تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۴

همشهری آنلاین: پس از 20 سال تهیه تصاویر حیرت‌آور از کیهان که بشر را در درک بهتر جهان پیرامون خود یاری کرده است، تلسکوپ فضایی هابل با ارسال تصاویری جدید، بیستمین سالروز پرتاب خود را جشن گرفت.

20 سال پیش در 24 آوریل 1990 میلادی (4 اردیبهشت 1369)، تلسکوپ فضایی هابل با ماموریت رصد اعماق کیهان به فضا پرتاب شد و تاکنون توانسته ماموریت خود را به خوبی به انجام رساند.

به گزارش سازمان فضایی ایران، هابل در بیستمین سالروز تولد خود تصاویر حیرت‌آور دیگری به زمین مخابره کرد که از جمله آنها، تصویر یکی از بزرگ‌ترین نواحی تولد ستارگان در کهکشان راه شیری در سحابی کارینا بود که ستون‌هایی به ارتفاع 3 سال نوری از هیدروژن است. این ستون‌های هیدروژنی که "کوه مرموز" نامگذاری شده‌اند مکان‌های تولد ستارگان و منظومه‌های ستاره‌ای جدید محسوب شده و به نوعی منظومه شمسی را در بدو تولد در    5/4 میلیون سال پیش شبیه‌سازی می‌کند.

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که حدود یک سال پیش فضانوردان موفق شدند طی 11 روز و در 5 راه‌پیمایی فضایی هابل را تعمیر کرده و تجهیزات جدیدی را نیز در آن نصب کنند که کارایی این تلسکوپ فضایی را به مراتب افزایش می‌داد.