گروه بین‌الملل: با گذشت نزدیک به یک ماه از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق گزارش‌های منابع آگاه از ائتلاف قریب‌الوقوع مالکی و حکیم خبر می‌دهند.

درحالی‌که رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید عراق به اوج خود رسیده است منابع سیاسی عراق اعلام کردند مذاکرات میان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف ملی عراق به ریاست عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی به مراحل نهایی خود نزدیک شده است و به احتمال زیاد ظرف 24 ساعت آینده ادغام این دو ائتلاف به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

گفته می‌شود اعلام این خبر قرار بود ظهر روز سه‌شنبه‌صورت بگیرد که به‌دلیل بررسی برخی مسائل به تاخیر افتاد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اعلام ادغام این دو ائتلاف قرار است در نشستی خبری در حضور رهبران برجسته دوطرف صورت بگیرد.

طی این نشست، همچنین قرار است سندی که شامل توافق‌ها و برنامه‌های دو طرف در آینده است امضا شود. درصورت اعلام این مسئله این جبهه پارلمانی بزرگ‌تر مسئولیت تعیین نامزد برای پست نخست‌وزیری را برعهده خواهد داشت.

حاجم الحسنی، سخنگوی ائتلاف دولت قانون روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 2ائتلاف نشست تعیین‌کننده‌ای را برای اعلام ائتلافشان جهت تشکیل دولت آتی برگزار خواهند کرد.

وی تاکید کرد که این نشست برای بررسی راهکارهای همکاری دوطرف خواهد بود.حاجم الحسنی بار دیگر تصریح کرد که ائتلاف دولت قانون همچنان بر نامزدی نوری مالکی برای احراز این پست برای دومین بار پافشاری می‌کند.

عزت الشابندر، یکی از رهبران دولت قانون هم روز گذشته تاکید کرد که ادغام 2ائتلاف ملی و دولت قانون به‌طور عملی فهرست العراقیه را از رقابت جهت پست نخست‌وزیری خارج می‌کند.

به‌دنبال انتشار خبر این ائتلاف

قریب الوقوع روزنامه عراقی المدا روز گذشته در گزارشی از نگرانی فهرست العراقیه، به ریاست ایاد علاوی از همبستگی 2ائتلاف حکیم و مالکی خبر داد. این روزنامه به نقل از میسون دملوجی، سخنگوی العراقیه نوشت: اگر 2گروه مالکی و حکیم به هم بپیوندند و کردها را به سوی خود بکشانند این فهرست ممکن است در دولت جدید شرکت نکند و حتی احتمال دارد روند سیاسی عراق را تحریم کند.

العراقیه معتقد است کرسی نخست‌وزیری آینده عراق حق مسلم این ائتلاف است و تصمیم دادگاه را که بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس را مسئول تشکیل کابینه دانسته، رد کرده است.این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد بحث درباره دولت آینده عراق باعث اختلاف شدید میان سران فهرست العراقیه شده است.

گفته می‌شود رافع عیساوی از سران این فهرست خواستار رسیدن به پست ریاست پارلمان عراق است که این مسئله به اختلاف‌هایی در این ائتلاف منجر شده است.

انتشار گزارش‌ها درباره ائتلاف

قریب الوقوع مالکی و حکیم در حالی صورت می‌گیرد که رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق روز گذشته از سفر به عربستان بازگشت. عمار حکیم طی این سفر با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار کرد  و به بررسی مسائل مشترک 2کشور و اوضاع سیاسی عراق پرداخت.

پادشاه عربستان در این دیدار تاکید کرد: عربستان در قبال عراق موضع‌گیری یکسانی دارد و آن مبتنی بر حمایت از عراق و عراقی‌هاست. پادشاه عربستان در روزهای گذشته همچنین با جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری و مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در ریاض دیدار کرده بود.

روز گذشته همچنین آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر دولت جدید عراق تشکیل شود. حامد الخفاف، سخنگوی رسمی این مرجع عالیقدر شیعه اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی بار دیگر تاکید کرده است که از هیچ فهرستی علیه فهرست دیگر حمایت نمی‌کند.

وی گفت: آیت‌الله سیستانی بر این مسئله تاکید دارند که باید از طریق انجام مذاکرات میان فراکسیون‌های پیروز مسئله تشکیل دولت جدید روشن شود.