گروه بین‌الملل: پارلمان اوکراین صحنه درگیری موافقان و مخالفان روسیه بود.

نمایندگان پارلمان اوکراین توافقنامه ادامه حضور نیروی دریایی روسیه در این کشور تا سال 2042 را تصویب کردند‌ اما بلافاصله بعد از اعلام رای نهایی و تصویب این طرح، مخالفان با پرتاب بمب دودزا به صحن داخلی پارلمان و همچنین پرتاب تخم مرغ به این موضوع اعتراض کردند.وقتی نمایندگان پارلمان اوکراین مشغول بررسی این توافقنامه بودند، هزاران معترض در بیرون از پارلمان تظاهرات کردند‌ اما ائتلافی که در انتخابات اخیر اوکراین پیروز شد و رئیس‌جمهور این کشور که نزدیک به روسیه است، از تمدید این توافقنامه حمایت می‌کرد و سرانجام هم آن را به تصویب رساند.

پس از تصویب این توافق،  مخالفان به سوی ولادیمیر لیتوین، رئیس پارلمان اوکراین تخم مرغ و بمب‌های دودزا پرتاب کردند و رئیس پارلمان نیز مجبور شد زیر چتر پناه بگیرد.ملی گرایان اوکراین به رهبری یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق و ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهور سابق این کشور از ادامه حضور ناوگان دریایی روسیه در خاک اوکراین به‌عنوان خیانت به منافع ملی اوکراین یاد کردند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این توافقنامه با 236 رای (10 رای بیشتر از حداقل رای لازم برای تصویب) به تصویب رسید.  ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور جدید اوکراین در ازای کاهش 30 درصدی بهای گاز روسیه به اوکراین پذیرفت که با این توافقنامه موافقت کند.

روسیه همچنین به اوکراین وعده کمک‌های هسته‌ای داده‌است. پس از به قدرت رسیدن یانوکوویچ، وی آشکارا اعلام کرد که خواهان بهبود چشمگیر روابط با روسیه است. مخالفان یانوکوویچ اعلام کردند که وی مغایر با قانون اساسی عمل می‌کند.

ناوگان دریایی روسیه از قرن 18 در اوکراین حضور داشته است. این ناوگان 16200 نیرو و 40 کشتی دارد. کشتی‌های این ناوگان در جریان جنگ سال 2008 روسیه و گرجستان، به حالت آماده باش درآمده‌بودند.

اوکراین در سال‌های اخیر همواره عرصه کشمکش طرفداران روسیه و غرب بوده‌است. این کشمکش حتی بعد از به قدرت رسیدن طرفداران روسیه در انتخابات اخیر کیف هم به پایان نرسیده‌است.