تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱

گروه ادب و هنر- عباس ثابتی‌راد: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی امروز به ایستگاه آخر می‌رسد.

امروز ساعت 18 مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار وحدت با حضور هنرمندانی چون حمید سمندریان، هما روستا، داوود رشیدی، بهروز غریب‌پور، قطب‌الدین صادقی و محمد یعقوبی برگزار می‌شود.

در این مراسم از علیرضا نادری، عطاالله کوپال و محمد باقر قهرمانی به‌دلیل فعالیت‌های اثرگذارشان در حوزه تئاتر دانشگاه تجلیل خواهد شد. سیزدهمین جشنواره بین‌المللی دانشگاهی کشور در حالی برگزار شد که نقد و نظر از سوی بسیاری از فعالان عرصه تئاتر فضایی مناسب برای بزرگ‌ترین اتفاق دانشجویی در عرصه تئاتر کشور فراهم آورده بود.

بسیاری از اهالی تئاتر معتقد بودند که این دوره به‌رغم فعالیت‌های چشمگیر و ورود بخش‌های تازه به این جشنواره که از نقاط قوت این دوره بود، نحوه برگزاری راه را برای تجربه‌گرایی و خلاقیت دانشجویان بسته بود و کمتر شاهد ایده‌های نو و تحرک جدی دانشجویان در عرصه تئاتر بودند. از سویی روز گذشته دبیر‌خانه این جشنواره با معرفی نامزدهای مختلف این جشنواره در بخش‌های متفاوت آخرین گام‌های جشنواره سیزدهم را برداشت.

نامزدهای برگزیدگان

نامزدهای بخش دانشجویان غیرتئاتری جشنواره تئاتر دانشگاهی از سوی هیات داوران این بخش که متشکل از حسین مسافر آستانه، مهدی حامد سقائیان و مهدی مکاری اعلام شد.

در این بخش 3نامزد در رشته موسیقی و 3نامزد در بخش طراحی لباس و 6 نامزد در بخش طراحی صحنه معرفی شدند. در بخش بازیگری نیز 7 بازیگر زن و 7 بازیگر مرد معرفی شدند.

همچنین فتح‌الله نیازی برای نمایش‌‌‌ «همیشه همه چیز یک جور نیست»، اکرم یوسفی برای نمایش «سه ساعت بین دو پرواز»، سجاد حسینی برای «ترس و نکبت رایش سوم»، فرزاد امینی نیز برای کار «مکبث»، ایمان رمضانی و مهرداد بوزچلو برای«سرناد» و مهدی آگاهی نیز برای«لابیرنت» نامزدهای بخش بهترین کارگردانی شدند.

نمایش‌ خیابانی

اصغر همت، منیژه‌ محامدی، امیر دژاکام نیز داوری بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر دانشگاهی را به‌عهده داشتند. نامزدهای این بخش با 3گرایش «متن‌و‌ایده»، «کارگردانی» و «بازیگری» معرفی شدند.

در بخش طرح و ایده4 نمایش از دانشگاه علمی کاربردی گیلان، دانشگاه آزاد گیلان، دانشگاه آزاد همدان و دانشگاه آزاد مسجدسلیمان به‌عنوان نامزد اصلی معرفی شدند.

در بخش بازیگری نیز 6 بازیگر نامزد شدند. از  جمله رضا جوشنی برای نمایش کسی برای کلاغ‌ها دانه نمی‌ریزد، آرش ساربان برای نمایش چیزی شبیه توهم و حیدر رضایی برای نمایش تئاتر خیابانی نامزدهای بخش کارگردانی بخش تئاتر خیابانی شدند.

ایستگاه آخر جشنواره سیزدهم

جشنواره سیزدهم در حالی به ایستگاه آخر نزدیک‌ می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر در مورد شیوه برگزاری آن بسیار اظهارنظر کرده‌اند. به زعم بسیاری از فعالان عرصه تئاتر این جشنواره اگرچه در جست‌وجوی استعدادهای جدید در عرصه تئاتر است اما به‌دلیل ساختار کلی برگزاری این جشنواره فرصت خلاقیت، نوآوری و جسارت را از دانشجویان تئاتر می‌گیرد.

این در حالی است که تئاتر دانشجویی به‌دلیل تجربه‌گرا بودن و هم‌آمیزی دانش و تجربه می‌تواند محل ظهور استعدادهای بسیاری باشد.زنگ پایان جشنواره سیزدهم به صدا در آمد بدون آنکه چهره‌ای شاخص در آن خودی نشان دهد و کمتر عرصه تجربه و خلاقیت بود.