همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران خارجی شرکت کننده در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در تهران به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید محمد حسینی در ابتدای کنفرانس خبری  با مهم خواندن موضوع خلع سلاح هسته ای برای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان کشوری مستقل در برابر زیاده خواهی کشورهای قدرتمند و در راس آنها آمریکا با همه مشکلات  ایستاد و اکنون حضور خبرنگاران خارجی در این کنفرانس شرایط را برای انعکاس واقعیت های ایران و انجام رسالت خبری فراهم نموده است.

حسینی با اشاره به سابقه حداقل شش هزار ساله فرهنگ و تمدن کهن ایران از خبرنگاران خواست تا در این سفربا این سوابق آشنا شوند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان به روابط فرهنگی دیرینه با کشورهای مختلف آسیا ، بر گسترش روابط با دیگر کشورهای جهان تاکید کرد.

حسینی به برگزاری جشنواره ها و همایش های بین المللی فرهنگی و هنری در ایران اشاره کرد و گفت :  همایش ها و جشنواره های بین المللی متعددی با حضور میهمانان خارجی به منظور تبادل فرهنگ و هنر کشورمان با دیگر کشورها برگزار می کنیم و متقابلا در اینگونه برنامه های خارجی نیز شرکت می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باورها و اعتقادات ایران اسلامی را متفاوت با غرب دانست و گفت: پیام سینما، تئاتر و دیگر مقوله های فرهنگی و هنری کشور ما با خیلی از کشورها متفاوت است.

وی انتشار سالانه حدود 60 هزار عنوان کتاب در کشور را نشانگر علاقه مردم به کتاب وکتابخوانی دانست و گفت: با رویکرد فرهنگی که در دولت دهم است و اعتبارات بسیار مناسبی که در اختیار حوزه فرهنگ قرار گرفته است امسال  شاهد ارتقای رشد کیفی وکمی در عرصه فرهنگ و هنر خواهیم بود.

حسینی با بیان به عملکرد رسانه های غربی در ترسیم چهره خشن از ایران، فرهنگ مردم کشورمان را فرهنگ مهرورزی، دوستی و تاکید بر صلح و صفا در سراسر دنیا خواند و گفت: علاوه بر آثار ادبی، شعر و کارهای هنری هنرمندان معاصر ایران، در اشعار شعرایی چون حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی و دیگر شعرا نیز روحیه لطیف ایرانی نشان داده شده است.

ایران خواهان توسعه ارتباط با کشورهای اسلامی است

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار مصری در باره روابط فرهنگی ایران با کشورهای عربی و مصر گفت:  با وجودی که ایران را همیشه تهدیدی برای منطقه نشان داده اند اما ایران با کشورهای عربی و اسلامی رابطه خوبی برقرار کرده است و تلاش دارد درهمه زمینه ها ارتباطات مناسبی با این کشورها داشته باشد .

وی وجود مشترکات اعتقادی و فرهنگی میان ایران و مصر را از عوامل موثر در ارتباط میان دو کشور دانست و برعلاقمندی ایران برای توسعه فرهنگی با این کشور تاکید کرد.

وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی افزود: در سفر اخیر رییس مجلس ایران به مصر برای شرکت در نمایشگاه کتاب اعلام آمادگی شد، ولی اراده ای مانع از تبادل فرهنگی میان دو کشور است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار السفیر لبنان در باره مشکل کشورها در دوری نسل جوان از کتاب و فیلم و گرایش به اینترنت،  با رد این موضوع گفت : با توجه به فرهنگ غنی حاکم بر ایران ، نسل جوان ایرانی علاوه بر استفاده از اینترنت همچنان با کتاب، فیلم و فرهنگ خود مانوس است .

وی با اشاره به حمله مغولها به ایران و تاثیر فرهنگ ایرانی بر دشمنان گفت: مغولها به هنگام حمله به ایران تحت تاثیر تاریخ و فرهنگ غنی ایران قرار گرفتند، زیرا تاثیرگذاری فرهنگ ایران بسیار بیشتر از تاثیرپذیری آن است.

حسینی به فعالیت انجمن ها و کانون ها در استفاده از اینترنت اشاره کرد و گفت: ایران به جای قرار گرفتن در حالت انفعالی به توسعه فعالیت های فرهنگی و کارهای رسانه ای پرداخته است و علاوه بر مصوبات موجود در باره اینترنت، آیین نامه ای هم در ارشاد در حال تدوین است.
وی با اشاره به جنگ رسانه ای وسیع سال گذشته گفت: مردم ایران بویژه نسل جوان با بصیرت و هوشیاری، تمامی فرضیه های دشمن را برهم ریختند و از مکتب خود دفاع کردند.

