تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱

علی شاکری: در دور برگشت مرحله دوم پلی‌آف لیگ‌برتر والیبال ایران امروز 2بازی حساس، در امتداد سواحل‌خزر در شمال کشور و در شهرهای آمل و رشت برگزار می‌شود.

 احتمال اینکه تکلیف فینالیست‌‌های این فصل در بازی‌های امروز مشخص شود زیاد است و تنها در صورتی که پیکان و سایپا فاتحین بازی رفت امروز بازنده شوند باید منتظر سرنوشت فینالیست‌‌ها در روز چهارشنبه هفته‌جاری بود.

آنچه رقابت‌های این فصل لیگ برتر را باوجود همه حاشیه‌های پیرامونش متمایز با دوره‌های قبل کرده بدون تردید به ظهور مدعیان جدید و رقابت داغشان با مدعیان قدیمی برمی‌گردد. کاله مازندران و داماش گیلان با سابقه‌ای کوتاه در تیم‌داری خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد توانستند خود را وارد حریم مدعیان سنتی سال‌های اخیر یعنی پیکان و سایپا کنند. حالا برای دو تیم قدیمی و باسابقه چاره‌ای جز مقابله همه‌جانبه و حیثیتی در بازی‌های سرنوشت‌ساز پیش رو نمانده تا بلکه بتوانند همانند سال‌های پیش با هموارکردن راه صعود، یک‌بار دیگر برگزارکننده فینال سنتی همیشگی باشند. در این بین کاله و داماش به عنوان قدرت‌های جدید تلاش‌ می‌کنند با برهم‌زدن معادلات و سنت‌شکنی، مانع از چنین اتفاقی شوند. باید دید در نهایت درتقابل مدعیان جدید و قدیم لیگ برتر والیبال کدام‌یک پیروز خواهند شد. نگاهی داریم به دو بازی امروز .

کاله – پیکان بازی در سکوت

برخورد کاله و پیکان در جدول دوره‌ای برنده نداشت و هرکدام با برنده‌شدن در یک بازی مساوی شدند. نکته جالب در مصاف دو تیم، برتری هرکدام از آنان در خانه حریف بود. کاله درست در روزهایی که پیکان پس از بازگشت از مسابقات باشگاه‌های جهان شرایط خوبی نداشت توانست در تهران این تیم را با برتری قابل‌توجه 3بریک مغلوب کند. پیکان هم درست در بهترین روزهایش که شکل یک تیم قدرتمند را به خود گرفته بود در آمل و پیش چشمان 5هزارتماشاگر، با پیروزی 3بر2 از زمین خارج شد. در بازی رفت دو تیم در خانه والیبال، این پیکان بود که با تاکتیک پذیری بهتر و بازی هدفمند به برد دومش رسید. اما بازی چهارم دو تیم حکایت دیگری دارد و شکست، مترادف با افتادن از کورس قهرمانی و نرسیدن به باشگاه‌های آسیاست.

اگر فدراسیون والیبال و سازمان لیگ محرومیت بازی بدون تماشاگر را لغو کرده باشند، پیکان یکی از دشوارترین بازی‌های این فصلش را تجربه خواهد کرد و اگر موضوع محرومیت همچنان پابرجا مانده باشد آن‌وقت دو تیم در میدانی بدون هیاهو و سکوت محض با تمرکز بیشتر تنها می‌توانند به داشته‌های فنی خود اکتفا کنند.

تداعی خاطرات صنام و پیکان

در جمع نفرات دو تیم، بازی امروز برای شریعتی و امیر حسینی تداعی‌‌کننده رقابت داغ بین صنام و پیکان در سال‌های نه‌چندان دور است؛ هنگامی که این دوپاسور هم‌دوره در تیم ملی در ترکیب دو تیم پیکان و صنام طراحان اصلی به شمار می‌رفتند و هنوز هم با وجود دورشدن از تیم ملی همان نقش را با تجربه بیشتر ایفا می‌کنند. در بازی رفت نیمه نهایی امیر حسینی برتری خود را به رخ شریعتی کشید و امروز باید منتظر ماند و دید کدامیک بهتر عمل خواهند کرد.

در ارزیابی نفرات دو تیم این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که کاله باوجود در اختیار داشتن عادل غلامی،‌ مهران زارع  و مهدی رنجبر در پست سرعتی در قیاس با پیکان که محمد موسوی و حسام بخششی را به عنوان دویار ملی‌پوش دارد از موقعیت ضعیف‌تری برخوردار است ولی در بخش‌های دیگر از پاسور گرفته تا بازیکن پشت خط‌زن و قدرتی کاله نه‌تنها چیزی از پیکان کمتر ندارد بلکه با پیوستن ریکاردوی آرژانتینی به دنبال عبور از پیکان همانند بازی با پتروشیمی است. صحبت‌های مصطفی کارخانه پس از 2شکست پیاپی این تیم برابر کاله بسیار قابل تعمق بود؛ «یکی از دلایل اصلی 2باخت ما، حضور بازیکن آرژانتینی و اضافه شدن او به جمع دیگر نفرات کاله بود. ریکاردو همه‌ معادلات و پیش‌بینی‌های ما را به هم ریخت.»

نیمی از تیم‌ ملی مقابل نیمی دیگر

داماش و سایپا همانند کاله و پیکان در جدول دوره‌ای هرکدام با یک بردو یک باخت برابر هم با این تفاوت مساوی شدند که داماش در خانه از سد سایپا گذشت و سایپا هم در تهران چنین سرنوشتی را برای داماش رقم زد. جدال این دو تیم را بدون 2بازیکن خارجی آنان باید تقابل نیمی از تیم ملی به سرمربیگری  سرمربی تیم ملی در برابر نیمی دیگر قلمداد کرد.
در بازی رفت سایپا اجازه هرگونه خودنمایی را از داماش گرفت و شکست سنگینی را به این تیم تحمیل کرد. بیشترین اعضای تیم ملی فعلی در ترکیب این دو تیم به چشم می‌خورند.

علیرضا نادی، آرش کشاورزی، مهدی مهدوی، احمد بابایی، مجتبی عطار و علیرضا جدیدی با حسین معدنی در این فصل در کنار ملوشف و گاردیناروف - 2ملی‌پوش بلغاری- چهره یک تیم مدعی را به داماش بخشیده‌اند که دومین سال حضورش را در لیگ برتر تجربه می‌کند.
 در آن سوی میدان نیز سایپا با فرید صائبی و ملی‌پوشانی  چون سعید معروف، فرهاد نظری‌افشار، محسن عندلیب، جواد محمدی‌نژاد و پوریا فیاضی در کنار ملی‌پوشان سابق- حامد رضایی، محمد سلیمانی، حمید جعفری و فرهاد ظریف - و 2بازیکن بلغاری و کوبایی به‌نام‌های ایوگنی ایوانوف و دنیس آنجلو به دنبال باطل‌کردن طلسم ناکامی‌های سالیان اخیرش در دستیابی به‌عنوان قهرمانی است.