌که تکنولوژی و ساخت‌وساز مدرن در زمین پادگان قلعه‌مرغی، شاخص توسعه آتی شهر تهران خواهد بود و با برداشته شدن دیوار قلعه‌مرغی در اوایل سال جاری این رویا به حقیقت می‌پیوندد، گفت: با این اتفاق فرصت‌های بالقوه جنوب شهر تهران که تا پیش از این نهفته مانده بالفعل خواهد شد.

او با تاکید بر این‌که پادگان قلعه‌مرغی حدود 300هکتار از زمین منطقه را به خود اختصاص داده و این موضوع همواره از دغدغه‌های شهردار تهران بوده تا بتواند این فضا را در اختیار مردم قرار دهد، برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده برای این زمین را محقق شدن یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری برشمرد

و ادامه داد: 30درصد از مجموعه 300هکتاری زمین پادگان قلعه‌مرغی به فعالیت‌های خدماتی، تجاری، اداری و مسکونی اختصاص پیدا خواهد کرد و 70درصد باقیمانده به‌عنوان فضای باز در نظر گرفته شده است.

فتح‌اللهی با اشاره به این‌که براساس تدبیر شهردار تهران در این مجموعه باید مدرن‌ترین فضای تفریحی، گردشگری، تجاری و اداری بنا شود به‌گونه‌ای که در آینده این مجموعه به عنوان شاخص توسعه شهر تهران در جنوب بتواند ایفای نقش کند، افزود: 70درصدی که به‌عنوان فضای باز پیش‌بینی شده است در حقیقت شامل فضاهای فرهنگی، آموزشی، تفریحی، گردشگری و فضای سبز می‌شود که در مجموع و با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها مجموعه‌ای مدرن و زیبا در دل تهران ایجاد خواهد شد.

او دلیل اختصاص حجم عمده‌ای از این زمین به فعالیت‌های تفریحی، گردشگری و آموزشی را کمبود این نوع فضاها در منطقه19 و مناطق همجوار دانست که با این اتفاق علاوه بر این‌که این کمبود جبران خواهد شد، آنچه که به‌عنوان فاصله شمال و جنوب شهر تهران به شمار می‌رود نیز به‌مرور برطرف می‌شود.

توسعه فضاهای گردشگری

به‌گفته او آنچه در طرح جامع تهران برای مناطق جنوب شهر و به‌ویژه این منطقه پیش‌بینی شده است، توسعه فضاهای عمومی، تفریحی، گردشگری، آموزشی و فرهنگی است که با اختصاص 70درصد از کل زمین پادگان قلعه‌مرغی به این موضوع، بخش قابل‌توجهی از طرح جامع تهران نیز محقق خواهد شد.

شهردار منطقه19 جایگزینی پادگان قلعه‌مرغی با طرح پیش رو را یکی از راه‌های توسعه منطقه و به دنبال آن توسعه تهران می‌داند که علاوه بر تقلیل فاصله شمال و جنوب، نیاز شهروندان و به ویژه جوانان را برطرف خواهد کرد.

او همچنین به قراردادها و صحبت‌های صورت گرفته با بخش خصوصی برای شروع کار همزمان با تحویل زمین اشاره کرد و گفت: کل هزینه آزادسازی زمین از سوی شهرداری 500میلیارد تومان است اما در مورد هزینه‌های ساخت‌وساز در خود زمین رقم مشخصی در اختیار نیست.

همشهری مسافر