حسینی درباره روابط با دیگر کشورهای عربی و به خصوص عربستان سعودی گفت: ایران علاقمند توسعه روابط با تمامی کشورهای عربی است، ولی برخی کشورها همچون مصر خود مانع می شوند ولی با عربستان ارتباطات گسترده ای داریم و سالیانه هزاران نفر به سفر معنوی حج  می روند.

وی به سفر وزیر اوقاف الجزایربه ایران وعلاقمندی برای توسعه روابط فرهنگی با ایران اشاره کرد و گفت : روابط با کشورها و مبادلات فرهنگی به نفع ملت های اسلامی است و باعث رفع سوءتفاهمات می شود.

حسینی با بیان به فعالیت حدود 70 رایزن فرهنگی ایران در دیگرکشورها ، از نبود رایزنی فرهنگی ایران در برخی کشورها  خبر داد و گفت : ایران آمادگی دارد اگر این کشورها تمایل داشته باشد هفته های فرهنگی دو کشور برگزار شود، زیرا معتقدیم روابط نزدیک کشورها موجب آشنایی بیشتر با اعتقادات و باورها و مانع از جدایی و فاصله اندازی دشمنان می شود.

وی به فعالیت شبکه های خبری العالم ، سحر و کوثر به زبان عربی اشاره کرد و گفت: با پخش برنامه از صداوسیمای ایران، مردم کشورهای عربی با رویدادها، واقعیت ها و اخبار ایران و جهان آشنا می شوند و تماس های گرفته شده نشانگر ایجاد ارتباط موفق این شبکه ها با مردم این کشورها است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار" آپا " جمهوری آذربایجان درباره مشترکات موجود دو کشور، سفر وزیر فرهنگ این کشور به ایران و عدم پخش فیلم ها و سریال های ایرانی از تلویزیون کشورش با وجود همسایگی دو کشور و پخش فیلم های آمریکایی از آن سوی مرزها ، گفت: اعتقادات مذهبی، دینی وتاریخی دو کشور را به هم پیوند می دهد ظرفیت های توسعه روابط بسیار است وایران برای ساخت فیلم های مشترک و استفاده از فیلم های سینمایی و تلویزیونی آمادگی دارد و تفاهمات موجود نیز بهترین عامل پیوند هر چه بهتر فعالیت است.

حسینی حضور وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به ایران را شرایط مناسبی برای بحث و تبادل نظر بیشتر برای تحکیم روابط  فرهنگی دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد بتواند برای توسعه هرچه بیشتر روابط سفری به آن کشور داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار "الوطنی" عراق در باره موفقیت ها و پیشرفت های ایران درتکنولوژی ، صلح و نظامی گفت: پیشرفت هایی که در ایران تحقق یافته در سایه توکل به خدا ، اعتماد به نفس، خودباوری مردم بویژه نسل جوان است.

حسینی موفقیت های ایران در هسته ای ، لیزر، نانو، پزشکی، مهندسی، و بسیاری زمینه های دیگر را با وجود تهدیدها و تحریم چشمگیر خواند و افزود: ایران به عنوان کشوری مستقل و بدون وابستگی به قدرت های جهانی در طول این سه دهه و با وجود هشت سال جنگ و آسیب های جدی به کشور، رشد و شکوفایی داشته است.

ایران مقتدر در خدمت کشورهای اسلامی

وی ایران مقتدر اسلامی را در خدمت همه کشورهای اسلامی خواند و گفت: کشورهای صاحب سلاح هسته ای با هیاهو سعی دارند پیشرفت های علمی ایران در انرژی هسته ای را  وارونه جلوه دهند تا مانع از پیشرفت بیشتر ایران شوند در حالی مسوولان با تمامی توان دربرابر همه هجمه ها ایستاده اند.

حسینی ایران اسلامی را الگوی مناسبی برای کشورهای مستقل خواند و گفت : رشد، شکوفایی و پیشرفت ایران اسلامی به نفع منطقه و کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر با خروج اشغالگران دولت عراق بطور کامل مستقر شود تا شاهد رشد ، ثبات، امنیت و آرامش در این کشور همسایه باشیم و آمادگی داریم همکاری خوبی را در زمینه فرهنگی با عراق داشته باشیم .

