گروه بین‌الملل: درحالی‌که دولت موقت قرقیزستان هنوز نتوانسته است آرامش را به این کشور آشوب زده بازگرداند،اول اردیبهشت قربان بیک‌باقی‌اف، رهبر متواری این کشور اعلام کرد او هنوز رئیس‌جمهور قرقیزستان است.

باقی‌اف که به‌دنبال تظاهرات خونین مخالفان قرقیزستان را ترک کرده و اکنون به بلاروس پناهنده شده است با رد استعفای خود گفت: من، قربان بیک باقی‌اف رئیس‌جمهوری قانونی و منتخب قرقیزستان هستم که به وسیله جامعه جهانی تایید شده‌ام.

پنجشنبه هفته گذشته باقی‌اف کشورش را به مقصد قزاقستان ترک کرد و رزا آتونبایوا، رهبر دولت موقت در سخنرانی تلویزیونی متن نامه کناره‌گیری وی را خواند. مقام‌های قزاقستان در آن زمان اعلام کردندکه با میانجیگری آنها و واشنگتن دولت موقت قرقیزستان با خروج باقی‌اف موافقت کرده است.

برخی مقام‌های مخالفان که اکنون قدرت را در این کشور در دست گرفته‌اند خواستار محاکمه رئیس‌جمهوری برکنار شده قرقیزستان به خاطر کشته‌شدن 80 نفر در ناآرامی‌های اخیر هستند.

درحالی‌که دولت موقت قرقیزستان اعلام کرده است استعفانامه باقی اف را در اختیار دارد، ویاول اردیبهشت اعلام کرد: من کناره‌گیری خود را تأیید نمی‌کنم. 9 ماه قبل مردم قرقیزستان من را به‌عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کردند و هیچ قدرتی به جز مرگ نمی‌تواند جلوی مرا بگیرد.

وی از جامعه جهانی خواست که دولت رزا آتونبایوا را به رسمیت نشناسد. وی کسانی  را که اکنون قدرت را در قرقیزستان در دست دارند یک «باند نامشروع» خواند. اظهارات باقی‌اف در حالی صورت گرفته است که دولت موقت قرقیزستان برای تامین امنیت مردم این کشور با مشکلات جدی روبه‌روست. دولت موقت که خود پس از شورشی خونین قدرت را به دست گرفته است اول اردیبهشت غارتگران و مهاجمان مسلح را به برخوردی خشن و مرگبار تهدید کرد.

رزا آتونبایوا به‌دنبال درگیری‌های مسلحانه در این کشور در یک سخنرانی خواستار حفظ آرامش مردم این کشور و مقابله آنها با کسانی شد که قصد  برهم زدن آرامش عمومی را دارند. وی گفت: براساس قانون، ماموران از این پس برخورد مرگباری با مهاجمان مسلحی که به غیرنظامیان و خانه‌های آنها حمله می‌کنند خواهند داشت.

بسیاری این مسئله را صدور مجوز استفاده از گلوله‌های جنگی از سوی نیروهای امنیتی می‌دانند که می‌تواند نتیجه مرگبارتری نسبت به تظاهرات علیه باقی‌اف به‌دنبال داشته باشد. این سخنرانی رهبر دولت موقت پس از آن صورت گرفت که 5نفر در مناقشه‌ ارضی و قومی در این کشور کشته شدند. روز دوشنبه در روستای مایوکا در حومه بیشکک پس از اینکه افرادی از نژاد قرقیز زمین‌های افراد ترک‌تبار و روس‌تبار را تصرف کردند، درگیری‌هایی خونین به راه افتاد.

اول اردیبهشت شهر جلال آباد در جنوب قرقیزستان هم شاهد درگیری شدید صدها نفر از حامیان دولت موقت با طرفداران رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور بود. از سوی دیگر، عده‌ای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، دست به شورش زده‌اند و دولت موقت در تلاش برای سرکوب این ناآرامی‌هاست.

نزدیک به هزار نفر از مردم روز سه‌شنبه با استفاده از سلاح سرد‌ شهردار بیشکک را در خودروی خود محاصره کردند و از او خواستند تا به آنها زمین دهد.