تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰

ذوب‌آهن خسته که امیدوار بود شکست‌هایش در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر را با صعود به فینال جام حذفی جبران کند، با شکست غیرمنتظره 2 بر صفر در زمین گسترش فولاد، وداع تلخی با این جام داشت

پس از شکست یک بر صفر مقابل الوحده و استقلال، این سومین شکست متوالی ذوب بود تا ثابت شود نگرانی ابراهیم‌زاده بابت خستگی بازیکنانش واقعیت داشته. قهرمان دوره گذشته جام حذفی در حالی به تبریز سفر کرده بود که سرمربی‌اش بعد از بازی روز دوشنبه لیگ، تقاضای تعویق این بازی را داشت ولی سازمان لیگ با آن مخالفت کرد. در طرف دیگر،  گسترش فولاد، فرصت کافی برای آماده‌سازی‌ داشت و با انگیزه زیادی مقابل حریف نامدارش به میدان رفت.

تیم تبریزی با حمایت تماشاگرانی که با وجود بارندگی به ورزشگاه یادگار امام آمده بودند توانست در دقیقه 16 به گل برسد. با حرکت و پاس خوب رسول خطیبی، توپ در نهایت به ناصر کیوان‌آذر رسید تا از نزدیکی نقطه پنالتی دروازه عباس قاسمی، دروازه‌بان دوم ذوب‌آهن را باز کند. بعد از این گل، ذوب‌آهن تلاش زیادی برای زدن گل تساوی داشت ولی در پایان نیمه اول با شکست به رختکن رفت.

در نیمه دوم،  ذوب‌آهن حملاتش را برای رسیدن به گل تساوی ادامه داد ولی دفاع خوب گسترش و بی دقتی مهاجمان میهمان موجب شد تا نتیجه نیمه اول حفظ شود. البته ذوب‌آهن در دقیقه 59 و با ضربه سر خلعتبری به گل رسید ولی خط نگهدار در تصمیمی جنجالی پرچمش را به نشانه آفساید بالا برد.

در صحنه آهسته به‌نظر می‌رسید که مهاجم ملی پوش ذوب در موقعیت صحیحی قرار دارد. با نزدیک شدن به پایان بازی، اضطراب بازیکنان ذوب‌آهن بیشتر می‌شد و همین موجب شد آنها چند فرصت خوب را از دست بدهند. در عوض بازیکنان میزبان فرصت طلب بودند و در یکی از معدود موقعیت‌هایشان در نیمه دوم توانستند به گل دوم برسند.

در دقیقه 88، قاسمی، دروازه‌بان ذوب‌آهن در مهار شوت فیتوسو که به وسط دروازه زده شد ناکام بود تا حذف تیم میهمان قطعی شود.تنها یک دقیقه بعد از این گل جهانبازی یک ضربه پنالتی به نفع ذوب‌آهن اعلام کرد ولی اشجاری توپ را به بالای دروازه زد. ذوب‌آهن که در لیگ برتر هم از قهرمانی ناامید شده، با خروج از جام حذفی حالا تنها می‌تواند به موفقیت در لیگ قهرمانان امیدوار باشد.

پس از 3 شکست متوالی، حالا کادر فنی این تیم کار بسیار سختی برای آماده کردن بازیکنان برای بازی چهارشنبه مقابل الاتحاد عربستان دارد. ذوب‌آهن برای اطمینان از سرگروهی چهارشنبه باید مقابل حریف قدرتمندش در فولاد شهر حداقل به تساوی برسد.

در فاصله 3 هفته تا پایان لیگ برتر، ذوب‌آهن باید مراقب باشد تا رتبه دوم را هم از دست ندهد . ادامه این سیر نزولی حتی برای کسب سهمیه آسیایی فصل آینده هم خطرناک خواهد بود.

البته عملکرد خوب گسترش فولاد در جام حذفی هم قابل تحسین است و خستگی ذوب‌آهن نباید شایستگی این تیم را زیر سایه ببرد. فرهاد کاظمی که سابقه قهرمانی با سپاهان در جام حذفی را دارد ، با تیمی که از چند بازیکن باتجربه مانند خطیبی و علی انصاریان و تعدادی جوان گمنام تشکیل شده، تا اینجا توانسته تیم‌های لیگ برتری مانند تراکتورسازی و ذوب‌آهن را حذف کند و در فینال هم قطعا حریف آسانی نخواهد بود.

اشتباه داوری

نصیرزاده، کارشناس مسائل داوری فوتبال گفت: تیم گسترش فولاد تبریز با اشتباه کمک داور به فینال جام حذفی رسید. هوشنگ نصیرزاده در مورد قضاوت یدالله جهانبازی در دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی بین 2 تیم گسترش فولاد تبریز و ذوب آهن به سایت فوتبال 3 گفت: گسترش فولاد که بر اثر اشتباه داوری در دیدار با مس رفسنجان به نیمه‌نهایی جام حذفی صعود کرده بود دیروز نیز با یک اشتباه کمک داور، فینالیست این مسابقات شد.

وی ادامه داد: در دیدار با مس رفسنجان، تیم تبریزی به اشتباه صاحب یک ضربه آزاد شد و امروز هم گل صحیح ذوب‌آهن به اشتباه از سوی کمک داور آفساید گرفته شد. گل ذوب‌آهن در نیمه دوم در حالی آفساید اعلام شد که مهاجم ذوب‌آهن به‌هیچ‌عنوان در آفساید قرار نداشت و تصمیم کمک‌داور دوم مسابقه کاملا اشتباه و بر اثر خطای دید بود. جهانبازی برای قبول تصمیم کمکش مردد بود و به همین دلیل با او مذاکره کرد.