گروه شهری: کارشناسان و استادان دانشگاه، انتخاب شهردار توسط مردم را یکی از جدیدترین شیوه‌های مدیریت شهر می‌دانند

که کارایی مدیریت شهری را افزایش می‌دهد و در حال گسترش در شهرهای جهان است.

دکتر سیدموسی پورموسوی،  مشاور شهردار تهران و استاد دانشگاه درباره شیوه‌های مدیریت شهرها به همشهری گفت: در دنیا 3 شیوه انتخاب شهردار و اداره شهر وجود دارد. در شیوه اول که کمیسیونری است مردم تعدادی افراد با صلاحیت را برای اداره شهر انتخاب می‌کنند و آن افراد یکی را از میان خودشان به‌عنوان شهردار برمی‌گزینند که البته دیگر منتخبان مردم نیز به‌عنوان معاون و دستیار،  شهردار منتخب را کمک می‌کنند.

وی افزود: در شیوه دوم که اصطلاحا شورا شهردار نامیده می‌شود مردم در 2انتخاب جدا عده‌ای را برای سمت شورای شهر و یک نفر دیگر را برای شهرداری انتخاب می‌کنند. این دو روش در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان اجرایی شده است.

شیوه سوم نیز شورا مدیر شهر است که این روش در کشور ما از سال 77 اجرایی شده و مردم افرادی را به‌عنوان شورای شهر انتخاب می‌کنند تا آنها یک نفر را برای سمت شهرداری انتخاب کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که این شیوه در کلانشهرها که از حساسیت بالایی برخوردارند باید متفاوت باشد، چراکه در کلانشهرها مسائل پیچیده‌ای وجود دارد. پورموسوی در ادامه ضمن اشاره به مزیت‌های انتخاب شهردار توسط مردم گفت: اگر اعضای شورای شهر کار انتخاب شهردار را به مردم واگذار کنند انتخاب بهتری روی خواهد داد .

او در ادامه افزود: البته برای رسیدن به این منظور باید اصلاحاتی نیز در قانون شوراها ایجاد شود و پس از تایید، ساز و کارها در ساختار اجرایی پدید بیاید.غلامرضا کاظمیان دیگر کارشناس امور شهری و استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: شهرداری که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود هم پاسخگوی شوراست و هم پاسخگوی مردم و البته چون منتخب مستقیم مردم است از وجهه بالای سیاسی هم برخوردار است که این امر موجب می‌شود بین کنشگران شهری نیز از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: در شهرهای بزرگ، شهردار رئیس شهرداری است اما باید با سازمان‌های دیگر نیز در تعامل باشد و این امر مستلزم این است که از پشتیبانی مردم برخوردار باشد. انتخاب مردم موجب می‌شود که نهادهای دیگر هم پاسخگو باشند و همین امر افزایش وجهه شورای شهر را هم به‌دنبال دارد.