همشهری آنلاین: سرانجام فیفا با پیگیری‌های فدراسیون فوتبال موافقت خود با حضور تیم فوتبال بانوان نوجوانان ایران با پوشش اسلامی در المپیک را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حذف تیم فوتبال بانوان زیر 15 سال ایران از رقابت‌های المپیک سنگاپور در حالی رخ داد که این تیم از سوی کمیته برگزاری رقابت‌ها انتخاب نشد و تیم ملی نوجوانان سنگاپور برای این رقابت‌ها از سوی فیفا به دلیل میزبانی انتخاب شد.

با حذف تیم ملی دختران ایران ، فدراسیون فوتبال به تلاش و تکاپو افتاد تا با رایزنی‌های بین‌المللی در سطح کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا مانع از حذف دختران فوتبالیست ایرانی شود. تلاش‌های کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران به همراه پیگیری‌های کمیته ملی المپیک به نتیجه رسید تا فیفا در نامه‌ای که روز جمعه (10 اردیبهشت) به کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ارسال شد، اعلام کند که تیم فوتبال زیر 15 سال ایران برای حضور در المپیک سنگاپور مشکلی ندارد.

*چه اتفاقاتی افتاد؟

فیفا روز 21 اکتبر 2009 در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند که حضور تیم دختران ایران در این رقابت‌ها به دلیل داشتن حجاب و سرپیچی از قانون چهار بازی در فیفا ممکن نیست. فدراسیون فوتبال ایران در خلال کنگره بین‌المللی علم و فوتبال که با حضور محمد بن همام، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه بود در نامه‌ای رسمی به بن همام که عضو کمیته اجرایی فیفا هم هست رسما اعتراض خود را اعلام کرد؛ اما در نهایت در جلسه کمیته اجرایی حضور ایران تایید نشد.

پس از محرومیت فوتبال دختران زیر 15 سال، علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال و امید جمالی، عضو کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در روز 14 آوریل 2010 (25 فرودین 89)به مقر فیفا در سوئیس می‌روند و مذاکراتی در این باره با سپ بلاتر، رئیس فیفا و جرومه والکه، دبیرکل فیفا انجام می‌دهند و هر دو مقام بلندپایه فیفا تایید می‌کنند که به دنبال توسعه فوتبال در جهان هستند و روی توسعه فوتبال بانوان در جهان تاکید می‌کنند و موافق سرخوردگی دختران ایران به خاطر عدم راهیابی به المپیک سنگاپور نیستند.

در نهایت در بازگشت آنها از سوئیس، 17 آوریل 2010 ( 28 فروردین 89) نامه‌ای درباره نحوه پوشش دختران ایران تنظیم می‌شود و همچنین عکس و فیلم پوشش جدید دختران ایران به همراه تمامی فاکتورهایی که قانون چهار را راعایت کند به فیفا فرستاده می‌شود. علاوه بر این نکات در این نامه به فیفا تاکید می‌شود که احترام مسلمانان جهان حفظ شود و با توجه به کشورهای مسلمان جهان که تیم‌های ملی بانوان هم دارند این فاکتور مهم در نظر گرفته شود.