تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶

فریبا خانی: این جا صفحه 16 است که دیرزمانی جایگاه عددهای سرخوش و شیطانی بود که در نشریه دوچرخه می‌چرخیدند و این‌جا را متعلق به خودشان می‌دانستند

اول 8 شیطان پایش به این‌جا باز شد بعد16 آمد و بعد یک سنجاق قفلی که با 8 و 16 می ‌خواستند طرح‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کنند. بعد صفر کله گنده پیدایش شد و این‌گونه بود که 8 و 16 از دیدن او ناراحت بودند که چرا جای آنها را این صفر کله‌گنده گرفته است و حالا که قرار است صفحه‌ها به نوعی تغییر کنند، باید ببینیم که این اعداد چه بلایی بر سر گزارشگر نگون بخت می‌آورند.
به هر حال... گزارش امروز هم بی‌همراهی اعداد و سنجاق قفلی تهیه شد، چون آنها در نشریه نشسته بودند و به دوستانشان پیام کوتاه می‌فرستادند که در نشریه چه کار کنند بهتر است.

امروز: نمایشگاه «خیالی نگاران». این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر ادامه دارد.
در این نمایشگاه،260 نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقاشی پشت شیشه می‌بینیم.
در این نمایشگاه آثار هنرمندان قهوه‌خانه‌ای چون محمد مدبر، قوللر آقاسی، عباس بلوکی‌‌فر، حسن همدانی، محمد حمیدی، احمد خلیلی‌فر و هنرمندان معاصر: محمد فراهانی، علی‌اکبر لرنی و منصور وفایی به نمایش درآمده است.

حتماً می‌پرسید چرا اسم این نمایشگاه «خیالی‌نگاران» است. به خاطر این که در سبک قهوه‌خانه‌ای هنرمندان بدون داشتن مدل و از خیال خود نقاشی می‌کشند. نقاشان این سبک با توجه به داستان‌های مذهبی و بومی و ایرانی، تصویرگر داستان‌هایی هستند که
در قهوه‌خانه‌ها ، زورخانه‌ها و حسینیه‌ها توسط نقالان بازگو  می‌شد.
در واقع نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای تصویرگر اسطوره‌های دینی و ملی ما هستند و نقاشان با اخلاص و حسن نیت می‌خواستند آن وقایع فراموش نشوند.
این نقاشی‌ها  گاهی در پرده‌های بزرگ کشیده می‌شدند. به این پرده‌ها، پرده درویشی می‌گفتند.

در بخشی از نمایشگاه آثار بسیار قدیمی از نقاشی‌های پشت شیشه به نمایش در آمده است؛  آثاری که از دور قاجار به جا مانده و طرح‌های بسیار شادی از گل و مرغ دارد و بسیار جاندار است.
ما هم اکنون در این نمایشگاه‌ هستیم؛ نمایشگاهی که ما را به حادثه عاشورا و مظلومیت امام حسین‌ع و یارانش می‌برد.‌
ما به داستان‌های کهن ایران سفر می‌کنیم که با سادگی، با طرح‌های ساده و پیچیده به ما پیام می‌دهند.

در این نمایشگاه، تابلوهایی را می‌بینیم از عباس بلوکی‌فر که داستان ذبح حضرت اسماعیل‌ع را به تصویر کشیده است. با نقاشی حسن اسماعیلی به عاشورا می‌رسیم و با نقاشی قوللر آقاسی زندان دردناک موسی‌بن جعفرع را می‌بینیم. کیخسرو، هرمز، گودرز ، رهام و کشواد در بارگاه سلطنتی نشسته‌اند. این نقاشی دیگری از محمد مدبر است. با عباس بلوکی فر با قصه جوانمرد قصاب آشنا می‌شویم.
در این نمایشگاه با سیاوش از آتش عبور می‌کنیم.

در بخشی از نمایشگاه مستندی از زندگی محمد فراهانی به نمایش در می‌آید که در خانه کوچکش از نقش کشیدن‌هایش می‌گوید... او می‌گوید تعداد زیادی از نقاشان قهوه‌خانه‌ای باقی نمانده‌اند و این هنر دارد نابود می‌شود...کاش کسی به فکر این سبک باشد...
موزه هنرهای معاصر در تهران، خیابان کارگر، جنب پارک لاله واقع است. ساعت بازدید از این نمایشگاه 10 تا 19، غیر از روزهای تعطیل است.