تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۳

بعضی از آنها هنوز هم وجود دارند؛ گوشه کمدها افتاده‌اند، برق اولیه‌شان را از دست داده‌اند و به رنگ صورتی درآمده‌اند.

 این داستان تی‌شرت‌های ضدمورینیویی است که 4سال پیش بین هواداران بارسا توزیع شد. بعضی از  این تی‌شرت‌ها  ممکن است امشب با بازگشت سرمربی پرتغالی به نیوکمپ از کمدها خارج شوند تا بخشی از حساسیت این بازی را به تصویر بکشند.

روی این تی‌شرت‌ها به زبان کاتالانی نوشته شده:«ما تئاتر بازی نمی‌کنیم، ما گل می‌زنیم». این جمله پاسخی به اتهامات پرسروصدای مورینیو علیه مسی- در آن زمان نوجوان- بود که در بازی رفت در استمفوردبریج به قصد فریب داور شیرجه زد. مورینیو پس از پیروزی 3 بر یک هفته گذشته تیم‌اش در سن‌سیرو هم مدعی شد که بارسا جنبه باخت را ندارد ولی گواردیولا دوست ندارد در این مورد صحبت کند و می‌گوید:«من به این بازی‌ها کشیده نمی‌شوم». این درحالی است که پس از این شکست، گلایه‌های بارسایی‌ها فهرستی طولانی را تشکیل می‌داد. اینتر در سن‌سیرو توانست تنها دومین تیم اروپایی در این فصل باشد که 180دقیقه مقابل مسی بازی کرده و دروازه‌اش کمتر از 2بار باز شده. ولی بارسایی‌ها معتقدند استراتژی فریبکارانه مورینیو برای مهار هنرمندترین بازیکن حال حاضر جهان در بازی برگشت بی‌اثر خواهد بود.

به عقیده آنها، استبان کامبیاسو و تیاگو موتا، 2هافبک اهل آمریکای جنوبی اینتر در بازی رفت با بدجنسی مچ پاهای مسی را هدف قرار  می‌دادند. علاوه بر این میزبان اجازه داده بود چمن سن‌سیرو بلند شود و آن را خشک نگه‌داشته بود تا مانع پاس‌کاری روانی شود که شگرد مسی، ژاوی و سایر بازیکنان بارساست و درنهایت حریف را به زانو درمی‌آورد.

به عقیده اسپانیایی‌ها، حیله‌گری مورینیو حتی تا انتخاب مردانی که روی نیمکت اینتر نشسته بودند، پیش رفته بود. لوئیزفیگو، هافبک سابق اینتر و تیم ملی پرتغال که حالا وظیفه مدیر روابط بین‌الملل باشگاه ایتالیایی را دارد،کنار مورینیو روی نیمکت نشسته بود. فیگو معمولا در جایگاه می‌نشیند ولی او این‌بار با نشستن روی نیمکت فرصت داشت با داور چهارم که هموطنش بود، گپ بزند و گاهی به گواردیولا، همبازی سابقش لبخند بزند، در حالی‌که مورینیو بعد از نادیده گرفته شدن پنالتی بارسا از سوی داور،  رو به سرمربی بارسا نیشخند می‌زد.

آماده‌سازی مورینیو برای این بازی به قدری کامل بوده که می‌توان تصور کرد او نسبت به برش تک‌تک چمن‌های سن‌سیرو نقشه کشیده و همه  رفتارهای فیگو در کنار زمین را برنامه‌ریزی کرده. وسلی اسنایدر پس از بازی به خبرنگاران هلندی هموطنش گفت:«همه چیز باورنکردنی بود. ما 2ساعت بحث کاملا جدی در طول 2روز داشتیم، درباره اینکه چگونه باید نقاط قوت بارسا را خنثی کنیم. درپایان ما همه اطلاعاتی را که برای مهار ماشین آنها نیاز است  به دست آوردیم».

