تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲

گروه بورس: با وجود آنکه سازمان بورس بار دیگر تاکید کرده بهتر است، سود 30تومانی سهام شرکت مخابرات بین سهامداران تقسیم نشود

مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرد: این شرکت توانایی پرداخت این میزان سود را دارد.

به گزارش همشهری، مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران در روز شنبه در شرایطی برگزاری شد که پیش از آن سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه گزارشی اعلام کرده بود شرکت مخابرات ایران فقط توانایی پرداخت 128ریال سود بین سهامداران را دارد.

این در حالی بود که با تصویب مجمع عمومی شرکت مخابرات پرداخت 30 تومان سود نقدی بین سهامداران به تصویب رسید. این موضوع زمینه اعتراض گسترده سهامداران و فعالان بازار را به‌وجود آورد؛

چرا که سهامداران بورس تهران پس از انتشار گزارش رسمی سازمان بورس اقدام به فروش سهام این شرکت کرده بودند و از سوی دیگر به‌دلیل تشکیل صف‌های فروش و افزایش عرضه، قیمت سهام این شرکت نیز کاهش یافت.

بروز این دو رویداد باعث شد که سهامداران اعتبار گزارش‌های سازمان بورس را زیر سؤال ببرند و خواستار رسیدگی به انتشار چنین گزارش‌هایی از سوی این سازمان شوند. در همین رابطه روز گذشته صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت مخابرات توانایی پرداخت 30تومان سود به ازای هر سهم را دارد یا خیر؟

گفت: پرداخت این میزان سود مصوبه مجمع عمومی شرکت است و حتما شرکت مخابرات توانایی پرداخت این میزان سود را دارد که در مجمع به تصویب رسیده است. وی با بیان اینکه استدلال سازمان براساس بندهای حسابرسی بوده، افزود: ما تابع مصوبات مجمع هستیم و زمانی که این موضوع در مجمع به تصویب رسید آن را اجرا می‌کنیم.

بهتر است سود 30 تومانی توزیع نشود

در همین حال معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اعلام شفاف بودن موضع سازمان در مورد مجمع سالانه مخابرات، گفت: بهتر است سود 30تومانی هر سهم این شرکت توزیع نشود تا مسائل مرتبط با استهلاک، مالیات و دیگر موارد با اهمیت از طریق مراجع،  مشخص و نهایی شود.

این مقام مسئول در برابر این سؤال که آیا از نظر سازمان بورس تصویب توزیع 30تومان سود برای هر سهم مخابرات در مجمع روز شنبه غیرقانونی بود یا خیر؟ پاسخ داد: حسابرس و بازرس قانونی مخابرات (سازمان حسابرسی) در انتهای گزارش مربوطه اعلام کرده در تقسیم سود سالانه این شرکت باید بندهای مندرج لحاظ شود. توضیحات رئیس اداره نظارت بر ناشران

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس در پاسخ به اعتراض برخی سهامداران به عملکرد وی اعلام کرد: اطلاعیه‌های سازمان درخصوص سود مخابرات براساس نظر حسابرس و به دور از هرگونه رفتار سلیقه‌ای بوده است.

به گزارش سنا، امیر حمزه مالمیر با بیان اینکه اطلاعیه‌های سازمان درخصوص میزان سود قابل تقسیم شرکت مخابرات براساس نظرقطعی حسابرس این شرکت به بازار اعلام شد، گفت: در اطلاعیه‌های سازمان بورس در مورد میزان تقسیم سود مخابرات، نظرات حسابرس و بازرس قانونی، مدنظر قرار گرفته و هیچگونه رفتار سلیقه‌ای در این اطلاعیه‌ها دخالت نداشته است.

اوافزود: در اطلاعیه‌های مخابرات آمده بود درصورت رفع بندهای گزارش حسابرس، سود قابل تخصیص بین سهامداران افزایش می‌یابد. اما این بندها برطرف نشد و مجمع مخابرات نیز بدون رفع بندهای مذکور، اقدام به تصویب توزیع سود به میزان 30 تومان به ازای هر سهم کرد.