گروه اقتصادی : در سه ماهه اول سال جاری وزیر مسکن و شهرسازی در خبری به صراحت اعلام کرد که در شش ماهه دوم امسال بازار مسکن از رکود خارج می‌شود.

همچنین حدود 2 ماه قبل نیز محمد سعیدی کیا باز در خبری دیگر اعلام کرد که اگر دولت
ظرف چند سال ، اقدام به ساخت سالانه 50 هزار واحد استیجاری کند، طی چندین سال آینده عرضه و تقاضای مسکن متعادل خواهد ‌شد.
در همین زمینه رئیس اتحادیه املاک تهران  در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا بازار مسکن به گفته وزیر مسکن از رکود خارج شده است ، اظهار کرد: بازار مسکن زمانی می‌تواند از رکود خارج شود که در امر ساخت و ساز آنقدر تولید داشته باشیم و پروژه‌های شاخصی هم داشته باشیم تا بتوانیم به نیاز موجود در این بازار پاسخ دهیم.
مصطفی قلی خسروی افزود: هم‌اکنون ساخت و ساز موجود در کشور در حد معمولی است ، اما در کنار آن با اعلام مکرر اخباری که هنوز اجرایی هم نشده‌اند به نوعی زمینه افزایش بهای سایر اقلام را هم  فراهم می‌کنیم.
به گفته وی ، وقتی بحث بنزین مطرح می‌شود یا بحث افزایش حقوق بازنشستگان با وجود آنکه تا اجرایی شدن این امور فاصله داریم ، اما ناخودآگاه بهای مصالح ساختمانی که با خودرو باید حمل شوند و دستمزدها افزایش می‌یابند. به عبارت دیگر با این روند زمینه را برای سودجویی عده‌ای فراهم می‌کنیم ، حال آنکه باید تنها وقتی که کاری اجرایی شد آن را اعلام کنیم.وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر میزان افزایش بهای مسکن در شش ماهه اول امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته گفت: طی مدت ذکر شده شاهد افزایش 15 تا 20 درصدی بهای مسکن بوده‌ایم که 10 درصد آن شاخص بانک مرکزی است.
رئیس اتحادیه املاک افزود: در شش ماهه دوم سال جاری با توجه به آنکه روند کار فصلی بهبود می‌یابد باز هم بهای مسکن معادل 7 تا 8 درصد بالا رفته است ، اما خرید و فروش در حدی نیست که بتوان گفت این بازار از رکود خارج شده است.
 توان خرید مردم جهت تهیه مسکن پایین است
در عین حال عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی هم در این رابطه به همشهری اظهار کرد: علت اصلی ادامه روند رکود بازار مسکن در سال جاری ، به  پایین بودن قدرت خرید مردم در کنار نوسانات شدید اقتصادی کشور مربوط می‌شود. چنانچه با آنکه تاکنون تورم مصالح ساختمانی را در حد بالایی داشته‌ایم ، اما  سازندگان قیمت‌ها را در حد معقولی نگاه داشتند ، ولی عدم توان خرید مردم منجر به کمبود تقاضا در این بخش  و رکود نسبی در صنعت ساختمان شد.
جواد خوانساری گفت: زمانی که اوضاع اقتصادی کشور در شرایطی باشد که مردم از درآمد مناسب برخوردار نباشند و توان محدودی داشته باشند، بخش صنعت با کمبود تقاضا روبه‌رو می‌شود و در این شرایط بازار در رکود به سر می‌برد و دیگر سرمایه‌گذاران  به ندرت در این شرایط اقدام به سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
 سیاست‌های دولت برای رفع رکود از بازار مسکن کافی نیست
همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره به همشهری گفت: سیاست‌های دولت در بخش مسکن کمبودها را نمی‌تواند جبران ‌کند.
علی‌اکبر آقایی اظهار کرد: سیاست‌های فعلی دولت نمی‌تواند کمبودهای این بخش را جبران کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: باید پذیرفت که مشکل عمران شهری و مسکن یک مشکل اقتصادی است و سیاست‌های عمران شهرها و روستاها به طور همزمان می‌تواند ما را در اتخاذ تصمیم‌های مناسب کمک کند.