برخی از این اطلاعات در جریان تساوی بدون گل 2تیم در همین ورزشگاه در ماه سپتامبر جمع‌آوری شد. ولی بیشتر آن را می‌توان به بازی برگشت 2تیم در مرحله گروهی مربوط دانست که بارسلونا توانست به پیروزی 2بر صفر برسد؛ نتیجه‌ای که تیم میهمان را به خاطر اختلاف گل‌کم خوشحال کرده بود. در آن روز، بارسلونا توانست در 27دقیقه شروع بازی 2گل بزند و به مسی اجازه دهد روی نیمکت استراحت کند.

5ماه بعد، 9بازیکن از ترکیب اصلی همان تیم که این‌بار با اراده بیشتری به میدان‌آمده بودند، حتی وقتی یک گل عقب افتادند، حاضر نبودند بپذیرند که مالکیت کمتر توپ می‌تواند به معنی ناتوانی در جبران این نتیجه باشد. اسنایدر اضافه کرد:«ما حتی دراین مورد صحبت کردیم که اگر آنها جلو افتادند، چه کار باید بکنیم. می‌دانستیم که اگر همه فضاها را ببندیم می‌توانیم ‌آنها را شکست بدهیم، بنابراین وقتی عقب افتادیم هم روش بازی‌مان را تغییر ندادیم».

اسنایدر عقیده دارد که گل تساوی‌اش، نقطه عطف بازی بود. بعد از آن گل، اعصاب بازیکنان بارسا به هم ریخت. ژاوی که معمولا تنها به هنرنمایی‌اش در درون زمین فکر می‌کند، در مسیر رختکن جر و بحث تندی با مورینیو داشت و از عملکرد بن‌کرنسا، داور پرتغالی انتقاد کرد. مورینیو هم بلافاصله اشتباهات داور مسابقه به نفع بارسا و به ضرر  چلسی در بازی برگشت نیمه‌نهایی فصل گذشته را یادآوری کرد.

اما سایر بازیکنان بارسا هم با ژاوی هم عقیده بودند. دنی‌آلوز که در محوطه جریمه با تکل اسنایدر سرنگون شد، نه تنها صاحب پنالتی نشد بلکه اخطار هم گرفت. زلاتان که مقابل همبازیان سابق‌اش بازی می‌کرد، در پایان بازی اثر استوک‌های والتر ساموئل روی مچ پای متورمش  را به دیگران نشان می‌داد.

سرجیو بوسکتس  اما فقط می‌تواند درباره ضربه روحی‌ای که در این بازی متحمل شد، صحبت کند. بوسکتس در خط میانی بارسا نقش هافبک جنگنده و رابط را دارد، ولی در این بازی در پخش توپ موفق نبود و تحت تاثیر تیاگوموتا قرارداشت که چند سال قبل درست مثل بوسکتس، ‌یکی از محصولات آینده‌دار لاماسیا، آکادمی بارسلونا محسوب می‌شد. درعوض این شبی به یادماندنی برای موتا و سایر بارسایی‌های سابق بود که در اینتر بازی می‌کنند.

ساموئل اتوئو که تابستان سال گذشته از بارسا کنار گذاشته شد تا جا برای ابراهیموویچ بازشود، سازنده 2گل بود. ولی پیش از همه باید به موفقیت مورینیو به عنوان کمک مربی سال‌های دور بارسلونا اشاره کرد. او به عنوان سرمربی چلسی هم نبردهایی به یادماندنی با بارسا داشت تا تبدیل به چهره‌ای منفور در نیوکمپ شود. این یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که لاپورتا تصمیم گرفت به جای رایکارد از گواردیولای جوان استفاده کند تا مورینیو. تیم گواردیولا فصل قبل توانست فاتح 6 جام شود و از آن زمان ناکامی‌های انگشت‌شماری داشته تا لاپورتا به انتخابش ببالد، ولی مورینیو پس از 90 دقیقه به یادماندنی در سن‌سیرو در آستانه حذف این تیم از صحنه اروپا قراردارد. آیا او می‌تواند؟

ساندی تایمز- 25آوریل