ایران ، کشوری آزاد برای خبرنگاران خارجی

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره در باره سانسور شدن فرهنگ ایران در غرب و عکس العمل کشورمان گفت: در بعضی کشورها اجازه فعالیت به خبرنگاران ایرانی نمی دهند، برای مثال خبرنگار صداوسیمای ایران درایتالیا که مدعی حقوق بشر است و خود را مهد دمکراسی و آزادی می داند ، به جرم اطلاع رسانی بازداشت می کنند و علیرغم شعارها و ادعاهایشان برای عوامل خبری محدودیت ایجاد می کنند.

حسینی به انعکاس وارونه اخبار توسط برخی شبکه ها و خبرگزاری های مستقر در ایران در حوادث سال گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از خبرنگاران مستقر در ایران در اغتشاشات سال گذشته شرکت داشتند، ولی جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر فقط اقدام به اخراج آنان کرد.

حسینی با بیان به در اختیار قرارداشتن غالب خبرگزاری ها توسط صهیونیست و آمریکا و تبلیغ منفی آنان علیه ایران گفت : ایران برای اطلاع رسانی درست وصحیح تلاش دارد و در عصر ارتباطات نمی توان واقعیت ها را کتمان کرد زیرا علاقمندان، اندیشمندان و آزادیخواهان در همه جای دنیا مسایل ایران را پی گیری و به دیگران اطلاع می دهند.

وی همکاری مستمر مسوولان ایرانی در برابر خبرنگاران را متفاوت با دیگر کشورها دانست و گفت: در ایران خبرنگاران با مسوولان بلندپایه به راحتی مصاحبه می کنند، ولی هیچیک از مسولان اروپایی حاضر به پاسخگویی سوالات خبرنگاران ایرانی نیستند.

حسینی با اشاره به ناسازگاری فرهنگ غرب با باورها و اعتقادات مسلمانان گفت: در ایران در برابر هجمه های فرهنگی ضوابطی داریم و اجازه استیلا وترویج  فرهنگ غرب را در کشورمان نمی دهیم.

وی با بیان به غنای فرهنگ ایرانی گفت :  فرهنگ ایرانی در صورت معرفی صحیح برای دیگران هم جاذبه دارد زیرا با فطرت انسانی سروکاردارد و واقعیتی غیرقابل انکار است.

حسینی گفت: ایران کشوری زیاده خواه و زیاده طلب نیست و قصد سلطه بر دیگران را ندارد ولی  استدلال  و حقی منطقی داریم که همه انسانهای آزاده پذیرای آن هستند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار "تی .وی .ایی" اسپانیا در باره دلایل خشن نشان دادن ایران از سوی غرب گفت: منظور ما از غرب بیشتر آمریکا است که هرماه در هالیوود یک فیلم بر علیه ایران می سازد و در کشورهای مختلف اکران می شود، که برای مثال فیلم 300 تاریخ ایران را وارونه جلوه می دهد و اخبار خبرگزاری ها نیز منفی است و کمتر واقعیت ها را بیان می کنند.

وی به حضور میلیونی مردم  در مراسم با شکوه  22 بهمن که نشانه همبستگی مردم ایران است، اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ها بیشتر در صدد بزرگ نمایی مسایل کوچک و منفی هستند و رخدادهای مهم و بزرگ در ایران را نشان نمی دهند.

حسینی با  انتقاد از سیاست دوگانه غربی ها در مبارزه با تروریست گفت : مصاحبه با فردی همچون عبدالمالک ریگی که تروریست و قاتل صدها نفر در ایران است به عنوان فردی مبارز با هیچیک از معیارهای آزادی و آزادیخواهی همخوانی ندارد.

وی درپاسخ به سووال خبرنگار "آر تی پی" درباره عدم رویت برخی کانال های ماهواره ای در ایران گفت: همه این  کانال ها مبتذل و مروج  بی اخلاقی نیستند و پاره ای نیز  اهداف مغرضانه سیاسی را دنبال می کنند و سعی در تاثیر گذاری منفی بر افکار مردم دارند.

حسینی شناخت غربی ها از ایرانیان را بسیار اندک دانست و گفت: مردم بصیر و آگاه ایران هرگز با بینش درست خود القائات آنان را نمی پذیرند و اجازه ترویج  ابتذال به آنان نمی دهند ضمن اینکه هر کشوری ضوابط و معیاری دارد و بر آن مبنا اجازه فعالیت می دهد.