تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۱

ترجمه کیکاووس زیاری : تهیه‌کنندگان مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» در کمپانی والت‌دیزنی قصد دارند قسمت چهارم آن را تا حد امکان کم‌خرج بسازند و به همین منظور، در حال کاهش هزینه‌های تولید آن هستند.

تازه‌ترین قسمت این مجموعه فیلم قرار است با نام «دزدان دریایی کارائیب/ روی امواج بیگانه» جلوی دوربین برود. بحث تولید فیلم از حدود 2سال قبل مطرح بوده است ولی به دلایل مختلف کار تولید آن به تعویق افتاده است.

حالا خبر می‌رسد که بحران اقتصادی بین‌المللی 2 سال قبل  (که از منطقه وال‌استریت شروع شد) تأثیر خود را روی این پروژه موفق و پولساز سینمایی نیز گذاشته است. لس‌آنجلس تایمز در یک خبر اختصاصی گفت که تهیه‌کنندگان فیلم یک بحث جدی را قبل از شروع فیلمبرداری آن شروع کرده‌اند که محور آن کاهش هزینه‌های تولید در سطح وسیع و قطع تمام جوانب غیرضروری این فیلم است. جوی بروکهایمر، تهیه‌کننده و فیلمساز نام‌آشنای سینما، سرمایه‌گذار اصلی دزدان دریایی کارائیب4 است. او می‌گوید: «دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم پول اضافی و بی‌مورد روی این فیلم خرج کنیم».

قرار است کلید فیلمبرداری چهارمین قسمت این کمدی اکشن ماجراجویانه چهاردهم ماه ژوئن زده شود. با آنکه کمپانی والت‌دیزنی قصد دارد فیلم را با کاهش هزینه‌های غیرضروری جلوی دوربین ببرد، هنوز هم هزینه تولید آن حدود 200میلیون دلار است! این رقم هزینه تولید، حدود یک‌سوم کمتر از هزینه تولید قسمت سوم آن است.

با کاهش هزینه‌های تولید دزدان دریایی کارائیب4، از یک‌سو در زمان فیلمبرداری صرفه‌جویی می‌شود و از سوی دیگر، جلوه‌های تصویری کمتری در آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تد الیوت و تری ‌رسیو-  فیلمنامه‌نویسان فیلم- می‌گویند کمپانی والت‌دیزنی از آنها خواسته فیلمنامه‌ای بنویسند که در آن کاراکتر جک ‌اسپارو (با بازی جانی‌دپ) بیشتر از آنکه روی آب دریا به ماجراجویی بپردازد، در خشکی دست به اینجور عملیات بزند. از آنجا که فیلمبرداری روی آب دریا هزینه‌های کلانی را می‌طلبد، کار گروه سازنده روی خشکی با هزینه کمتری همراه خواهد بود.

در همین حال برای کاهش هزینه‌های تولید فیلم، برخی لوکیشن‌های آن هم در قسمت چهارم تغییر می‌کنند. اگر 3 قسمت قبلی در جزایر کارائیب و لس‌آنجلس فیلمبرداری شدند، چهارمین قسمت، در هاوایی و لندن جلوی دوربین می‌رود. در این دو منطقه مالیات‌ها کمتر است. بروکهایمر می‌گوید: جدول 142‌روزه فیلمبرداری قسمت‌های قبلی هم به 90 تا95‌روز تقلیل پیدا خواهد کرد. اگر فیلم‌های قبلی  هر یک حدود 2هزار صحنه جلوه‌های ویژه داشتند، این یکی حدود 1300صحنه خواهد داشت.

دزدان دریایی کارائیب اگر باهزینه‌ای 200میلیون دلاری تهیه شود، در اکران عمومی خود در آمریکای شمالی باید حداقل450 میلیون دلار فروش کند تا لقب یک کار پرفروش را بگیرد. فیلم‌های سینمایی پر‌سر‌و‌صدایی مثل این فیلم، معمولا با یک کارزار تبلیغاتی وسیع روی پرده سینماها می‌روند. این کارزارهای تبلیغاتی هم معمولا برای کمپانی‌های فیلمسازی بین 70تا100میلیون دلار خرج برمی‌دارد. البته تهیه‌کنندگان این نوع فیلم‌ها، امید زیادی هم به موفقیت کلان محصول خود در سطح بین‌المللی دارند.

هالیوود ریپورتر