تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۷

بازار خودروی کشور در حالی هفته گذشته را با رکود و ارزانی قیمت برخی از مدل‌ها به پایان رساند که گزارش‌ها حاکی از رونق بازار خودرو در اغلب کشورهای جهان بود.

با این وجود برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که رکود حاکم بر بازار خودرو تا اواخر بهار ادامه خواهد داشت.

در هفته گذشته رکود ادامه‌داری که از نیمه دوم سال قبل دامن‌گیر بازار خودروی کشور شده بود، باز هم تداوم یافت و قیمت برخی از مدل‌ها با افت روبه‌رو شد. این در شرایطی است که هنوز تکلیف چگونگی اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها مشخص نشده و همین موضوع نیز بازار خودروی کشور را به نوعی در بلاتکلیفی فرو برده است. همچنین تعیین سرنوشت قیمت بنزین نیز قطعا تأثیرات جدی‌ای را روی بازار خودرو کشور خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت،  پژو 405 بنزین‌سوز با قیمتی معادل 13 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد، این در حالی است که مدل دوگانه‌سوز این خودرو 14 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش شد. پارس بنزین‌سوز 17 میلیون و 100 هزار تومان به فروش رفت و مدل دو‌گانه‌سوز این خودرو نیز یک میلیون تومان گران‌تر یعنی 18میلیون و 100هزار تومان خرید و فروش شد. هیچ‌یک از 4 قیمت فوق نوسان خاصی را نسبت به هفته قبل نشان نمی‌دهد.

همچنین روآ نیز به قیمتی حدود 8میلیون و 500هزار تومان معامله شد. در خانواده سمند نیز سمند معمولی بنزین‌سوز بدون تغییر نسبت به هفته گذشته 13میلیون و 500 هزار تومان فروخته شد، این در حالی است که سمند ال. ایکس بنزین‌سوز 15میلیون تومان خرید و فروش شد که این قیمت نسبت به هفته گذشته هیچ تغییری را نشان نمی‌دهد.

همچنین سورن 16میلیون و 600 هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت پژو 206 تیپ2 (مجهز به ترمز ضد‌قفل) در هفته‌ای که گذشت حدود 14میلیون و 100 هزار تومان بود. مدل پژو 206 صندوق‌دار V9 نیز بدون تغییر با قیمت 19میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش رفت. مدل V8 نیز بدون تغییر با قیمتی معادل 16 میلیون و 300هزار تومان به فروش رفت. اما قیمت مدل V20 با افت صد هزار تومانی به حدود 13 میلیون و 900 هزار تومان رسید.

همچنین پراید معمولی بنزین‌سوز نیز بدون تغییر 7میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش شد. ریو نیز باکاهش 100هزار تومانی با قیمتی معادل 13میلیون و 600هزار تومان فروخته شد.

زانتیا نیز طی هفته گذشته 200هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و 27میلیون و 400هزار تومان خرید و فروش شد. تندر90 در مدل E2 نیز با کاهش 100هزار تومانی حدود 15 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد، این در حالی است که قیمت مدل‌های E0 و E1 تندر 90 به‌ترتیب 11میلیون و 400 هزار تومان و 12میلیون و 500 هزار تومان بود.

یک پیش‌بینی از قیمت خودرو

با توجه به افزایش قیمت برخی خدمات، تثبیت قیمت خودرو در سال‌جاری کار بسیار دشواری است.

کاظم محمدی نیکخواه، دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، در گفت‌وگو با موج با بیان این مطلب گفت: تنها چند روز از آغاز کار سال‌جاری نگذشته که قیمت برخی کالاها و خدمات افزایش یافته است.

به‌عنوان نمونه با افزایش 20درصدی تعرفه‌های بیمه شخص ثالث، قیمت خودروهای
صفر کیلومتر داخلی افزایش یافت.وی با اشاره به‌اینکه چنانچه یارانه‌ها قطع شود یا نشود، باز هم بسیاری از خدمات که در ارتباط با صنف خودرو است افزایش می‌یابد، اظهار داشت: هزینه عوامل تولید در سال‌جاری نه فقط کاهش نمی‌یابد بلکه احتمال افزایش آنها نیز زیاد است.

محمدی نیکخواه در پاسخ به ‌اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو چه تأثیری بر قیمت خودروهای خارجی خواهد گذاشت، تأکید کرد: چنانچه کاهش 20درصدی تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی تحقق یابد، فقط در کل قیمت خودروهای خارجی 10درصد اثر‌گذار است و این درصد نیز به‌دلیل افزایش دیگر عوامل خدمات واردات اثر چندانی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه، هزینه حمل خودروهای وارداتی و دیگر عوامل واردات در سال‌جاری رو به افزایش است، بنابراین فرضیه کاهش قیمت خودروهای وارداتی همزمان با کاهش 20درصدی تعرفه واردات خودرو مردود است.