تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۵

کیکاووس زیاری: «بستنی یخی»، فیلم جدید آرش معیریان، مثل چند ساخته قبلی او حال و هوایی کمدی و طنز دارد.

این فیلم که براساس فیلم‌نامه‌ای از قربان محمدپور ساخته شده، قصه‌ای جوانانه دارد و مسائل و مشکلات آنها را به زبان طنز مطرح می کند. شخصیت های اصلی فیلم دختر و پسر جوانی هستند که بعد از مشکلات متعدد، بالاخره موفق به ازدواج می‌شوند. اما مشکل اصلی آنها در روز ازدواج و در مجلس عروسی شروع می‌شود. آنها دچار یک اختلاف می‌شوند و این اختلاف، به مشکلی ریشه‌ای در زندگی مشترک آنها تبدیل می‌شود.

نقش این زوج جوان را حمید گودرزی و بهنوش بختیاری بازی می‌کنند. رضا شفیعی‌جم، حدیث فولادوند،یوسف صیادی، احمد پورمخبر، سیدمحمدرضا وزیری، آیدا قهرمان، داریوش سلیمی و فتحعلی اویسی دیگر بازیگران این فیلم هستند. مدیریت فیلم‌برداری «بستنی یخی» با مجتبی رحیمی بوده و تدوین آن را خود معیریان انجام داده است. این فیلم‌ساز با اشاره به این‌که «بستنی یخی» نام موقت فیلم است و این نام به زودی تغییر خواهد کرد، به دوچرخه می‌گوید: «کار تازه‌ام یک طنز خانوادگی است. این بار به سراغ مسائل ازدواج جوانان رفته‌ام و سعی کرده ام با زبان کمدی، مشکلاتی را که این افراد در آستانه زندگی مشترک با آنها روبه‌رو می‌شوند بررسی کنم. احساس می‌کنم بهتر است تعریف این‌جور قصه‌ها روی پرده سینما با زبان کمدی و طنز و یک لحن شیرین صورت گیرد تا بتواند تأثیر بیشتری بر تماشاگران خود بگذارد.»

معیریان درباره انتخاب این قصه برای کار تازه‌اش ادامه می‌دهد: «وقتی فیلم‌نامه را خواندم، متوجه شدم که در عین تازگی، حرف‌های خوبی هم برای گفتن دارد. این قصه از یک جور شیرینی و جذابیت برخوردار است. هنگام کارگردانی یک فیلم سینمایی این نکته برایم اهمیت خیلی زیادی دارد که بتواند با بیننده خود ارتباط خوبی برقرار کند و قدرت جذب او را داشته باشد. هنگام ساخت فیلم، البته خودم هم چیزهای تازه‌ای را به فیلم‌نامه اضافه کردم. معمولاً وقتی فیلم‌نامه‌های دیگران را کار می‌کنم، حدود چهل درصد در آنها دست می‌برم. علت این تغییرات هم این است که قصه به آن چیزی تبدیل شود که خودم دوست دارم. در این حالت، ساخت آن برایم راحت‌تر است.»

نقش‌های اصلی فیلم را تعدادی از بازیگران مطرح این روزهای سینمای کمدی بازی می‌کنند. معیریان دلیل انتخاب آنها را برای حضور در فیلمش چنین توضیح می‌دهد: «از یک سو شناخت تماشاگران از بازیگران برایم مهم بود و از سوی دیگر، می‌خواستم که این بازیگران به شخصیت‌های قصه بخورند و به آنها نزدیک باشند. در عین حال، توانایی این بازیگران برای ارائه بهتر نقش هم مدنظرم بود. بازیگران فیلم کسانی هستند که تماشاچی امروزی آنها را خیلی خوب می‌شناسد. در کنار آن، این بازیگران توانستند به بهترین شکل ممکن نقش‌هایشان را ایفا کنند.»

معیریان در حالی کار ساخت « بستنی یخی» را به پایان رسانده که فیلم دیگر او، «شیر و عسل» همین روزها روی پرده سینماها خواهد رفت. وی قبل از این «کما»، «شارلاتان»، «چپ دست»، «آن که دریا می‌رود» و «احضار شدگان» را کارگردانی کرده است.