تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴

پرو: «ارلین» به خوبی می‌داند که انعکاس اشعه آفتاب بر سطح آب می­‌تواند گمراه کننده باشد. پس وقتی نور بر دریاچه «اوکایلی» می تابد، او با دقت محاسبه و براساس قانون شکست نور، محل اصلی حرکت درآب را پیدا می‌­کند.

برای این ماهی‌گیر نوجوان این کار خیلی مهم است.

 او در دهکده «سان‌فرانسیسکو» در منطقه جنگل­‌های بارانی شرق پرو زندگی می­‌کند. دیدن حرکت نور در آب برای او یک معنا دارد: باید مواظب باشد!

وقتی یک ماهی به سطح آب نزدیک می­‌شود، انعکاس نور آفتاب روی فلس‌های آن به  ارلین کمک می­‌کند تا ماهی را با تیرو کمانش شکار کند. او می‌داند که خود ماهی در عمق بیشتری از آنچه که به‌نظر می‌آید قرار دارد و با این محاسبه می‌­تواند هدف­‌گیری دقیقی داشته باشد.

تقریباً به ندرت پیش می‌آید که هدف‌گیری ارلین اشتباه باشد و ماهی از دستش فرار کند

این پسر نوجوان از مردمان قبیله سرخپوست «شی‌پی‌بو» است؛‌مردمی  که از گذشته­‌های خیلی دور به همین شیوه ماهی‌گیری کرده و هر نسل  این شیوه را به نسل دیگر یاد داده‌اند. ارلین هفته‌ای دو، سه بار از سپیده صبح همراه پدرش برای صید ماهی به رودخانه می‌رود. گاهی شده که  تا بیست ماهی به این شیوه صید کنند.
مادر علاوه بر آماده کردن غذا و کباب کردن ماهی‌ها بیشتر وقتش را به بافتن پارچه ای سنتی می‌گذراند.

کلبه سنتی سرخپوستان منطقه. ارلین با مادر، پدر و دوخواهر کوچکترش در این کلبه، در میان جنگل های انبوه زندگی می­‌کنند. برادرهای بزرگ‌ترش اینجا زندگی نمی‌­کنند. آنها در شهر به دانشگاه می‌­روند.
ارلین هم می­‌خواهد به دانشگاه برود و رشته حقوق بخواند. او می­‌خواهد از حق مردمان قبیله اش دفاع کند.

نقش این پارچه از نقش­‌های قدیمی و اسرارآمیز این قبیله سرخپوست است. اعضای این قبیله لباس مخصوصی دارند. این لباس با نقش خاصش یک ردای بلند و یک کلاه است. هیچ‌کس دقیقاً نمی‌­داند که این خطوط تودرتو چه معنایی دارد. شاید تصویری از رودخانه­‌های پرآب و بی‌شمار این منطقه از جنگل‌های بارانی باشد. شاید هم نقشی از انعکاس نور خورشید روی آب، وقتی با حرکت ماهی به حرکت درمی‌آید.