گروه بین‌الملل: 2 هفته بعد از برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی عراق و درحالی‌که رقابت نزدیک 2 ائتلاف به رهبری نخست‌وزیران فعلی و پیشین، روند تشکیل دولت جدید را با بن‌بست جدی رو‌به‌رو کرده‌بود

سه‌شنبه شب خبری از توافق 2 گروه شیعه قدرتمند عراقی منتشر شد.  منابع خبری نزدیک به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری ابراهیم جعفری  اعلام کردند که برای هم‌پیمان شدن با هم در پارلمان آینده عراق توافق کرده‌اند.

این خبر در کنفرانس رسانه‌ای با حضور برخی سران 2 ائتلاف ازجمله احمد چلبی، نصار الربیعی، ‌خالد العطیه، حسن السنید و علی الادیب ‌ سه‌شنبه شب به‌طور رسمی اعلام شد.این ائتلاف 2 گروه عمده شیعی گام مهمی در مسیر تشکیل دولت جدید عراق خواهد بود.

در هفته‌های اخیر و بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، گروه‌های پیروز انتخابات ساعت‌ها با یکدیگر برای رسیدن به توافق و تشکیل ائتلاف گفت‌وگو کردند‌ اما تا‌کنون هیچ توافقی به دست نیامده‌ بود. این نخستین بار است که 2 گروه برای ائتلاف با یکدیگر توافق کرده‌اند.

ائتلاف دولت قانون در انتخابات،89 کرسی و ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی 91 کرسی را به دست آوردند. ائتلاف ملی با حضور عمار حکیم و همچنین مقتدی صدر، 70 کرسی پارلمان را به‌دست آورده است.

در هفته‌های اخیر در ابتدا مذاکراتی میان ائتلاف دولت قانون و شیعیان ائتلاف ملی برگزار شد که به‌دلیل مخالفت شدید مقتدی‌صدر با نخست‌وزیری مالکی،  این مذاکرات به نتیجه نرسید.

سپس گزارش‌هایی درباره احتمال دیدار و مذاکره میان علاوی و مالکی منتشر شد. آمریکا میانجی و مشوق اصلی این مذاکرات بود‌ اما چنین دیداری برگزار نشد. سرانجام سه‌شنبه شب اعلام شد که مالکی و حکیم برای هم‌پیمانی در پارلمان آینده عراق با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. مجموع کرسی‌های این دو گروه در پارلمان عراق 159 عدد خواهد بود که این رقم تا به دست آوردن نیمی از 325 کرسی پارلمان عراق 4 کرسی کم دارد.

اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کردها با 57 کرسی که در پارلمان به دست آورده‌اند به ائتلاف شیعیان نزدیک شده و آن وقت تشکیل دولت جدید عراق ممکن می‌شود. البته کردها برای تشکیل چنین ائتلافی امتیازات خود را هم طلب می‌کنند. از جمله این امتیازات، به دست آوردن خودمختاری بیشتر در شمال عراق است.

دو طرف بر سر اینکه چه کسی نخست‌وزیر خواهد شد توافقی نکرده‌اند. اما در فهرست نامزدهایی که برای سمت نخست‌وزیری آینده عراق مطرح است، 3 نام بیشتر از دیگران شنیده می‌شود. این سه  نفر نوری مالکی، ابراهیم جعفری و محمد جعفر صدر هستند. از میان این سه تن، نام محمدجعفر صدر که از فرزندان آیت‌الله محمدباقرصدر است بیش از دیگران مطرح می‌شود.

او که از بستگان مقتدی‌صدر است، از فهرست نوری‌مالکی وارد پارلمان عراق شده‌است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که هر دو ائتلاف دولت قانون و ملی،  روی او نظر مساعد دارند.
با این حال مقامات هر دو ائتلاف گفته‌اند که بحث درباره نخست‌وزیر پیشنهادی 2 یا 3 هفته دیگر انجام می‌شود.

خبر هم‌پیمانی 2 ائتلاف بزرگ شیعه عراق در حالی اعلام شده که هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور رسما تایید نشده‌است. بازشماری آرای بغداد که به درخواست گروه‌های مختلف و از جمله شخص مالکی انجام می‌شود، از روز دوشنبه آغاز شده و 2 هفته طول می‌کشد. از سوی دیگر ابطال آرای بعضی از نامزدهای سنی که به طرفداری از حزب بعث متهم هستند و در فهرست العراقیه بوده‌اند، ممکن است نتیجه نهایی آرا را دچار تغییراتی کند.

در همین حال ائتلاف العراقیه به رهبری ایادعلاوی  اعلام کرد که تشکیل دولت با حضور 2 ائتلاف دولت قانون و ملی، باعث بازگشت خشونت و ناآرامی به عراق خواهد شد. ‌به‌نظر می‌رسد با اعلام نزدیکی 2 ائتلاف بزرگ شیعه، روند تشکیل دولت جدید عراق یک گام بزرگ به پایان خود نزدیک شده‌باشد.