گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برطرف شدن موانع عرضه سهام شرکت‌های ملی مس و فولاد مبارکه تا دو هفته آینده خبر می‌دهد.

طبق اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی قرار است، عرضه سهام دولتی از 22 آذرماه، بدون دو شرکت مس و فولاد مبارکه آغاز شود. در این میان علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس تأکید کرد: سهام  3 شرکت دولتی مشمول اصل  44 قانون اساسی تا یک ماه آینده در بورس عرضه می‌شود.
علی صالح‌آبادی افزود: به احتمال زیاد سهام شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو که یکی از شرکت‌های تابعه سازمان گسترش است تا پایان این هفته در بورس عرضه خواهد شد و در دو هفته آینده نیز برای شرکت‌های فولاد مبارکه و صنایع ملی مس ایران برنامه داریم که ایرادات وارد بر آنها رفع شده است.
وی درباره احتمال بازنگری در تابلوی غیر رسمی و نقدهایی که در این باره وجود دارد تصریح کرد: این تابلو مراحل اولیه کار خود را می‌گذراند و ایرادات آن در ضمن کار مشخص می‌شود اما به هر حال شرکت‌هایی که به این تابلو منتقل شده‌اند زیان‌ده بوده‌اند. هر کس نقدی در این زمینه دارد ارائه کند و اگر نقدها منصفانه و وارد باشد و راهکار و پیشنهاد مناسبی هم موجود باشد از آن استقبال می‌کنیم. البته  ادامه حیات تابلوی چهارم به تصمیم شورای‌عالی بورس بستگی دارد ولی تا این لحظه فعالیت این تابلو تا پایان سال 85 قطعی شده است.
شرکت‌های نفتی
رئیس ستاد اصل‌ 44 قانون‌ اساسی‌ در شرکت‌ ملی‌ نفت‌ ایران‌ هم با تاکید براینکه‌ شرکت‌های‌ قابل‌ واگذاری‌ باید سودآور باشند اعلام‌ کرد سال‌ 86 سال ‌آماده‌ سازی‌ طرح‌های‌ واگذاری‌ وزارت‌ نفت‌ تعیین‌ شده‌ است.
‌علی‌ کاردر در مصاحبه‌ با واحد مرکزی‌ خبر با بیان‌ اینکه‌ در صنعت‌ نفت‌ بخش‌‌های‌ بالادستی‌ در اختیار دولت‌ باقی‌ می‌‌ماند گفت:‌ در این‌ بخش‌ که‌ شامل‌ شرکت‌های‌ تولید و بهره‌‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌ و گاز است‌ هیچ‌گونه‌ واگذاری‌ صورت‌ نمی‌گیرد اما بخش‌ پایین‌ دستی‌ شامل‌پتروشیمی‌، گاز‌رسانی‌‌های‌ استانی‌ و پالایشگاه‌های‌ نفت‌ و گاز طبق‌ بند «ج‌» سیاست‌های‌ کلی‌ اصل‌ 44 قانون‌ اساسی‌ قابل‌ واگذاری‌ در بخش‌ خصوصی‌ است.
وی‌ تصریح‌ کرد با توجه‌ به‌ اینکه‌ مجتمع‌های‌ پتروشیمی‌ مدت‌هاست‌ با حضور در بورس‌ زمینه‌ واگذاری‌ را دارند احتمالاً این‌ بخش‌ پیشقراول‌ واگذاری‌ خواهد بود و سپس‌ به‌ دیگر بخش‌هایی‌ که‌ توانایی‌ واگذاری‌ رادارند نوبت‌ خواهد رسید.
کاردر با اشاره‌ به‌ تغییر ساختار وزارت‌ نفت‌ گفت:‌ واگذاری‌‌ها در این‌ وزارتخانه‌ براساس‌ این‌ تغییرات‌ و در چارچوب‌ ساختار جدید شرکت‌های‌ زیرمجموعه آن‌ اجرا خواهد شد.
نشریه برنامه هم به نقل از حسن خوشپورـ مدیرکل دفتر هماهنگی امور شرکت‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد: طبق سیاست‌های اعلام شده در مورد واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی مشمول عناوین صدر اصل 44 قانون اساسی، 80 درصد سهام بنگاه‌های مزبور واگذار می‌شود و 20 درصد در بخش دولتی باقی خواهد ماند.
خوشپور به روش واگذاری سهام شرکت‌های دولتی اشاره کرد و گفت: از ابتدای اجرای برنامه خصوصی‌سازی در اقتصاد کشور، به دلیل نزدیک بودن ویژگی‌های بورس به شرایط بازار رقابت کامل، استفاده از این بازار در واگذاری سهام در اولویت قرار داشته است. مجریان و نهادهای دیگر امر واگذاری از یک سو، سرمایه‌گذاران و خریداران سهام از سوی دیگر و همچنین نهادهای نظارتی ذی‌ربط، واگذاری سهام از طریق بورس را سالم‌تر و شفاف‌ترین روش واگذاری مدنظر قرار داده‌اند.