گروه اجتماعی- مینا شهنی: پیشنهاد 10‌درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری ارائه شده‌است

ایراندخت عطاردیان، سرپرست سازمان بازنشستگی کشوری، به ایسنا گفته که هنوز تصمیم قطعی برای افزایش حقوق‌ها اتخاذ نشده ولی افزایش 10‌درصدی حقوق برای بازنشستگان پیشنهاد شده‌است.

براساس قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال‌1385 افزایش حقوق بازنشستگان عضو در صندوق بازنشستگی کشوری هر سال  حداقل به اندازه نرخ تورم- که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود-افزایش می‌یابد.

در فرمولی که برای تعیین حقوق بازنشستگان درنظر گرفته شده هر یک از بازنشستگان براساس پرونده‌کاری‌شان دارای امتیاز خواهند بود که این امتیاز در عددی که عنوان ضریب ‌را دارد ضرب خواهد شد.

این ضریب 500‌ریال تعیین شده و  همه ساله  ‌باید رقم تورم تعیین شده به این 500ریال اضافه شده و در امتیاز بازنشستگان ضرب شود تا حقوق سالشان محاسبه گردد؛ هرچند قانون خدمات کشوری در نیمه سال‌1386 نهایی شد و آغاز اجرای آزمایشی 5‌ساله آن از مهر همان‌سال تعیین شد اما عملا اجرای این قانون به سال بعد یعنی 1387 انجامید و درحالی‌که ضریب 500‌ریالی می‌بایست برای سال نخست درنظر گرفته می‌شد،

عملا این ضریب در سال‌87 برای تعیین حقوق بازنشستگان استفاده شد و به این ترتیب بازنشستگان از افزایش تورم تعیین‌شده بر حقوق‌شان محروم شدند. پس از آن هم با وجود اینکه انتظار می‌رفت افزایش ضریب تعیین حقوق بازنشستگان حداقل با نرخ تورم رسمی تعیین شده از سوی بانک مرکزی مشخص شود، اما این اتفاق روی نداد.

پارسال افزایش حقوق بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری با اینکه ابتدا 10‌درصد اعلام شد، اما عملا به 9‌درصد رسید و این درحالی بود که نرخ تورم رسمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، بیش از 20‌درصد بود.

امسال هم با وجود اینکه نرخ رسمی تورمی که تا‌کنون از سوی بانک مرکزی اعلام شده حدود 15‌درصد است اما عدد پیشنهاد شده برای افزایش حقوق بازنشستگان همان 10‌درصد پارسال است.

معادله‌ای که حل نمی‌شود

برای بازنشستگان ایجاد تعادل بین حقوقی که دریافت می‌کنند و هزینه‌های واقعی زندگی به معادله‌ای می‌ماند که حل نمی‌شود.

آنها معتقدند با وجود تورم واقعی بازار زندگی با حقوق بازنشستگی دشوارتر از آن است که بتوان از پس آن  برآمد؛ چراکه آنچه از رویارویی با تورم نصیب مردم می‌شود حکایت از ارقامی بسیار بالاتر از آن چیزی است که همه ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

از همین رو بازنشستگان انتظار دارند اگر به اندازه تورم واقعی به حقوق‌شان اضافه نمی‌شود حداقل برای افزایش حقوق‌شان نرخ رسمی بانک مرکزی در نظر گرفته شود؛ هرچند ممکن است به‌نظر برسد که بازنشستگان هزینه‌چندانی نداشته باشند

اما خود آنها که از نزدیک دستی بر آتش دارند بر این باورند که با توجه به شرایط زندگی ایرانی و گستردگی خانواده و به‌ویژه رفت‌وآمدهای زیاد خانواده‌های بازنشستگان نه‌تنها از هزینه‌های زندگی کاسته نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد با وجود بیماری‌هایی که عموما این افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هزینه زندگی‌شان روندی صعودی دارد.